Ja dan wel maar in die post had ze het volgens mij over helemaal Nederlandse nationaliteiten. Geen andere erbij.
Ja maar is hij dan in NL geboren? Want mijn dochter heeft twee nationaliteiten (en twee paspoorten) en in het andere land is een dubbele achternaam gebruikelijk. Maar we moesten alsnog één naam kiezen in Nederland bij haar geboorte.
Ja hij is in NL geboren
Oh wat gek, mocht bij ons echt niet in 2018.
Als het kindje in NL geboren wordt en je het in NL aangeeft, geef je het kind in eerste instantie 1 achternaam volgens het Nederlands recht. Je kunt dan via de ambassade je kind inschrijven in het andere land waarvan het de nationaliteit heeft en dan aangeven dat het een dubbele achternaam krijgt volgens het recht van dat land. Vervolgens kun je dat document in NL in het gemeentehuis tonen, en op die manier ook in NL de dubbele achternaam registreren. Dan kun je ook een NL identiteitskaart aanvragen met de dubbele achternaam erop. Een hele papierwinkel, maar wel de moeite waard als je het echt wilt, vind ik. Ik weet niet of dit in 2018 ook kon, nu in ieder geval wel.
Ah ok, ik wist inderdaad niet dat dit kon. Hebben ze ons bij het consulaat van het andere land ook niet verteld.
Ons is het ook niet verteld, maar we hebben het uitgezocht en aangevraagd, en toen we hier voor het eerst over belden met de ambassade, zei de medewerkster dat ze waarschijnlijk niet blij zouden zijn met onze aanvraag. Maar uiteindelijk was het nog relatief snel geregeld en hebben we niemand horen mopperen (deden ze waarschijnlijk achter de schermen wel dan, maar ja, part of the job zou ik zeggen).
Zou zoiets ook nog met terugwerkende kracht kunnen denk je?
Haha nou 50 is bijvoorbeeld 20 x 2,5 en 70 is 20 x 3,5 (en dan het halve woord ingeslikt), dat vind ik iig ingewikkelder dan 4x20+10 = 90 in het Frans.
Wbt de dubbele achternamendiscussie hebben wij ook allebei dubbele achternaam (beiden elkaars naam aangenomen, in dezelfde volgorde wel) en onze lentebaby krijgt ook beide achternamen (geboren in buitenland waar dat dus mag). Volgens de NL ambassade is het ook die naam die de baby op het NL paspoort krijgt als we dat na de geboorte aanvragen (kind is automatisch ook Nederlands omdat ik Nederlands ben). Ik zal zelf nooit mijn dubbele achternaam op mijn Nederlandse paspoort krijgen omdat je altijd je meisjesnaam houdt, kan alleen âechtgenote vanâ toevoegen. Terwijl in het land waar ik woon en op mijn rijbewijs enzo ik gewoon officieel onze dubbele achternaam heb. Heel verwarrendâŠ
Haha 20 x 3,5
Wel goed voor je hoofdrekenskills
Ik zou het eens navragen bij het consulaat/de ambassade. Ik weet niet of het anders is als je kind al is ingeschreven in het land waar een dubbele achternaam gekozen kan worden, want dan heb je het, denk ik, volgens het recht van dat land ook een enkele achternaam gegeven in plaats van voor de optie van dubbele achternaam te kiezen. Dan zou je de achternaam moeten wijzigen en dat is weer een andere procedure, denk ik. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
In ons geval wordt het denk ik best ingewikkeld, ze heeft een dubbele nationaliteit maar we wonen weer in een derde land (wel allemaal in Europa). Ik ga er eens over nadenken, ze is al vier dus we zijn inmiddels ook wel echt gewend aan deze ene achternaam. Dank voor de tips in ieder geval!
Ik las dus net op LinkedIn iemand die zijn zoon Jeroen heeft genoemd en ik moet dan echt denken aan dit forum
De naam Jeroen anno 2022
- Yasss
- Nope
- Doe gewoon Bart
0 stemmers
(ik vind Bart ongeveer gelijk aan Jeroen thatâs why)
Mijn vriend en ik hebben Emily hoog op het lijstje staan voor een toekomstig kind. Ik ben alleen bang dat het een beetje voor oudere mensen is ondertussen (al hoop ik dat Emily in Paris de naam weer modern maakt)
Emily voor een baby
- Ja
- Nee
0 stemmers
Mijn mening: beter een volwassen naam voor een baby dan een volwassene die eeuwig als kleuter door het leven gaat met een naam zoals Pip of Puck.
Hahaha ik weet wel dat er iemand hier in huis heel blij is als ze een zusje krijgt die Elsa heet
Oe Emilia
- Violet
- Babette
0 stemmers
Als je moet kiezen welke naam vind je dan leuker?
Die vind ik ook wel stoer. Wij hebben nog geen jongens naam. We hebben nog even gelukkig.
Misschien fast and furious weer kijken en vindt mn man het wat.
Nog even over de dubbele achternamen. Wat als iemsnd met een dubbele achternaam gaat trouwen en OOK de naam van de partner wilt? Krijg je er dan 3? Kan dat?