Babynameninspiratie (Deel 1)

Dit is zo kut, want nu wil ik natuurlijk die meisjesnaam weten :laughing:

Mijn ouders geven trouwens eerlijk toe dat zn mijn naam (lol ik heb er in totaal 5 met doopnamen) mooier vinden dan de roepnaam van mn zus. Totaal niet mee eens maar vond het wel cool dat ze dat zeiden. En een oud collega zei eens dat ze zoveel spijt had van de naam van haar middelste zoon.

Is er een meer jongens variant van ?

Jongens namen zijn zo lastig. Pas toen mn zoontje er was had ik de knoop doorgehakt

2 likes

Echt pas na de bevalling? Ik zie mezelf gewoon het geen naam geven voor maanden na de bevalling :rofl:

1 like

De naam is echt unisex. Zoals RenƩ bijvoorbeeld. Maar ik heb bij Rene als man een heel ander type in mn hoofd dan Rene als vrouw. Ja vaag, haha.

Ik vond jongen of meisje niet persee moeilijk. Vooral een tweede naam van hetzelfde geslacht.

2 likes

Ja, had er 2 in mijn hoofd. En na 2 uur vroegen ze of we er al uit waren.

@Willy ohja dat snap ik. Kan zo verschillen tussen jongen en meisje

4 likes

Ik heb wat vrouwelijke familieleden met namen die eindigen op een -e en wonen in een Engelssprekend land. Zij stellen zich gewoon voor met een -a aan het einde van hun naam. Lotte - Lotta, Eline - Elina, etc. Dat helpt men wel om te leren de -uh klank uit te spreken. Sommigen schrijven hun naam ook met een -a in het Engels.

Wij hebben ons kind een naam gegeven die door mensen op twee verschillende manieren uitgesproken wordt. En wij spreken het zelf op een derde manier uit. Ik merk alleen dat ik het zo stom en genant vind om mensen te verbeteren, dus nu zijn er drie uitspraken in de omloop haha. :smiling_face_with_tear:

4 likes

Ik heb beide kinderen ook pas een naam gegeven na de bevalling. Weliswaar geen maanden, maar wel minimaal anderhalf tot twee uur na de geboorte pas. En een kennis van mij die heeft de knoop pas doorgehakt bij de aangifte bij de gemeente. Dus je hebt nog even hoor :wink:

Ik vind meisjesnamen zelf idd veeeel mooier dan jongensnamen, maar mijn vriend en ik kwamen er voor een meisje echt bijna niet uit. Terwijl we voor een jongetje al voor de geslachtsecho 2 opties hadden. De naam van onze dochter nu vonden we allebei niet wauw. Nu wel heel blij mee inmiddels, hij past echt heel goed bij dr.

Ik ben nu bijna 20 weken zwanger en we vinden het zoeken van een naam erg moeilijk. Toen ik net een paar weken zwanger was, had ik een meisjesnaam in mijn hoofd die ik prachtig vind. Mijn vriend vond het ook gelijk een mooie naam. Maar na een paar weken begon hij de uitspraak irritant te vinden (er zit een m in en dat vindt hij niet fijn uitspreken). Nu zijn we dus een nieuwe naam aan het zoeken, maar ik vind niks zo mooi als de eerste naam. Krijg hem niet uit mijn hoofd.
Heeft iemand tips om dat meer los te laten? Of überhaupt tips in het vinden van een naam? Hoe kwamen jullie er samen uit?

3 likes

Bedankt voor de tip! Kinder kende ik nog niet. Heb al wel de zwitsal app, maar daar nog geen succes. Ik ga kinder eens proberen!

1 like

Wij hadden dit ook, ik vond het echt heel jammer maar snap het nu wel want de naam lijkt veel op iemand die redelijk dicht bij ons staat.
Maargoed ons proces ging als volgt uiteindelijk:

1. Kinder installeren (dag van positieve test)
  2. Maanden later alle gelikete kindernamen van allebei onder elkaar in excel gezet (78 stuks)
  3. Eerste vetoronde gedaan, toen hielden we 20 namen over ofzo?
  4. Nog 2 vetorondes gedaan gedurende de week tot we er 3 overhielden.
  5. Nouja 1 van die 3 is d’r naam nu :sweat_smile:
8 likes

@circe Zo hebben wij het ook ongeveer gedaan! Begonnen met Kinder en daardoor hadden we het ook al snel over namen die ons wel/niet aanspraken. Bv lengte, oorsprong, etc. Hebben daardoor nog Fries en Deens aangezet omdat dat ons ook aansprak. Ik heb ook wel veel in top zoveel lijstjes gekeken (mn voor scandinavische namen, we willen niet per see een Nederlandse top zoveel naam). Daarna inderdaad veto’s over die lijstjes.

We hielden ca 25 meisjesnamen en ca 25 jongensnamen over. Die hebben we verdeeld in sowieso heel leuk en leuk maar twijfel/vooral leuk voor tweede naam. Nu hebben we voor eerste naam nog 9 meisjesnamen en 7 jongensnamen, en nog 8 weken om een keuze te maken haha. Ik schrijf veel combinaties op om te kijken wat mooi staat.

Overigens wil mijn man de meisjesnaam die ik al jaren in mijn hoofd heb echt niet als eerste naam, als het een meisje wordt dan doen we dat wel als tweede naam.

4 likes

Leuk om te lezen hoe jullie aan de naam zijn gekomen!
Ik ben zelf 25 weken zwanger van een meisje en we hebben nog geen idee. :confused:
Vroeger vond ik altijd heel veel meisjesnamen leuk en dacht ik dat 't een makkie ging worden, maar dat valt echt tegen. Er is geen ƩƩn naam die er echt uitspringt waar we het beide over eens zijn. Ik zie het wel gebeuren dat we met 35 weken nog geen naam hebben.

4 likes

Love deze systematiek haha. Zie ik ons ook nog wel doen. Er zijn zoveel leuke namen en 1 baby :stuck_out_tongue:

1 like

Haha leuk om al jullie processen te lezen. Ik had een lijstje die ik al jaren aan het aanvullen was en nu een paar weken terug heb ik die getoond aan mijn man. Hij heeft zowat alles erop gevetood maar kwam zelf niet met alternatieven. Dus hij is gisteren naar de bibliotheek geweest en is as we speak kindernamen boeken aan het lezen… Af en toe schrijft hij iets op… dus ik ben benieuwd :sweat_smile:

7 likes

Ooh jaa mijn lijstje met namen is ook volledig weg gevetood :sweat_smile:. Dus als iemand d’r kind nog Defna of Alina wil noemen, ik ga ze niet meer gebruiken :frowning:

3 likes

Wat hebben wij het makkelijk gehad zeg, als ik dit zo lees! Toen we besloten te proberen zwanger te raken had mijn man twee namen die hij mooi vond en ik vond ze prima, haha.
Daarna duurde het nog een jaar en dan nog ruim 20 weken voor we het geslacht wisten, dus toen waren we al zo aan de naam gewend.

De tweede naam hebben we wel later bedacht. Ik had graag een naam van een van mijn oma’s gehad , maar mijn man is niet Europees en ik vond dat de tweede naam wel uit zijn land moest komen omdat de voornaam Frans is en ze mijn achternaam heeft. Dus oma’s namen vielen af, maar gelukkig lijkt mijn dochter heel veel op mijn liefste oma, dus ze is er toch bij, haha. De tweede naam hebben we een beetje verfranst zodat de twee namen een mooi geheel vormen

6 likes

Wat gestructureerd, heerlijk :smile: Wij hebben eerst Kinder en de bijbel (haha ja echt, omdat we allebei wel van bijbelse namen houden) geraadpleegd, dat een tijdje laten percoleren (en ondertussen ons individueel nog verder georiĆ«nteerd) en na de twintigwekenecho hebben we allebei een top tien gemaakt, er een paar bij elkaar geveto’d en de rest zijn we daarna gaan gebruiken om over de baby te praten en toen bleef er een duidelijke winnaar over, waarvan de korte versie op de lijst van mijn man stond en de lange versie op mijn lijst. De tweede naam is een vernoeming.

5 likes

Vind het knap dat je een lijst kan maken met zo veel namen die je mooi vind.
Ik vind sommige namen wel leuk, maar echt niet leuk genoeg voor m’n kind. Hadden kinder volledig uitgespeeld en dan had ik 4 oke jongens en meisjesnamen op de lijst staan.
Misschien heb ik een te specifieke smaak haha.

15 likes

Haha ja wij hadden gewoon bij alles ja hoor das leuk gedaan, niet echt realiserend bij het swipen dat ons kind die naam rest van 't leven zou dragen, was nog te abstract ook. Ik zie nu trouwens dat het bij ronde 2 er nog 14 waren en we toen ook alles gecombineerd hadden met de achternaam vd baby.
Maargoed ik vind meisjesnamen ook echt heel leuk, had zo nog 15 meisjes een naam kunnen geven (als m’n man zijn mening niet mee zou tellen).
Ik vind trouwens Vieve ook een supermooie naam :heart_eyes:

3 likes