Babynameninspiratie (Deel 1)

Ik reageer op een echt heel oude post sorry. De meeste mensen die ik ken met dubbele achternaam van kinds af aan, hebben die dubbele achternaam omdat ze van adel zijn en dat dus hun geslachtsnaam is. Hij klinkt dus dubbel maar is enkel eigenlijk omdat die twee namen met elkaar verbonden zijn.

1 like

Ja het ligt eraan hoe groot de overeenkomst is maar over het algemeen vind ik dat niks. De vriendin van Ronnie Flex heet Demi en heeft kind Remi genoemd en krijg toch een beetje Peppi en Kokki vibes erbij. En ik ken ook iemand die Sophie heet en haar dochter Sophia heeft genoemd en dat vind ik toch ook een beetje vreemd. Moet zeggen dat er voor mijn hypothetische kind ook wel een aantal namen afvallen omdat dit dan zou rijmen op mijn naam, categorie Demi-Remi, Tina-Lina etc.

11 likes

Een collega vertelde over de naam van haar pasgeboren buurmeisje, waarop er door andere collega’s opmerkingen en grapjes gemaakt werden. Nu is dat dus precies de naam die wij in gedachte hebben voor onze dochter en ik vond het echt heel vervelend om te horen hoe er over die naam gepraat werd. Niet eens heel negatief, maar wel “hoe verzinnen ze het tegenwoordig” en “Haar broer heet zeker 
” met een flauwe associatie bij die naam.
Voor mijn man en voor mij heet onze dochter echt al zo, dus we gaan echt niet meer switchen, maar ben toch benieuwd naar de reacties als over een paar maanden het geboortekaartje binnenkomt op het werk.

4 likes

Vervelend, maar probeer het lekker te laten gaan. Bij elke naam valt wel iets te verzinnen en sowieso verschilt wat men ‘normale’ namen vindt per generatie/familie/etc.

3 likes

Ja dat is natuurlijk ook zo!

1 like

Kan me voorstellen dat je dat niet leuk vindt.

2 likes

Juist heel leuk!! Toch een soort vernoeming :relaxed:

2 likes

Ik vind het wel een beetje van de naam afhangen, maar het idee van een soort vernoeming lijkt me dan wel weer leuk. Dus als het je favoriete naam is, zeker voor gaan!

Ik zag laatst een geboorteaankondiging van een kindje dat de naam Evi Evelien had gekregen, dat vond ik gekker. Die namen vallen voor mij een beetje in dezelfde categorie, persoonlijk had ik er dan voor gekozen om alleen Evelien te gebruiken met Evi als roepnaam.

2 likes

ohhh mathilde is ook mijn fave :heart_eyes: maar dan wel uitgesproken op z’n duits: ma-tiel-de, en niet op z’n nederlands mñ-til-duh. dus ja, lastig haha. je kan het ook zo leuk afkorten, tilda of tilly. jammer haha

5 likes

Mag ook weer mee schrijven op de zwanger afdeling! Nu 24 weken zwanger en zo snel dat we bij de vorige een naam hadden, zo moeilijk vinden we het nu. Eerste zoontje heet Ramos. Alles wat we nu bedenken is een beetje meh
 Dus als jullie nog goede ideeën hebben; meer dan welkom!

7 likes

Gefeliciteerd!! Wat leuk zeg!

Weet je al wat het wordt? Dat maakt meedenken misschien wat gerichter :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Dank je wel! Haha, dat is inderdaad wel handig om te melden. Het wordt nog een jongetje!

2 likes

Evan, Milas, Noël, Tex, Zion, Quint, Joas, Rune, Ilias, Caleb, Kilian, Joshua, Nathan, Nio, Kaya, Jake, Ravi, Mozes, Kester, Aram?

5 likes

We hebben nu vooral korte namen op ons lijstje staan. Één, max. twee lettergrepen.
Andere naam heeft voor niet echt een bepaalde herkomst, ergens gehoord en dachten meteen; ja! Dat wordt hem!

Joah vind ik erg leuk, maar iemand dichtbij heet zo. Joshua vinden we leuk als Josh.

@Zitzak Nio zet ik op ons lijstje erbij!

2 likes

Ik ben nu bijna 20 weken zwanger en wil mijn kindje vernoemen naar beide oma’s plus, een verzonnen naam en haar roepnaam.
Dat zou betekenen dat ze 4 officiële namen krijgt. Is dat wat veel? Wat vinden jullie?

2 likes

Nee prachtig. Ik heb ook 4 namen, waarvan 1 dubbele. Vernoemingen en mijn eigen ‘unieke’ roepnaam. Ik ben trots op alle namen die ik draag.

5 likes

Vind het persoonlijk wel veel. Wij hebben er twee per kind.
Kun je niet een gecombineerde naam doen naar je beide oma’s?
En eerste naam is de roepnaam.

Ik ben nu wel heel benieuwd naar de verzonnen naam!

1 like

Ik wil iets dat verwijst naar mijn Indische roots. Ben zelf naar mijn overgrootmoeder vernoemd.
Ze noemde mij altijd een nonna. Dat betekent Indische dame/ juffrouw. Het is volgens mij niet echt een naam.

Ik vind nonna eigenlijk leuk als naam en vooral de herinnering die ik heb.
Nog niet zeker of we hem gaan gebruiken hoor

6 likes

Leuk om te horen. Ik heb er zelf 3 maar krijg altijd te horen ‘ wat veel namen heb je’.
Net zoals jou ook trots op alle namen

2 likes