Mijn zoontje heeft een Engelse/Schotse naam en met name boomers spreken het zo ultra Nederlands uit . Maar ach ik ben nog steeds heel blij met onze keuze.
Ik ken geen mensen waarbij je Jack zo uitspreekt, dat is eerder Jacques. Terwijl dat met John anders is.
Het wordt eerder Jek dan, dan Djek. Vind ik net even anders.
Ik zou niet bang zijn dat Jack ‘Sjak’ wordt, ik heb echt nog nooit gehoord dat dat zo zou worden uitgesproken. Kan me die angst bij een heleboel andere namen wel voorstellen hoor, bijvoorbeeld Rachel (Rasjel, Reetsjel of Raggel), June (Juune of Djoen) etc. Of dat een Engelse naam uiteindelijk wel op z’n Engels wordt uitgesproken maar dan wel met zo’n plat Hollands accent. Maar aan Jack kan naar mijn idee niet veel mis gaan.
Ik ken dus een Jack die als Sjak wordt uitgesproken en toen ik z’n naam voor het eerst geschreven zag vroeg ik ook: wie is Jack??? Vond het zo raar haha. Nog nooit eerder gehoord. Hij vond het zelf ook vreemd van z’n ouders dat zn naam zo geschreven werd bij deze uitspraak.
Volgens mij is hij dus wel een uitzondering.
Haha oke kom ik ook even. Een vriend van mijn vriend heet Wayne maar iedereen zegt Ween😭
@Sundance @Nefertiti hier de omgeving weet ik al 5 Jacks uitgesproken als Sjak en 0 met een Engelse uitspraak. Maar misschien ligt dat ook aan de dorpse omgeving (west Brabant) wel mensen tussen 25-60 jaar overigens. Maargoed, hier weet ik ook 2 Charles uitgesproken als Sjarrel (?? Vind dat ook zo raar), dus maybe ligt het aan mijn woonplaats (en familie van vriend ook).
Heeft al menige naam voor me verpest/doen twijfelen, aangezien ik de stelling heb aangenomen dat als je de naam niet fatsoenlijk kunt/wilt uitspreken je niet meer bij ons uitgenodigd wordt ;). Mijn vriend wilt dit ook niet aangaan als regel in z’n familie, dus mi is hij er ook niet van overtuigd dat z’n fam zich gaat aanpassen.
Alhoewel ik zou Djek ook vervelend vinden, zo net niet
Mijn naam wordt overigens altijd verkeerd uitgesproken/ geschreven, dus wil dat bij mijn kind voorkomen. Wil wel een Engelse naam, want eigen fam is Engels.
Haha ik heb heel lang gedacht dat iemand altijd bij z’n bijnaam DJ genoemd werd maar hij heet gewoon Didier .
Jack spreek je toch ook uit als djek? Hoe anders???
Nee in West Brabant (ik woonde specifiek in Breda) spreken ze Jack uit als Jacques. Mijn schoonvader heet zo en niemand sprak hem aan als Jack
Ja alleen zij zegt dat jack uitgesproken als Djek net niet is. Maar dat lijkt me wel de normale uitspraak.
O, die had ik niet gezien
Jack Wilson
Jack William
Jack Steven
Ik heb overigens ook nog nooit iemand Sjak horen zeggen… bij de meeste van deze Engelse namen, Jack, Jim, James, gaat het vaak wel goed.
Wu - een. Hahaha wat gaar om die zo uit te typen.
Ik zou het niet uitspreken als Ween-Been
Maar dus als Wayne, zoals rain, pain ( en dus niet reen, peen).
Haha lastig uit te leggen maar deze klank bestaat in de Nederlandse taal ook niet.
Wheejn?
Met de uitspraak van a van Apple, niet Eppel. BigMac niet Mec. Jacket, Jackson.
Maar het zal echt wel aan deze omgeving liggen dan met Sjak, wel jammer (@SemM wel nabij Breda, maar dorps) Helaas ook zo in de familie van mn man die dit ervan maakt, maar het kan erger z’n neefjes kind heet Caleb. Die noemen de oma’s klep(je).
Onze dochter heet zoals in jouw voorbeeld met NL uitspraak en idd heel veel mensen die de Engelse variant gebruiken, maar wij blijven gewoon stug verbeteren
Ik snap wel wat je bedoelt maar ik vind het bij Jack nog een enigszins subtiel verschil.
Caleb of Mason, waarbij je twee klinkers hebt, vind ik altijd net iets erger haha.
Wij zijn zo goed als uit de naam voor onze zoon, maar nu slaat toch de twijfel toe. Bang wat de omgeving ervan gaat vinden… of mensen de naam wel juist uitspreken. We willen onze zoon Joas noemen. Zijn er meer mensen die hebben getwijfeld over de naam, puur vanwege de mening van de omgeving?
Heel mooi! Wil je t uitgesproken hebben als Joo-as? Zoals Jonas zonder N? Komt denk ik helemaal goed. Als je t op z’n Engels wil (Djoous) wordt het vaker fout gedaan gok ik.
Ja wij hebben ook puur omwille van de omgeving getwijfeld. Wij hebben een naam die bijna niet voorkomt waar wij wonen. En we waren ook bang voor de reactie van familie en anderen. Maar uiteindelijk toch voor die naam gekozen omdat dat echt onze naam was en we die het liefst van al hoorden.
En nu 4 jaar later heel blij met die naam en iedereen is het ook gewoon nu. Heb ook geen rare reacties gekregen in het begin.
Ik vind jullie naam ook niet echt vreemd ofzo. Het komt ook weinig voor, toch waar ik woon maar ik vind het wel een leuke naam. En ik denk ook niet dat er weinig verwarring kan zijn voor de uitspraak?