Ik zou dit voorbeeld niet doen omdat je dan telkens denkt dat iemand je naam roept als je dochter eigenlijk geroepen wordt en andersom. Zou dan wel voor andere eindklank gaan denk ik zelf.
Het zijn allemaal prachtige namen!
Na de geboorte van mijn tweede dochter twijfelde ik ineens heel erg of we de namen toch niet moesten omwisselen. Niet gedaan uiteindelijk, maar ik moest toch nog een paar dagen wennen haha. Maar nu super blij mee!
Soms heb ik spijt van de naam van onze dochter. Niet omdat ik hem niet mooi vind maar omdat ik hem altijd erg onduidelijk uit spreek. Ik moet het altijd een tweede keer zeggen voordat mensen hem goed horen. Blijkbaar is de R een moeilijke letter voor me.
En dit forum kan me soms ook vet onzeker maken. Vlak voor de geboorte heb ik enorm zitten twijfelen of het wel een leuke naam is omdat hij hier door iemand belachelijk werd gemaakt in een bepaald topic (tegelijkertijd met 30 andere namen). Daar moet ik altijd nog even aan terug denken als ik weer baal van m’n uitspraak (en de naam op dat moment).
Iedereen vindt altijd wel ergens iets van en thank god dat niet iedereen hetzelfde mooi vindt, anders heette we allemaal hetzelfde!
ik heb dit ook gehad, doordat iemand de naam die ik in gedachte had “tokkie” noemde hier. Achteraf slaat dit nergens op want er zullen áltijd mensen zijn die de naam niet mooi vinden, dus hoezo daar rekening mee houden. Maar op het moment zelf ben je wat minder rationeel wellicht
Oh ja echt irritant dat iedereen wel weer iets van een naam vindt. Daar ben ik met onze naam ook wel een beetje bang voor, dat mensen hem gaan afkorten en dat het dan een meer ‘tokkie’ naam wordt.
Maarja, ik probeer me er ook maar bij neer te leggen. Als je echt gaat nadenken kun je bij elke naam wel weer een associatie bedenken. Mensen moeten ook vaak even wennen en uiteindelijk doet hun mening er ook niet toe.
Er bestaat volgens mij geen enkele naam die iedereen mooi vindt.
Wij kregen tijdens een wandeling na de geboorte van mn 2e van een kennis te horen: ‘wat een apárte naam zeg’ Met een bepaalde toon haha. Was duidelijk dat ze er niets van begreep dat we een kind zo genoemd hadden.
Ze wilde graag op kraamvisite komen om een cadeutje te brengen. Maar ook daar weer benoemen dat ze het zó apart vond. Ja prima vrouw, nu is het wel duidelijk dankje wij zijn er blij mee
Ja mensen vinden er altijd wel wat van. Mijn dochter heet Milou, geen hele bijzondere naam zou je denken, maar zelfs bij deze naam hebben we serieus de opmerking gekregen ‘goh, aparte naam, het kind moet er wel zijn of haar hele leven mee doen hè?’
Ik ben ook echt blij dat ik de naam nooit eerder heb verteld dan bij de geboorte. Denk dat je anders best nog wel wat familie of vrienden hebt die er wat van vinden
Dit heeft totaal niet met babynamen te maken (ligt eraan wat voor baby ) maar ik had ooit een cavia genaamd Doris. Mijn tante vond dat geen naam voor een vrouwtje, terwijl Doris juist de ‘vrouwelijke’ variant is van Dorus. En zij noemde mijn cavia Doris dus altijd Doortje…
Kan nu al niet wachten welke naam ze mijn toekomstige kind geeft
Haha ja probeer ik idd ook te vermijden. Dat is toch dan jammer.
Heb nu wel alvast gezegd dat het een wat apartere naam wordt, want weet zeker dat iedereen er wel ff aan moet wennen ofzo. En dan manage je een beetje de verwachtingen
Wij hadden een babyshower van een vriendin en in een boek moesten we de naam voorspellen. Toen zei een hele goede vriend van haar al door het boek bladerend ‘oh …. Wat een rare naam zeg’ bleek dat dus de naam te zijn van de baby. Heel genant toen dat bekend werd😂
Gek is dat he… dat dat zo in je hoofd blijft zitten dat je toch gaat twijfelen.
En inderdaad, niet iedereen kan de naam mooi vinden maar als je het dan zo geschreven ziet staan dan komt dat toch wel binnen. Terwijl het “maar” een naam is.
Omg ik had iets geks. Ik volg iemand op insta en die heeft een kindje die bauke heet maar ik dacht al die tijd dat het een jongen was, maar het is een meisje. En ik houd van unisex juist en neutraal alleen idk ik vind dit toch niet zo.
Ik ken alleen maar meisjes die Bauke heten eigenlijk, haha. Een stuk of 4 zelfs. Maar als ik nu nadenk ken ik ook twee mannen die Bauke en Bouke heten.
Ik ken Bauke / Bouke als jongen / man en Baukje / Boukje als meisje / vrouw.
De lijst met kindernamen gegeven in 2022 is er weer Kindernamen home | Kindernamen | SVB
Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat er niet gekeken wordt naar spellingwijze. Want Sophie en Sofie wordt samen 1000 keer gegeven, fors meer dan Emma. Dus dat zou een heel andere lijst geven. Maar dat ga ik zelf van de week eens doen op een druilerige middag
Oh hier ben ik benieuwd naar! Net als Yuna/Juna/Djuuna/Joena - deze heb ik allemaal in mijn omgeving.
Hangt denk ik af van de variatie en de uitspraak. Voor mij zijn namen die hetzelfde klinken (Seb/Sep, Sara/Sarah, Philou/Filou) dezelfde naam. Maar Sophie en Sophia vind ik anders, net als Mohammed en Muhammad.
Maar het voorbeeld van @InEuropa is wel weer anders, want spreek je Juna uit als juuna vind ik het een andere naam dan Joena. Dus in dat opzicht snap ik SVB wel, het is lastig om dan te beslissen welke schrijfwijzes wel en niet bij elkaar opgeteld moeten worden.
Ja is ook zo! Dit zijn allevier Joena’s of Djoena’s maar dat weet je door de schrijfwijze natuurlijk niet zeker.