Babynameninspiratie (Deel 1)

Chloë Klowie
Chloé Klowee

7 likes

Ilva vind ik een mooie naam

1 like

Nou wij hebben de naam! Met ruim 37 weken net op tijd haha. Wel voor ons beide geen top 3 naam, maar kunnen ermee leven. Hij heeft alleen twee dingen toegezegd, namelijk dat mijn eerste voorkeur de tweede naam mocht worden en/of dat een evt. Volgende dochter wel zo mocht heten (eerste naam). Vind dit heel lastig want ik wil het eigenlijk allebei :joy:. En hij of of. Dus zit in dubio of want wil gwn heel graag die naam geven aan m’n dochter en ik weet niet of er een tweede dochter komt natuurlijk. Maarja aan een tweede naam heb je ook niet zoveel, hoewel ik het wel leuk vind klinken achter de eerste naam.

6 likes

Fijn dat het gelukt is!!
Ongevraagd advies vanuit mijn eigen ervaring: ik zou het nu als tweede naam doen. Die naam is verbonden aan deze zwangerschap en dit kindje. Het zou maar zo kunnen dat het bij een volgende zwangerschap -ook al is het een dochter- toch niet als haar naam voelt hierdoor.
Ik heb altijd gedacht dat ik een dochter zou krijgen die Marit zou heten, dat vonden we allebei een prachtige naam maar de eerste werd een jongen. Bij de tweede (een meisje) hebben we er even over getwijfeld maar zijn we toch voor een andere naam gegaan omdat Marit teveel ‘de naam die O had gekregen als hij een meisje was’.

5 likes

Dankje, goeie tip! Ik hoor dit idd vaker en neig ook naar nu als tweede naam doen. In mijn hoofd heette ze ook al zo als de tweede naam, moet nu erg wennen aan de ‘nieuwe’ naam. Dus wat je zegt, het zou best eens bij een evt tweede zwangerschap van een meisje niet meer goed kunnen voelen.

1 like

Mijn eerste broertje heeft de naam van mijn tweede broertje, als tweede naam. Snap je hem nog ? :wink:

1 like

Haha! Ja precies dat had ik dus ook in gedachte voor onze (eventuele) dochter(s), maar mijn vriend vindt dat dus too much helaas…

1 like

Wat vinden jullie leuker?

• Merle
  • Lea

0 stemmers

1 like

Haha, de tweede naam van jou zoontje staat hoog op ons lijst voor een jongen ;)! Goede smaak! Maargoed, afwachten of het überhaupt een meisje wordt!

1 like

Lea staat hier ook nog op het lijstje, al denk ik dat we er uit zijn en dat het een andere naam geworden is… :smile:

1 like

Allen uitgesproken als optie 1, maar welke schrijfwijze vinden jullie het mooist?

• Luus
  • Luz
  • Luce

0 stemmers

1 like

Leah staat op mijn lijstje! Dus met een -h erachter. Zo’n mooie naam :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Ja he! Onze dochters hebben dezelfde naam, ook een mooi samen!

1 like

Ik vind ‘Luce’ het mooist ogen maar ik geloof niet dat ik het zou uitspreken als Luus als ik de naam zou tegenkomen. Eerder op zijn Italiaans (‘Luutsje’), of fonetisch als ‘Luuse’

En Luz zou ik, gezien de uitspraak van Lux, uitspreken als ‘Lus’.

Dus misschien had ik achteraf beter op Luus kunnen stemmen :sweat_smile:

2 likes

dit heb ik ook, ik zou Luce in eerste instantie niet uitspreken als Luus.

1 like

Ik zou het uitspreken zoals Bruce
Een soort ljoesh ofzo krijg je dan

Als je Luus wil zoals Truus zou ik Luus schrijven

5 likes

Heel eerlijk, als jij Luce het mooiste vindt zou ik dat doen.
Mensen spreken zelfs de simpelste namen verkeerd uit, en tegenwoordig zijn er genoeg speciale namen.

Je vertelt 1 keer dat het als Luus uitgesproken wordt, en klaar. Hoe vaak moeten mensen nou echt alleen van spelling uitgaan? Dat heb je aan het begin van een schooljaar, en de mensen om je heen weten het toch ook meteen na 1x vertellen.

Een ‘c’ voor een e is trouwens bijna in alle westerse talen meestal een s-klank. Dus ik vind hem best logisch.

Logischer dan Zoë als Zowie uitspreken haha :joy: @Ovenschaal

3 likes

Ja maar het is toch raar om een spelling te kiezen waarvan je weet dat veel mensen hem niet uitspreken zoals je je kind eigenlijk wil noemen?
Je schrijft Bas, en we spreken het uit als Baas maar daar wen je wel aan :woman_shrugging:t3:

7 likes

Ik vind dit ook altijd zo apart. Net als Elise milou, die heeft dr kind Louis genoemd je spreekt het uit als Lewis. Maar Louis vond ze mooier staan ofzo? Apart.

3 likes

Ik vind dit wel lastig met de naam van onze oudste dochter. Het is een Franse naam eindigend op -te maar dat spreek je niet uit. We hadden ook voor de naam zonder -te kunnen kiezen zodat iedereen het goed uitspreekt maar ik wilde per se de klassieke spelling :grimacing:. Gevolg is dat mensen het nu of verkeerd uitspreken of moeten vragen is het met -te erachter? En ze dit dus waarschijnlijk de rest van haar leven moet toelichten.

Ik heb zelf een ‘lastige’ naam, met ph waar je het ook met een f kunt schrijven en wilde dit m’n kinderen eigenlijk niet aan doen. Maar dat is toch gebeurd :sweat_smile:.

1 like