Angst- en paniektopic

Succes!! Ik heb een aantal mensen met emetofobie in mijn omgeving, en het is zoveel makkelijker geworden allemaal, oa ook met behulp van exposure therapie. Maar dit is het minst fijne gedeelte. Ik hoop dat je heel trots op jezelf kunt zijn, en misschien iets extra leuks doen vanavond of morgen.

1 like

Fijn een dagje vrij morgen! Lekker uitrusten, goed water drinken. Dit is ook super heftig. Maar hoe bevrijdend zal het zijn als je er straks heel veel minder last van zal hebben. :heart:

1 like

Ik ben er net mee klaar! Heb nu individueel cognitieve gedragstherapie nog komend half jaar. Ik heb wel echt ocd en geen paniek, hoewel dat natuurlijk wel hand in hand gaat. Bij mij heeft exposure heel erg geholpen om te beseffen dat ik echt niet ziek word van de dingen waar ik ‘bang’ voor ben. Daardoor is mn leven echt een stuk makkelijker geworden en doe ik veel dingen weer die ik eerst vermeed.

2 likes

Je schrijft zelf dat je vriend er altijd voor je is, dat is hoe je hem kent en wat je van hem weet. Ik zou er dus op vertrouwen dat hij niet aanvoelt of inschat dat jij je slecht voelt, anders had hij daar wel op ingespeeld of naar gehandeld. Niet voor hem invullen en je terugtrekken, maar communiceren over hoe je je voelt en wat je van hem zou willen. Sterkte :heart:

11 likes

Sorry beetje late reactie van mij

Ik heb er met hem over gepraat en hij had het wel door dat ik me kut voelde, en hij zei dat hij ook niet goed wist waarom hij niks had gezegd. Hij was gwn erg moe die avond. En hij had er spijt van zei die.
Communicatie is idd belangrijk en dat we het erover hebben gehad was heel fijn. Hij was heel lief voor me derest van de week
Dankje voor je antwoord❀

Sorry dat ik zo binnen kom vallen maar ik wil toch even mn verhaal kwijt. Ik heb de afgelopen 2 dagen voor de eerste keer (meerdere) paniekaanvallen gehad, jemig wat doodeng is dat. Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en heb daar kalmeringsmedicatie gekregen maar ik merk er niet zoveel van. Ik ben continue angstig en alert, ook angst voor een nieuwe paniekaanval. In de avond/nacht spelen de angsten het ergste op, ik denk in de ochtend al; ohnee ik wil niet dat het avond en donker wordt. Ik woon alleen met mn 2 katten en ik trek het gewoon niet, ik slaap nu voor de 2e nacht bij mijn ouders maar ik moet natuurlijk weer een keer naar huis. Heeft er misschien iemand tips voor mij hoe ik mezelf rustig zou kunnen krijgen of iets dergelijks, ik voel me radeloos en paniekerig omdat ik dit soort paniekaanvallen niet ken. En is het normaal dat je dagen na een paniekaanval je nog zo van slag bent?

Ik probeer mij te concentreren op mijn ademhaling, dat lukt aardig maar zodra ik daarmee stop komt die angst weer op, je de hele dag op je ademhaling focussen is natuurlijk ook geen doen :sweat_smile:

1 like

Ik herken de schrik enorm. Zeker na de eerste keren, maar ik heb het nu ook nog wel eens na een heftige paniekaanval. De angst voor de angst is niet voor niets een ding.
En het is compleet normaal dat je er soms nog dagenlang van bij moet komen. Paniek en angst is heel zwaar voor je lichaam, alles draait dan op volle toeren. Dus neem echt de tijd om weer tot rust te komen.

Tips vind ik lastig, want weet zelf ook niet een gouden tip. Maar afleiding helpt me vaak, dus opruimen, schoonmaken, spelletjes op mijn telefoon, tv kijken, visite langs laten komen enzo. En het is echt niet erg om een paar nachtjes ergens anders te slapen tot je weer wat opgeladen bent. Ik val op angstige avonden ook graag in slaap bij een podcast of luisterboek bijvoorbeeld.

Vind het dubbel om hierop te antwoorden want ik heb zelf al lang last van paniekaanvallen en heb er nog geen oplossing voor gevonden :sweat_smile: maar er zijn een aantal dingen die je kunnen helpen:

• Het is belangrijk dat je nu niet volledig in een vermijdingsmodus schiet, de kans bestaat dat je paniek dan toeneemt. Je krijgt dan geen bevestiging meer dat je in “gewone” situaties geen paniekaanval krijgt. Het is goed om bij te komen bij je ouders maar probeer je zelf op tijd weer uit te dagen
  • Mij helpt het om op een angstig moment te bewegen om te voelen dat de sensaties die bij een paniekaanval horen ook gezond kunnen zijn. Ik heb pleinvrees dus ik kan niet makkelijk een eind wandelen of fietsen maar dan pak ik bijvoorbeeld de deskbike van m’n vriend. Ik heb ook een tijdje een springtouw gebruikt
  • Afleiding is een hele goede, voor mij is een puzzelspelletje op m’n telefoon het handigst omdat ik daarbij aan wat anders moet denken dan de paniek
  • Je ademhaling onder controle krijgen is inderdaad heel lastig. Als je in paniek schiet adem je vaak heel hoog, je kunt proberen buikademhaling aan te wennen. Als dat niet werkt kan het op hele erge momenten helpen om te zingen of te bellenblazen omdat je dan waarschijnlijk automatisch langer uitblaast dan inademt. Als dat niks voor je is kun je ook video’s voor een rustige ademhaling op youtube opzetten, zoals bv deze
  • Een paniekaanval voelt heel heftig waardoor je misschien denkt dat het flink mis is in je lichaam, maar juist die aanval laat zien dat je lichaam naar behoren werkt. Probeer dat tegen jezelf te herhalen op het moment dat je angstig wordt
  • Ik weet niet waar je spanning vandaan komt maar het zou heel erg kunnen helpen als je in kaart kunt brengen wat de oorzaak precies is

Hoe gaat het vandaag met je? Hopelijk voel je jezelf snel wat beter, het is niet niks om ineens zo overrompeld te worden

2 likes

Heel erg bedankt voor jullie reacties @Sobremesa en @mercurysummer , het stelt me gerust dat mijn reactie voor de angst normaal is en ik zal jullie tips zeker weten meenemen.

Ik heb zondagavond een heel eng filmpje gezien van de oorlog in Israël, die avond ging het nog wel maar maandag had ik niks te doen en kijk ik tv maar daar was t natuurlijk ook alleen maar informatie en beelden uit Israël. Savonds toen ik in bed lag was ik echt doodsbang en had ik t idee dat ik gek werd. Ik dacht zelfs dat mn kat miauwde dat t een voorteken was. Die nacht dus maar 2,5 uurtjes geslapen en toen schrok ik wakker met n ander eng beeld voor mn gezicht waardoor de paniek weer volledig toesloeg. Heb toen de huisarts gebeld en dus medicatie gekregen en sindsdien bij mijn ouders geslapen. Vannacht een nachtmerrie over de oorlog gehad waardoor ik weer van slag wakker werd. Ik heb met mijn moeder afgesproken dat ik nu overdag thuis ben en als t savonds niet gaat ik bij hun slaap, zodat ik wel weer thuis ben en momenteel ben ik redelijk rustig dus hopelijk ept het nu langzaam weg

3 likes

Ik heb zojuist re-integratiecoach gesproken en die gaf aan dat ik nu bedrijven in mn directe omgeving moet zoeken waar ik zou willen werken. En kan alleen maar janken. Vind dat zo eng.

Mn ademhaling/spanning in mn lijf is ook helemaal kut nu.

2 likes

Ik herken dat en wil je even een digitale knuffel geven. Neem kleine stapjes, ik hoop dat je reintegratiecoach je daar ook mee helpt. Ieder stapje zal een overwinning op jezelf zijn. Je mag me pb sturen als je wilt, want we gaan beetje door hetzelfde traject.

2 likes

Ik heb een half jaar thuis gezeten en ik heb nu een baan gevonden, dus ga binnenkort weer werken. Ik vind het heel spannend en ook bang voor een terugval, maar aan de andere kant vind ik het ook weer heel fijn om straks ergens mn bed voor uit te komen, weer een ritme te hebben en onderdeel te zijn van de maatschappij. Dat heb ik ook heel erg gemist. Heel veel succes, je kan het!!

Grrr ben zo boos en teleurgesteld in mijzelf. Ik ging echt in een stijgende lijn omhoog met mijn herstel.

Nu wou ik vandaag een nieuwe stap maken in mijn exposure en het lukte me gewoon niet, ik wou zo graag maar bleef gewoon kokhalzen en kreeg mezelf er niet aan toe gezet.

Voelt dan altijd gelijk alsof ik terugval en beland dan gelijk altijd zo in een negatieve spiraal.

“ zie je wel dat je het weer niet lukt”
“ je faalt alweer”
“ stel je niet aan”
“ zo moeilijk is het toch niet”

Wil je beter worden of niet
?

2 likes

Ah das naar :orange_heart::heart: het is zo’n lastig proces he. En die zelfverwijten (ik ken ze maar al te goed) maken het niet makkelijker.

Niet dat ik een expert ben, maar als het voor jou zo lastig is deze stap, dan is het niet gek dat het niet lukt? Zou je het op een ander moment nog eens kunnen proberen? Of is de stap in kleinere stappen op te breken?

Sowieso super knap dat je de uitdaging aan bent gegaan!

3 likes

Nou morgen weer een nieuwe poging op een uitje alleen met het kind. Maak mij nu al zo druk. Ik ben zo bang om flauw te vallen.

1 like

Omg hier nog een met de flauwvalangst, een nare is dat he

Flauwvallen = de angstgedachte waar je dan bang van wordt. Maar dat zal je vast weten allemaal, theorie en praktijk zijn 2 dingen.

Heeel veel succes alvast, als je dingen kwijt wilt deel ze vooral hier

2 likes

Jaaa zo kut.

En stomme is. Ben nog nooit flauwgevallen dus zal nu ook wel niet gebeuren.

Maar op zo’n moment voelt het wel zo. Ik heb dan letterlijk alle symptomen behalve dan dat ik tegen de flakte ga.

Jij wel eens onderuit gegaan?

Hoi allemaal, ik heb het topic niet van voor naar achter bijgelezen. Ik heb een vraag voor jullie en ik hoop dat dat ook in dit topic mag. Maar ik vroeg me af of hier mensen zijn met een partner met een angststoornis?
Mijn vriend dealt hier nu ruim een jaar mee en na heel wat wisselingen lijkt hij nu de juiste hulp te krijgen, maar ik mis het soms wel eens om te sparren of praten met mensen in soortgelijke situatie. Ik vind het soms loodzwaar en mijn vrienden of familie begrijpen niet écht hoe het is om te samennleven met iemand die zoveel angst en paniek doormaakt.
Of miss kennen jullie een plek hiervoor?

Ik wil dit topic of forum eigenlijk niet gebruiken, want dit is “mijn” plekje.

Take care deze dagen💛 zorg goed voor jezelf en elkaar!

3 likes

Je mag mij altijd dm’en. Ik deal ook hiermee
 laatste 2 weken zit het zo hoog bij hem dat mijn gemoedstoestand nu ook hierdoor beïnvloed raakt. Ook sterkte voor jou!

3 likes

Thanks! Dat ga ik morgen, vanaf mijn hotelkamer, doen.
Heb een nachtje weg geboekt, hotel met bad!!! Even uit de situatie en mezelf pamperen. Nog nooit dit gedaan zo voor mezelf, maar het is wel even goed denk ik.

3 likes