Babynameninspiratie (Deel 1)

Ik heb het zelf altijd fijn gevonden dat mijn gehele naam (dus roepnaam, tweede naam, achternaam) uniek is en ik wilde ook graag dat mijn kind een naamcombinatie zou hebben die niemand anders heeft en die ze zou kunnen gebruiken om zich te onderscheiden. Soort uniek artikelnummer :smirk: Plus dat ze kan kiezen de tweede naam te gebruiken ipv de eerste. En we vinden beide namen plus de combinatie heel mooi uiteraard.

4 likes

Hahahaha ik doe dit ook als ik serieus ben :rofl:. Mijn dochters tweede naam is een variant op de naam van haar tante en m’n zoontje heeft als tweede naam een variant van de naam van de opa van mijn man.

1 like

Wij vonden een tweede naam gewoon leuk, maar hebben ook de mogelijkheid aangegrepen om toch nog mijn favo Nederlandse namen te geven die als eerste naam waren afgevallen, omdat ze hier in het buitenland niet uit te spreken zijn/niet lekker klinken. En omdat mijn kinderen zowel de achternaam van mijn man als van mij hebben, klinkt het ook best leuk/logisch.

3 likes

Ah ja leuk, zo had ik er nog niet over nagedacht!

3 likes

Oh dat is wel echt een goede.
Ik heb zelf naamachternaam@gmail.com maar voor mn zoon moest ik er nog een nummer aan toevoegen wat ik wel lelijk vind eigenlijk. Maar met meer namen kun je eerder een unieke combi maken.

2 likes

Ik zit al een tijdje te twijfelen of ik mijn dilemma hier zal delen omdat ik weet dat iig ƩƩn bekende hier meeleest, maar ach, zij mag het wel weten :blush:

Ik ben in verwachting van een jongen en waarschijnlijk wordt zijn eerste naam Samuel, maar we twijfelen nog of we als roepnaam voor Sam of voor Samuel willen gaan. Ik vond Samuel eerst mooier, maar noem het baby’tje in mijn buik vooral Sam. Aan de andere kant kan Samuel in het dagelijks gebruik, door vrienden enz worden afgekort tot Sam, maar andersom werkt het niet zo. Nou ja, dat dus :blush: Hebben jullie ideeĆ«n over het al dan niet geven van de verkorte naam?

1 like

Ik zou dan denk ik gewoon voor Samuel gaan. Ik ken, zoals je zelf al aangeeft, meerdere voorbeelden van personen die een langere naam hebben en in de dagelijkse situaties dan voornamelijk met de verkorte versie worden aangesproken. Mocht hij dan later liever Samuel genoemd willen worden, dan kan hij dat aangeven. Beetje naam/roepnaam denk ik. Vind het een mooie naam!

7 likes

Ik wilde ook heel graag een jongensnaam die langer is en af te korten tot een leuke roepnaam als hij klein is. Die hebben we uiteindelijk ook gevonden en in de praktijk noemen we onze zoon eigenlijk altijd bij die roepnaam. Maar ik vind het wel ietwat kinderlijk en daarom ben ik blij dat hij officieel die langere naam heeft.

We hebben zelf nooit aangekondigd dat die afkorting zijn roepnaam is, omdat we daar ook niet aan vast willen zitten. In de praktijk kun je bij bijv schoolinschrijving altijd nog kiezen om hem met Sam als roepnaam in te schrijven.

6 likes

Ik zie zóveel Lio’s en Maeve’s via mijn werk.

Edit: niet bedoeld als in mooi/lelijk, maar valt me laatste tijd steeds meer op.

1 like

Maar ik vind lio dus eigenlijk net leo? Als je je voor moet stellen in een engelstalig land en je zegt lio, ben je dus gewoon leo? En als ze lezen lio, wordt dat waarschijnlijk lyo?

1 like

Ja snap waar het van komt, haha! Alleen die serie draait is al best een tijd en nu komt ā€˜ie echt nog veel vaker naar voren.

1 like

Hier ook, en ik hoor ook veel Edda en Ebba in de speeltuin

1 like

Toen ik echt 16 was ofzo, wilde ik altijd mn kind Maeve noemen en vond niemand het mooi :sweat_smile:

3 likes

Wij vinden Aline een mooie naam maar mijn man is bang dat z’n familie en vrienden het als A-line op z’n Engels of iets anders gaan uitspreken.

Hij vindt vooral doordat je in het Engels geen -uh hebt op het einde van het woord, maar het is niet alsof het voor hen een onmogelijke uitspraak is zoals een ui of g.

Dat gaat toch ƩƩn keer fout en dan is het goed. De naam van ons zoontje spreken wij ook allebei anders uit maar dat werkt prima tot dusver. En anders wordt het Alien, gaat het kind ook niet dood aan.

Maar ik durf het wel hier te zeggen want het gaat toch niet door (en wie weet is de tweede ook een jongetje).

3 likes

Bij Alien krijg je weer dat mensen het uitspreken als aliƫn :alien:

5 likes

En dan krijg je in het Nederlands weer AliĆØn, oh no!

1 like

Hahaha ik denk dat je iets anders moet verzinnen :rofl:

Ja stiekem hebben we al een andere meisjesnaam, maar ik denk toch dat het een jongetje wordt en daar weet ik niks voor wat ik net zo leuk vind als de naam van mijn zoontje. :woman_shrugging:

1 like

Maar je wil dus dan dan dat aline wordt uitgesproken als eline of maar dan met de a of? Ik denk zelf dat veel engelstaligen het als elaine zouden uitspreken :thinking:

Ik vind jongensnamen ook echt niet te doen, of ik ben gewoon een zeur en vind alle jongensnamen lelijk.

3 likes

Same. Ik heb dus ook al een zoontje en als ik ooit weer een jongetje krijg weet ik het Ʃcht niet. Ik vind niks zo leuk als de naam die hij al heeft, dus dan zou hij voor mijn gevoel altijd een tweede keus naam krijgen haha.

Voor een meisjesnaam weet ik wel 3 of 4 namen die ik serieus zou overwegen. Vind dat zoveel makkelijker!