Babynameninspiratie (Deel 1)

Ja! Eigenlijk ook wel leuk.

4 likes

Oh ik ben helemaal niet thuis in het Frans haha, ik ken iemand die Aimee heet en waar je ook echt Ai-mee zegt, maar eigenlijk is het dus Emmee?

Dan snap ik alsnog niet hoe je van Imae > Ai-mee kan maken want ik lees Imae als Ie-mee net zoals Ian

3 likes

In het Frans is het inderdaad eemee. Maar ik ken ook een Nederlandse Aimée en haar ouders spreken het uit als aj-mee.
Die van Marlieke Koks is inderdaad heel bijzonder, ik krijg er net als @Madelief een beetje een Apple product gevoel bij.

2 likes

I als in iPad. Ai-mee. Imae denk ik.

1 like

Ohja I get it! :joy:

Wat is voor jullie belangrijk in het kiezen van een kindernaam?

• Gangbaar/normaal
  • Bijzonder/uniek
  • In t Nederlands goed uit te spreken
  • In t Engels goed uit te spreken
  • In een andere taal goed uit te spreken
  • Gemakkelijke spelling (zodat kind zijn naam niet altijd hoeft te spellen)
  • Bijzondere spelling (zodat de naam net even anders is)
  • Hip
  • Stoer
  • Lieflijk
  • Sierlijk
  • Korte naam
  • Lange naam
  • Bepaalde voorletter / een bepaalde letter er niet in
  • NIET in de recentste top10
  • juist specifiek uit de top10
  • anders
 namelijk

0 stemmers

4 likes

Anders: Klassieke naam en het liefst bijbels, hoewel ik helemaal niet gelovig ben vind ik het voordeel daarvan dat ze vaak over (bijna) de hele wereld bestaan en dus heel internationaal zijn.
En dat de naam ongeveer hetzelfde uitgesproken wordt in het Nederlands en de taal van mijn vriend.

8 likes

Anders: minimaal 2 lettergrepen omdat de achternaam ook maar 1 lettergreep heeft en ik dit niet mooi vind klinken.

2 likes

Dat het geen vreemde betekenis heeft in een andere taal (Vajen is vagina in het Turks bijvoorbeeld, zou ik om die reden al nooit kiezen) en dat de initialen geen rare afkorting vormen

11 likes

Ik vind het heel lelijk als de voornaam met dezelfde letter eindigt als waar de achternaam mee begint. Dat je dus Laura Arends heet, of Bert Telkamp of Hans Siebels, dan moet je zo’n nadrukkelijke pauze tussen je voornaam en achternaam laten vallen

12 likes

Haha ik vind het dan echt van die stripfiguur namen worden
 maar had er nog nooit bij stilgestaan

1 like

Ik wil dus geen twee keer meervoud. Onze achternaam is een meervoudsvorm (bijv. Bollen) dus Maarten Bollen kan dan niet.

Ik vind dat gewoon niet lekker klinken :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik vind de associatie belangrijk, niet goed uit te leggen maar of de vibe klopt met de rest van m’n gezin. Denk aan Pieter vs Bodhi ofzo, is gewoon een heel ander beeld wat ik dan bij een kindje heb.

Ik heb een keer een vreselijk boekje gekregen met de titel “je noemt je kind toch geen Chardonnay” oid waar het heel erg gaat om die associaties. Vond het heel veroordelend op basis van namen maar gevoelsmatig kon ik er toch ook wel in meegaan

5 likes

Haha hier heb ik ook echt last van. Als mensen zeggen stomme naam twijfel ik eraan. En zo hebben wij Aiden heel leuk gevonden tot hier op het forum ernaar werd gevraagd en ik zag dat veel mensen het een asociale naam vonden en sindsdien is die van de lijst af😂

1 like

Haha ja we hebben voor beide geslachten een naam waar we beide nooit over hebben gesproken. Toevallig zei mijn vader vorig jaar uitzichzelf dat er een meisje was met onze ‘meisjesnaam’ en dat hij dat een onwijs leuke naam vond. Maakte de naam voor ons dan weer net nog leuker :heart_eyes:

5 likes

Ik vind herhaling bij een achternaam met een lidwoord/tussenvoegsel ook zo gek, Ivan van Sloten, Fedde de Vries, Quinten ten Hag, dat soort herhalingen hoor ik best vaak.

6 likes

De betekenis van de naam vind ik ook nog wel belangrijk, of heb ik in ieder geval wel even opgezocht. Bv Maria Dolores is een gangbare spaanse naam maar betekent het leed van Maria/de moeder. Zou ik zelf niet zo leuk vinden.

En of er andere mensen exact dezelfde naam hebben. De voornaam en de achternaam van mijn kind komen allebei los van elkaar niet veel voor en de voornaam ook niet in de familie van mijn man - dachten we. Maar na de geboorteaangifte ging ik toch even googelen en bleek dat er toch iemand precies zo heet (verre nicht). Dat vond ik toch wel stom.

Ennn of de naam op volwassen leeftijd ook nog leuk is. “-tje” achter de naam van mijn baby is nu super cute maar als ze 40 is niet zo.

4 likes

Haha, voor wat het waard is, wij vonden Aiden ook prachtig. Maar inderdaad, iedereen vindt het aso. Ik zat wel ook nog te denken aan Eden. Iets meer vernederlandst, maar toch dezelfde klanken.

Wij zijn gegaan voor onze allerfavorietste naam, en hebben daarna gekeken naar de schrijfwijze die het meest voorkwam. Eindstand is dat mensen de naam alsnog met een E erachter uitspreken die er niet hoort, maar oké. Had ik toch voor een andere schrijfwijze gegaan? Ja. Maar was het probleem daarmee opgelost? Nee, mensen zouden nog steeds vragen hoe je het schrijft. Maar zijn we nog steeds blij met de naam? Hell yeah, we hebben nog steeds de mooiste naam voor ons kind!

2 likes

Namen die de zelfde begin letter als voor en achternaam hebben wilde ik ook niet. Bas Boonstra of Laura Loevestein te Donald Duck achtig.

5 likes

Wij hebben er helemaal niet zo diep over nagedacht, maar we hadden ook meteen dé naam. Enige eis was dat mijn schoonfamilie het ook uit moet kunnen spreken, maar in de praktijk gebruiken die alleen de tweede naam die uit hun land komt. Zelf gebruiken we nu meestal een koosnaampje. Dus eigenlijk heeft ze 3 namen afhankelijk van waar ze is, haha. Maar dat is in mijn mans familie wel redelijk normaal.

De schrijfwijze van de tweede naam hebben we wel aangepast aan de voornaam omdat dat mooier oogt.

3 likes