Ik ken een Lune, en dat is inderdaad gewoon op z’n Nederlands “Luunuh”.
Het is Frans voor maan, dus denk dat de meeste mensen het ook zo uit zouden spreken.
Loene dus
Dat zou ook mijn redenering zijn inderdaad. Maar luu-nuh zou ik ook wel snappen en klinkt ook leuk.
Dat is toch fonetisch ongeveer de Franse uitspraak? Luune
In het Frans is het maar één lettergreep (luun). Uitzonderingen daargelaten waarbij die Fransen ineens besluiten om zo’n stille lettergreep alsnog uit te spreken, zoals in liedjes als het mooier past op de melodie.
Niet echt luun-uh maar luune net als Eline bijvoorbeeld en dan de uu als in vuur
Ja zo zou ik het ook uitspreken. Lijkt me in het Nederlands ook het meest logisch
Wat een geweldige combinatie 🩷 van harte!
Zulke leuke namen! ![]()
Een van mijn dochters heet lune en wij spreken het inderdaad uit als luu-ne zoals bij Eline. En daarnaast als koosnaam/afkorting iets Luun en Luuntje.
Niet echt inspiratie, maar ik heb echt een grappige namensituatie in mijn omgeving. Meerdere gezinnen (die elkaar niet kennen) hebben een kind met dezelfde naam en die dan ook weer gecombineerd met dezelfde namen.
Dus (ik heb even andere namen gedaan ivm privacy) gezin 1 heeft Fleur, Ezra en Lucas, gezin 2 Ezra en Fleur en gezin 3 Fleur en Lucas. Nu ken ik nog een zwangere die al een Ezra heeft, dus ben heel benieuwd of er nog een combinatie bij komt.
Update: het is Alex geworden! Met Gabriël als tweede naam ![]()
- Evi
- Isabelle
- Elin
- Lea
0 stemmers
Hoi!
Een (tot nu toe) stille meelezer hier.
Eind van dit jaar verwachten wij ons derde kindje, een meisje. We zoeken een Friese/scandinavische meisjesnaam die past bij Fedde en Teske. Momenteel denk ik aan Jette. Wat vinden jullie hiervan? En hebben jullie nog andere suggesties?
Alvast bedankt!
Benthe/Bente
Tove
Jinthe/Jinte
Dit zie ik in mijn Friese omgeving. ![]()
Jette vind ik heel leuk, past er ook goed bij!
Andere namen die er misschien bij zouden passen zijn Myrthe, Merle, Jente, Nynke, Brechtje, Janne, Wende of Diede.
Ik weet niet of ze allemaal Fries/Scandinavisch zijn maar qua stijl vind ik ze er wel bijpassen.
Nynke
Mette
Ilse
Jette is ook erg leuk erbij!!
Ik zou 3x .e…e wel een beetje te veel dezelfde klank vinden. Zou dan zelf voor in ieder geval een andere eerste klinker gaan
Heel leuk! Fenna of Jente vind ik ook leuke Friese namen eventueel.