Ongevraagd; maar een top 50 naam zegt niet zoveel. Bij ons op de opvang zijn er bijna geen top 50 namen te vinden (en zeker al niet 3x bijvoorbeeld). Vroeger op school had ik 3 dezelfde namen in de klas, terwijl ik deze naam over het algemeen (bijna) nooit tegen kom. Dat weet je toch niet.
Probeer los te laten wat anderen vinden. Er is altijd wel iemand die de naam te populair/kort/lang/boers/deftig/oudbollig etc. vindt, maar het is jullie kind!
Hou er wel rekening mee dat namen die erg klinken als populaire/bekende namen (Nyla vs Mila. Of spreek je Nyla uit als Naai-la?), daar ontzettend mee verward gaan worden. Dit is het geval bij onze dochter en ik vind het best wel irritant dat iedereen het verkeerd verstaat/het verbeterd moet worden.
Ik was tijdens mijn zwangerschap ook enorm bezig met of een naam niet te vaak voorkwam. Uiteindelijk zitten er op ons kdv kinderen met vrijwel alle ‘niet veel voorkomende’ jongensnamen die we hebben overwogen voor onze zoon. Het is echt ook een kwestie van regio welke namen je veel hoort. En dan is het ook nog regelmatig zo dat als je een ‘unieke’ naam kiest, ouders in je omgeving dit als inspiratie gebruiken en je dan alsnog een veel voorkomende naam hebt
Kortom: ik zou de naam kiezen die je al had
Hier ben ik het helemaal mee eens. Top 10 kan ik nog inkomen, maar ook dan denk ik zelfs ik ken geen 1 Sam bijvoorbeeld (of een vage kennis van 20+).
Ik zat daar ook een beetje mee wat anderen zouden vinden. Of helemaal in het begin toen ik net wist dat ik zwanger was wel eens de naam gedeeld die het uiteindelijk is geworden gehad dat iemand zo reageerde van mwah nee. Hierdoor ging ik dan weer twijfelen, maar uiteindelijk moet je denk ik gewoon doen wat je echt leuk vindt of fijn vindt klinken als je het een weekje hardop gebruikt ofzo…
Ik dacht ook steeds dat ik nog wel iets zou vinden dat ik dan echt helemaal WOW vond, maar vind de naam nu gewoon echt leuk en kon ook niks vinden dat ik leuker vond klinken en nu past het gewoon.
Houd ook niet van die vergezochte namen omdat ze dan in ieder geval uniek zijn, maar dat is ook bij iedereen anders natuurlijk.
Hierdoor moet ik denken aan onze verjaardagskalender waar maar één naam dubbel op staat en dat is… Bob Jan Hoe bedenk je het.
Ik las (misschien hier?) toen wij naar namen zochten dat zo’n lijst topnamen inderdaad weinig zegt nu er zo veel namen gebruikelijk zijn. Vroeger toen de mensen maar uit een zeer beperkt aantal namen leken te kiezen zei dit veel, maar tenzij het een top 5 naam is valt het vaak relatief nog mee hoeveel de naam voorkomt. Ik ken veel meer mensen met dezelfde naam in onze generatie dan bijvoorbeeld de kinderen op mijn werk of de baby’s in mijn omgeving.
Wij hebben uiteindelijk een naam gekozen waarbij ik lang twijfelde of mensen niet zouden denken dat het een jongensnaam is,(eindletter o) dit is de laatste tijd een paar keer gebeurd en ik vind het toch wel jammer ergens hoewel dat natuurlijk niet uitmaakt en de naam wel bij haar past.
Maar wat maakt het jou uit als anderen de naam stom vinden? Misschien vind ik jouw bank ook wel stom of jouw kleren van vandaag.
Maar misschien vindt jij de naam van mijn kind wel echt stom en mijn man een enorme kneus en mijn lievelingseten echt goor.
Daar hebben we toch verder geen last van omdat we elkaars leven niet hoeven te leven.
Ik zou gewoon lekker de naam kiezen die jij en jouw partner leuk vinden!
Klopt, de top 50 van meisjesnamen van 2022 omvat bij elkaar grofweg 20% van alle geboren meisjes.
Voor jongens is het iets meer, omdat de populaire jongensnamen vaker gegeven worden dan de populaire meisjesnamen, maar nog steeds hooguit 25%.
Er is dus een ontzettend grote spreiding en behalve namen die echt al jaaaaaren in de top 5 staan (Julia, Emma, Sophie, Noah, Lucas, Finn etc) is de kans niet zo groot dat je er echt 5 van op een basisschool treft.
Thanks voor alle reacties! Ik ga het loslaten en het bij de naam houden die wij gewoon leuk vinden. Jullie hebben gelijk! Ik ben soms gewoon een onzekere kneus met dit soort dingen
Ik had onze uiteindelijke keuze eerst ook afgeschreven, omdat het een te populaire naam was naar mijn mening (top 10). Uiteindelijk vond ik niets mooier dan die naam en toen het kind geboren was toch voor die naam gegaan.
Hebben heel veel positieve reacties gehad dat mensen het zo’n mooie naam vinden die ze nooit horen. Kraamzorg had in haar vele jaren ervaring ook nog nooit een baby met die naam verzorgd.
Als mensen nog twijfelen om die reden, zou ik er gewoon voor gaan
Extra toevoeging: Dat iets een top 10 naam is betekent natuurlijk ook niet dat die naam specifiek in jouw regio veel voorkomt! Dus lekker voor gaan zou ik zeggen!
Wij hadden hetzelfde. Nooit DE naam gevonden. Maar uiteindelijk wel gewoon een naam die we beiden heel leuk vonden en nu gewoon prima is. Ze heet nu eenmaal zo en ik heb nog geen spijt gehad of dat ik een andere naam tegenkwam die tóch beter was.
Ik kan nog wel een paar namen delen van mijn lijstje:
Novée
Jinte
Fay
Pippa
Feline
Zola
Millie
Juniper
Leia
Nyala
Juna
Joya
Donna
Delilah
Noalie
Veel eindigend op a zie ik nu
Niet zwanger, wel nieuwsgierig: de naam Elliot voor een jongen.
- Leuk!
- Niet leuk!
0 stemmers
De allerleukste naam
Haha heet je zoontje zo?
Yes. Die stond vanaf het begin bovenaan mijn lijstje.
Leuke naam! Kwam 'm net tegen in een hometour van AD op Youtube bij Patrick J Adams en Troian, hun jongste dochter heet zo.
Nog even voortbordurend hierop. De naam Ellis (lijkt op Elliot, vandaar) is een van mijn favorieten voor een jongen. Het is een Britse jongensnaam, maar in Nederland wordt hij vooral gegeven aan meisjes. Vinden jullie het ‘raar’ als een jongen zo zou heten hier?
- Ja, raar het is voor mij alleen een meisjesnaam
- Nee, leuk en origineel juist!
0 stemmers
Klinkt voor mij te veel als Alice om als jongensnaam door te gaan
Ja, dit is ook het ‘probleem’ met die naam haha. In Nederland is hij geadopteerd als meisjesnaam omdat je Alice in het Nederlands uitgesproken zo zou schrijven. Maar in Engeland is Alice meer de meisjesnaam en Ellis (afgeleid van Elias) juist meer de jongensnaam.
Eens, zou 'm voor een meisje niet eens overwegen!