Babynameninspiratie (Deel 1)

Gewoon zo noemen. Het is een prachtige naam!
Zijn echt redenen van niks die ze noemt.
En zou haar dan inderdaad oma heks noemen of iets anders. Bij haar voornaam alleen of afkorting.

Ik zou met haar niet meer over namen hebben. Ze hoort het wel als geboren is en moet er maar mee dealen.

En als ze na de geboorte toch wiske noemt, vragen over wie ze het heeft en doen alsof ze dom/oud is en de naam niet kan onthouden. Kind krijgt toch aversie als oma haar maar niet bij juiste naam noemt.

4 likes

@LoLLeKeN dit idd.
En aangezien ik al meer rare verhalen over haar gelezen heb, zou ik ook niks meer delen. Kan ze er ook niks van vinden en kun je je ook niet rot voelen door haar mening.

Als ze je kind Wiske noemt zou ik haar altijd aanspreken met Suske

3 likes

Wij krijgen een jongetje!
Bij de geslachtsbepaling was het een meisje, dus waren helemaal meisjesnamen georiënteerd haha! Voor jongens zijn we er nog niet uit.

Wat we leuk vonden maar niet het (door bijv onderwijs associaties! Zo moeilijk):

-Jonah

• Mats
  • noël
    -Juliën
    -Christophe
    -Neal

Wat ik leuk vond maar hij niet;
-Noud
-Hidde

Iemand leuke ideeën? Best breed zoals je ziet haha. Waren eerst Frans georiënteerd… maar lastig!

7 likes

Melle, Joas, Jonas, Stijn, Nathan, Elias, Benja, Jaron, Jent, Noam, Lex, Freek, Boris, Oscar?

1 like

Ik had Jonah ook hoog ik mijn lijstje, evenals Micah (Mayka) en Mika.

3 likes

Morris
Fedde
Tobi
Ira
Jip
Olaf
Otte
Matteo
Stan
Loek

4 likes

Gewoon even benieuwd: @LoLLeKeN waarom delen jullie dit eigenlijk met haar? Bij ons wist niemand de naam tot I geboren werd. Is dat gebruikelijk in België?

Los daarvan, Ik vind het echt belachelijk dat ze dreigt met het kindje anders te noemen, wie denkt ze wel niet dat ze is?

3 likes

Hoewel nog steeds ongebruikelijk heb ik wel het idee dat het in NL ook wat vaker voorkomt dat men de naam al deelt voor de geboorte, of mensen in de nabije omgeving op de hoogte houdt van de namen die ze overwegen.

Ik zie dat in mijn inner circle in elk geval wel, en heb dat ook gedaan. Ik heb zelf uiteraard een namenfetisj dus ik vond het voor mezelf ook gewoon heel leuk om onze zoektocht te delen met mensen waar ik close mee ben. Maar ook goede vrienden die nu een kindje verwachten vertellen welke namen ze overwegen of die juist afgevallen zijn.

1 like

Eens met @Zitzak wij hebben de namen van beide kinderen ook gedeeld met mijn moeder en schoonmoeder om het gewoon te peilen wat men ervan vind buiten ons zelf om. Uiteindelijk hebben we zelf de beslissing genomen. En m’n broer wist deze keer ook de naam M omdat ik tips wilde over geboortekaartjes (hij is ook fotograaf).

Namenvraagje!

We zijn momenteel druk bezig met het kiezen van een naam voor de mini Kaasvlinder in mijn buik. En nu hebben we 1 naam als ultieme favo :heart: Eigenlijk zijn we er dus uit!
Er is echter een nadeel: de naam heeft in het Engels een gekke betekenis. Voor het gemak gaan we even uit van de naam Dick.

Nu vinden we alle verbasteringen van Dick echt minder leuk, dus willen we ons kindje écht Dick gaan noemen. In het Nederlands heeft de naam ook geen directe gekke associatie. Maar om mee te denken met het eventuele internationale leven van ons kind (vakantie, uitwisseling op school, werk later) denken we er aan om de officiële naam in het paspoort anders te maken. Voorbeeld:

Roepnaam: Dick de Vries
Paspoort: Diederick de Vries

Zo kan Dick er in het buitenland voor kiezen om zich voor te stellen als Diederick. Maar dit is wel weer onhandig met dagelijkse zaken als de overheid en vliegtickets. Of is dat te verwaarlozen? De eerste letters zijn wel hetzelfde, dus aan de initialen zal niks geks te zien zijn.
Hoor graag jullie adviezen :grinning: Zo doen? Of te ingewikkeld en moeten we gewoon voor Dick gaan, ook als officiële naam?

3 likes

Ik heb dat, maar ik heb dat nooit als een probleem of als onhandig ervaren hoor. Gewoon doen!

4 likes

Ik heb een naam die in een andere taal dan Engels een ‘niet-leuke’ betekenis heeft en ik zou zelf absoluut nooit voor een dergelijke naam gaan. Ik heb er echt al zoveel vervelende opmerkingen over gehad en word er echt schijtziek van elke keer als het ter sprake komt.

Maar ik denk ook wel dat er gradaties zijn. Kijk Nine en Floor hebben wel een betekenis in het Engels daarvan zou ik zeggen dat als je in een internationaal bedrijf werkt of je woont in een Engelstalig land, je er niet al te veel ‘last’ van hebt. Maar bijv Muck of Siemen (mest en sperma) zou ik echt niet kiezen.

Maar als je er per sé voor wil gaan zou ik dan zelf voor roepnaam Dick gaan en de officiële naam anders vastleggen. Dan kan hij zelf kiezen hoe rot hij het vindt en op zijn andere naam terugvallen.

9 likes

Dank jullie voor de reacties.
De naam valt inderdaad meer in de categorie Nine, Floor, Job, Door. Het is een woord in het Engels, maar geen vies/stom woord.

4 likes

Maar wel een gekke betekenis zei je? Want een alledaags woord als Floor vind ik wel anders dan een gek woord.

3 likes

Maar wel een gek woord?

Wel blij met de reactie van @zitzak want ik kon me niet echt bedenken wat er net als Dick zou zijn, maar deze voorbeelden maken het wat duidelijker hahaha.

Ik heb een naam die in NL best wel vaak voor verwarring zorgt omdat men twijfelt hoe ze het moeten uitspreken en ik vind dat eigenlijk ook eerder irritant en vervelend dan dat ik het fijn vindt dat ik een aparte naam heb.

2 likes

Ik denk dat ik een beetje overdreven heb met “gekke betekenis” omdat ik onzeker ben. Wil mijn kind geen rotnaam geven.

Maar het is eigenlijk geen gek woord, of een gekke betekenis. Meer “gek” omdat het überhaupt een woord is.

Om het makkelijker te maken: het gaat om de naam weg. Haal het zo weer weg ivm herkenbaarheid.

4 likes

Ik heb meerdere namen op m’n paspoort maar niet m’n roepnaam en dat heeft 1x tot een lastige situatie op Schiphol geleid maar verder niet

1 like

Ooo nee daar zou ik echt geen probleem van maken! Super leuke naam en die bekende presentatrice heeft het ook super leuk verbasterd in het buitenland

2 likes

Haha nou nee daar zou ik dan wat minder moeite mee hebben. Er is ook een presentatrice met een soortgelijke naam en zij stelt zich in het buitenland altijd voor met een -a achter haar naam dus dan is het redelijk makkelijk op te lossen.

3 likes