Bij mij door een variateit.
Maar vooral angst voor wat als ik buikpijn krijg, wat als ik misselijk word.
Bij mij door een variateit.
Maar vooral angst voor wat als ik buikpijn krijg, wat als ik misselijk word.
EMDR wordt ook wel steeds meer bij angsten toegepast (dan doen ze bijv een zogenoemde flashforward) maar dat is nog niet voldoende onderbouwd en staat dus ook niet in de richtlijnen voor angstbehandeling. EMDR is inderdaad wel een onderbouwde traumabehandeling.
Ik heb een gegeneraliseerde angststoornis gehad icm best heftige verlatingsangsten. Dat is ongeveer zoān 10 jaar geleden op zijn hoogtepunt geweest en na ruim 3 jaar therapie is dat steeds meer handelbaar geworden. Gevoelig voor bepaalde triggers ben ik nog steeds en daar heb ik inmiddels (soms) vrede mee. Heb geen medicatie gehad voor de angsten.
Wow knap zonder medicatie. & 3 jaar therapie? Waar kan dat de dag van vandaag nog?
Niet volledig genezen, wel leefbaar. Jarenlang angsten gehad waarbij ik amper naar buiten durfde en meerdere paniekaanvallen per dag kreeg. Toen EMDR therapie gehad en met adhd medicatie begonnen en nu gaat het prima. Ik blijf er altijd gevoelig voor en bij stress of vermoeidheid komt het weer omhoog. Maar niet meer zo erg als eerst.
Balen dat medicatie en therapie niet helpen. Hopelijk vinden ze snel iets dat wel werkt! Ik heb zelf echt bij 4 a 5 verschillende psychologen gezeten totdat ik er 1 had waarbij het wel goed ging. Is het het waard om te zoeken naar een ander?
Hoe bedoel je dat?
Zonder de medicatie?
Ja vind ik knap! Ik heb ook heel lang zonder geprobeerd. Tot het niet meer te doen was. Ik vind dat echt knap dat het je zelf gelukt is.
Ja ik ga over 6 maanden weer een andere proberenā¦
Ik heb ooit eens medicatie gehad toen ik overspannen was en daar ben ik heel depressief van geweest dus durfde dat niet aan. Inmiddels weet ik (vaak) mijn triggers en kan ik daar wel naar handelen, of niet en dan laat ik het er maar gewoon zijn.
Is er een specifieke reden dat je dit over 6 maanden pas gaat doen? Als je merkt dat je huidige behandeling eigenlijk niks voor je doet dan zou dat eigenlijk zonde zijn van je 6 maanden. Tenzij je er natuurlijk wel andere dingen uithaalt!
Ik zat dat ook te denken maar ik vrees dat het met een wachtlijst te maken heeftš
Yes wachtlijst. SGGZ.
als ik naar mijn oude psycholoog zal gaan ook sggz moest ik 1,5 jaar wachten.
Ik heb de laatste dagen heel veel angst mbt het nieuws over oorlog etc. Ik kijk al geen nieuws meer maar toch krijg ik het ergens te lezen. Ik ben vorig jaar naar de huisarts geweest en door verwezen naar een psycholoog, daar was de behandeling na 3 maanden klaar. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen, eerst weer naar de huisarts?
Als je opnieuw naar een psycholoog wil, moet je eerst langs de huisarts voor een verwijzing inderdaad.
Verder is het misschien een idee om inzichten en oefeningen die bij je vorige psycholoog goed werkten, weer door te nemen of te gaan doen. Misschien helpt je dat ook een beetje (in de tussentijd). Ik vind zelf defusie oefeningen van ACT (actinactie.nl bijvoorbeeld) ook fijn om te doen als ik vastzit in negatieve gedachten en me daardoor rot of angstig voel.
Sterkte!
Ik heb voor het eerst in jaren een paniekaanval en ik baal zo van mezelf dat ik wel kan janken.
Gaat het een beetje?
Snap dat dit balen is en echt heel kut! Dit hoeft gelukkig niet meteen te betekenen dat het nu weer vaker gaat gebeuren o.i.d.
Maar fijn is het zeker niet
Knuffel
Heb je iets wat je nu kunt doen/pakken wat een beetje kalmerend werkt?
Mān vriend is bij me en helpt.
Ik heb een zeer plekje op de zijkant van mān tong. Dat heb ik wel vaker. Ik ging op Google kijken en toen ging het mis. Mān kies is daar gewoon heel scherp maar ik ben ineens doodsbang dat ik ziek ben.
Fijn dat je niet alleen bent!
Oh ja dat zijn echt kut situaties voor paniek. Ik heb hiervoor eegens een keer gelezen (en probeer dat sindsdien toe te passen): als je over 5 dagen nog last hebt ervan kun je ermee naar de dokter. En dat klinkt makkelijker dan het is. Maar soms helpt dat mij wel om te bedenken dat ik er niet meteen iets mee moet en daarna is het vaak over (dag erna fysiek minder bedoel ik). En dit klinkt heel makkelijk, zeker in paniek dat weet ik. Maar misschien helpt het een heel klein beetje
Ja, dat is een hele goeie tip. Dat ga ik proberen.
Ik haat het zo dat ik zo bang ben. En het gaat al heel lang goed, maar dus nooit helemaal weg. En daar baal ik dan ook weer van. Lig ik hier trillend van angst in bedā¦
Bedankt voor je lieve woorden, doet me goed!
Awhh niet te streng zijn naar jezelf . Is lekker makkelijk gezegd natuurlijk, maar van wat ik begrijp uit je verhaal probeert je angst nu waarschijnlijk een bepaald doel te vervullen, namelijk jou veilig en gezond houden. Alleen weet het even niet zo goed hoe dat moet en daardoor slaan de stoppen door, wat kan gebeuren. Jezelf op de kop geven daarvoor is echt niet nodig. Veel sterkte voor nu!