Angst- en paniektopic

Hier kun je zeker mee naar een therapeut. Het belemmert in je normale leven als ik het zo lees.
Je kan dan samen met een therapeut op zoek naar waar het vandaag komt en hoe je er weer vanaf kan komen. Maar ook hoe je er nu mee om kan gaan.

Wat onwijs goed dat je deze stap wilt zetten. Dat is altijd een grote en eventueel moeilijk stap. Dus goed bezig! Nadenken erover kan al lastig zijn.
Succes!

Als je in Nederland woont gaat het via de huisarts. In Belgiƫ of ergens anders zou ik het niet weten.

Dat huilen maakt echt niet uit! Denk dat iedereen echt al wel eens gehuild heeft bij een therapeut.

1 like

Ik zou dit ook direct bij de eerste afspraak noemen, het niet (makkelijk) tonen van emoties lijkt mij vrij cruciale info. Goed van je dat je ermee bezig gaat, succes :bouquet:

1 like

ligt eraan welke je gebruikt! die wegwerpkapjes zijn sowieso heel dun, en ik draag nu toevallig een zelfgemaakte van dun katoen en ik kan echt prima ademen. ik heb er nog een die wat dikker is, die vind ik wel benauwend maar draag ik met werk (contactberoep)

1 like

Ah dat vind ik echt vervelend voor jeā€¦ kun je er met je partner over praten? Kun je misschien contact opnemen met je therapeut van eerder?
Succes, wees niet te streng voor jezelf!

Fijne tip, dankjewel!

Dank je wel voor je reactie. :slight_smile:
Mijn man doet zā€™n best om het te begrijpen maar dat is lastig als je niet in mijn hoofd zit. Hij geeft nu steeds vaker aan dat medicatie misschien de oplossing kan zijn. Net als de POH, maar eigenlijk wil ik hier nog niet aanšŸ˜„
Mijn vorige therapeut was in het ziekenhuis, gekoppeld aan de gyn. Dus daar kan ik nu niet terecht maar misschien bel ik vandaag toch even de huisarts want het is niet leuk meer.

1 like

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Heb er zelf geen ervaring mee, maar kan het me als iemand met emetofobie ZO goed indenken. Vind het echt de meest dappere keuze die je hebt kunnen maken! :heart: ben nu al zo trots op jou. Het voelt misschien alsof je in de ban bent van je angst, maar het heeft je echt nog helemaal niet in zā€™n greep. Je laat wel zien dat je het je leven niet laat beheersen. Ik lees volgens mij af en toe dat je bv voor je werk reist en dan voel ik me echt geĆÆnspireerd om die stomme angst eens aan te pakken

Gefeliciteerd! Ik kan helaas geen ervaring wisselen. Maar dit is ook wat ik heel eng zal vinden als ik straks eventueel zwanger ben. Juist die misselijkheid in de eerste weken.
Als je het echt neit relaxt vindt kun je denk ik wel naar je huisarts voor medicatie tegen misselijkheid, zeker als je dit verhaal uitlegd. Hopelijk kun je daar steun uithalen, maar ook uit de gesprekken met je psycholoog.

Wat leuk trouwen! Geniet ervan en veel plezier zondag.

Kun je je wel door alles nog redelijk ontspannen? Dus lekker douche of in bad (?). Of toch iets pakken wat rust kan geven, bijvoorbeeld lavendelthee of valeriaan (als dit mag met een zwangerschap). Of wat vaker de spanning eruit laten masseren of meer bewegen. Bewegen/sporte (als dat nog mag) geeft een bepaald stofje vrij dat voor meer geluk zorgt. Eventueel iets minder stressachtige symptomen.

Edit: blablabla verhuisstress / paniek

1 like

Lief van je therapeut! Gaat het weer een beetje?

Fijn dat je je weer wat beter voelt! Veel plezier dit weekend :hugs:

Ik heb mā€™n verhaal verwijderd omdat het toch een beetje stom voelde hoe ik het opgeschreven had. Ik heb nog steeds wel een beetje stress wat betreft het verhuizen, maar het gaat wel beter.Je hebt gelijk over het controle willen houden. Ik wist van mezelf wel dat ik dat een beetje heb, maar onder stress verergert het blijkbaar. Ik heb me er nu wel bij neergelegd. Verhuizen is gewoon altijd veel gedoe, haha. En mā€™n vriend en ik hebben nu goeie afspraken over hoe we het gaan doen en wat we nog moeten regelen. Komt wel goed. Heb er nu ook weer heel veel zin in :relaxed:

1 like

Hier ook iemand met grote rijangst en ik herken me in je verhaal! Ik heb gemerkt dat de angst groter is als ik niet rijd, in vergelijking met als ik wel rijd. In het kort: ik heb zoā€™n 5 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en tot voor kort was het op 4 handen te tellen hoe vaak ik gereden had. De angst om te rijden is in die jaren echt ontzettend groot geworden in mijn hoofd, tot ik er eind vorig jaar helemaal klaar mee was. Ook sociaal gezien schaamde ik me er heel erg voor, terwijl ik ook las dat ruim een miljoen Nederlanders rijangst hebben. Doel van 2020: veel meer rijden en me er zekerder over voelen. Ik heb nog overwogen om wat lessen te nemen bij een faalangstinstructeur, maar mijn man heeft veel rijervaring en wilde me met alle geduld en aandacht begeleiden. Nu rijd ik sinds januari dit jaar zoā€™n 3 keer per week kleine stukken in de stad, maar ook af en toen grote stukken. De volgende horde is op vakantie gaan en om en om rijden met mijn man. Daarna wil ik me focussen op naar mijn werk durven te gaan met de auto.

Je bent echt een topper dat je er gewoon voor gaat. Ik heb lichamelijk niet ontzettende klachten, behalve dat ik mijn spieren allemaal aanspan. Maar daarvan denk ik altijd: als het me helpt om te focussen en de rit niet te lang is, heb ik het er voor nu even voor over. Als ik straks nog weer wat zekerder in de auto zit, gaat dat vast ook beter. Ik laat het dus gewoon toe en doe er niet veel aan. Er is al genoeg waar je op moet letten tijdens het rijden. Maar als je echt geen lucht krijgt is het een ander verhaal natuurlijkā€¦ Misschien zou je eens kunnen kijken naar ademhalingsoefeningen om je op te concentreren.

Dat stukje over de snelweg lijkt misschien kort, maar het is echt een grote stap naar meer, weet ik uit ervaring. Fijn dat je binnenkort ook therapie krijgt voor je angstreactie, dat zal vast al veel helpen. Ja inderdaad, ik merk dat ik nu al regelmatig aan het meezingen ben tijdens het rijden. Dat was een jaar geleden ondenkbaar. Ik gun het jou ook zo dat je over een tijdje ontspannen in de auto zit en Nederland kunt rondcrossen als het moet!

1 like

Heeft iemand hier ervaring met (kortdurend) medicatie tegen angst? Ik heb een postnatale angststoornissen gehad en die wakkert nog wel op in slechte periodes. Momenteel veel spanning en ellende aan de hand dus ben weer erg neurotisch en lig 's nachts wakker.
We gaan volgende week op vakantie en dat triggert ook altijd zoveel. :slightly_frowning_face: Ik zou echt graag gewoon een week relaxed weg zijn zonder mezelf constant op te vreten over alles wat er fout kan gaan.

Ik gebruik wel eens oxazepam, gewoon via de huisarts gekregen. Het helpt mij altijd heel goed, ook al neem ik het maar weinig. Het idee dat je dat bij je hebt helpt al (bij mij in ieder geval), dat je weet wanneer het echt niet gaat je altijd dat nog kan nemen.

1 like

Eventueel valeriaan, kun je ook rustig van worden

1 like

Nee ik ben twee dagen geleden gestopt met bv omdat ik ook wil kijken of dat nog uit maakt qua onrust in mā€™n hoofd.
Ik heb gister Valeriaan gehaald iig, ik ga eens kijken of dat helpt! Thanks!

1 like

Je zou ook cbd olie kunnen proberen. Ik heb zelf ook veel paniek/stressklachten en als ik dit neem voel ik dat mijn lichaam niet meer zo gespannen is! Volgens mij kun je dit ook bij de drogist kopen en anders online.

Edit: ik zie dat je borstvoeding gaf/geeft. Weet niet zeker of je het dan ook mag gebruiken! Online staat wel dat kinderen het ook mogen gebruiken.

1 like