Babynameninspiratie (Deel 1)

Ik wil dus geen twee keer meervoud. Onze achternaam is een meervoudsvorm (bijv. Bollen) dus Maarten Bollen kan dan niet.

Ik vind dat gewoon niet lekker klinken :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ik vind de associatie belangrijk, niet goed uit te leggen maar of de vibe klopt met de rest van m’n gezin. Denk aan Pieter vs Bodhi ofzo, is gewoon een heel ander beeld wat ik dan bij een kindje heb.

Ik heb een keer een vreselijk boekje gekregen met de titel “je noemt je kind toch geen Chardonnay” oid waar het heel erg gaat om die associaties. Vond het heel veroordelend op basis van namen maar gevoelsmatig kon ik er toch ook wel in meegaan

5 likes

Haha hier heb ik ook echt last van. Als mensen zeggen stomme naam twijfel ik eraan. En zo hebben wij Aiden heel leuk gevonden tot hier op het forum ernaar werd gevraagd en ik zag dat veel mensen het een asociale naam vonden en sindsdien is die van de lijst af😂

1 like

Haha ja we hebben voor beide geslachten een naam waar we beide nooit over hebben gesproken. Toevallig zei mijn vader vorig jaar uitzichzelf dat er een meisje was met onze ‘meisjesnaam’ en dat hij dat een onwijs leuke naam vond. Maakte de naam voor ons dan weer net nog leuker :heart_eyes:

5 likes

Ik vind herhaling bij een achternaam met een lidwoord/tussenvoegsel ook zo gek, Ivan van Sloten, Fedde de Vries, Quinten ten Hag, dat soort herhalingen hoor ik best vaak.

6 likes

De betekenis van de naam vind ik ook nog wel belangrijk, of heb ik in ieder geval wel even opgezocht. Bv Maria Dolores is een gangbare spaanse naam maar betekent het leed van Maria/de moeder. Zou ik zelf niet zo leuk vinden.

En of er andere mensen exact dezelfde naam hebben. De voornaam en de achternaam van mijn kind komen allebei los van elkaar niet veel voor en de voornaam ook niet in de familie van mijn man - dachten we. Maar na de geboorteaangifte ging ik toch even googelen en bleek dat er toch iemand precies zo heet (verre nicht). Dat vond ik toch wel stom.

Ennn of de naam op volwassen leeftijd ook nog leuk is. “-tje” achter de naam van mijn baby is nu super cute maar als ze 40 is niet zo.

4 likes

Haha, voor wat het waard is, wij vonden Aiden ook prachtig. Maar inderdaad, iedereen vindt het aso. Ik zat wel ook nog te denken aan Eden. Iets meer vernederlandst, maar toch dezelfde klanken.

Wij zijn gegaan voor onze allerfavorietste naam, en hebben daarna gekeken naar de schrijfwijze die het meest voorkwam. Eindstand is dat mensen de naam alsnog met een E erachter uitspreken die er niet hoort, maar oké. Had ik toch voor een andere schrijfwijze gegaan? Ja. Maar was het probleem daarmee opgelost? Nee, mensen zouden nog steeds vragen hoe je het schrijft. Maar zijn we nog steeds blij met de naam? Hell yeah, we hebben nog steeds de mooiste naam voor ons kind!

2 likes

Namen die de zelfde begin letter als voor en achternaam hebben wilde ik ook niet. Bas Boonstra of Laura Loevestein te Donald Duck achtig.

5 likes

Wij hebben er helemaal niet zo diep over nagedacht, maar we hadden ook meteen dé naam. Enige eis was dat mijn schoonfamilie het ook uit moet kunnen spreken, maar in de praktijk gebruiken die alleen de tweede naam die uit hun land komt. Zelf gebruiken we nu meestal een koosnaampje. Dus eigenlijk heeft ze 3 namen afhankelijk van waar ze is, haha. Maar dat is in mijn mans familie wel redelijk normaal.

De schrijfwijze van de tweede naam hebben we wel aangepast aan de voornaam omdat dat mooier oogt.

3 likes

Wij vonden het al zo moeilijk om 2 namen te vinden die we beide echt leuk vinden. Er was niet echt ruimte om het nog af te schrijven op begin letter, aantal lettergrepen en dat soort dingen.

3 likes

Haha wat grappig om te lezen dit allemaal, het is haast hogere wiskunde zo hè :laughing:

6 likes

Vinden jullie dan dat als kind A één Scandinavische naam heeft, kind B ook een naam uit die hoek “moet” hebben? Of ga je net zo goed voor bijvoorbeeld een Franse naam. Of een eerste en eventuele tweede naam van één kind. Wel leuk om hierover na te denken en mee te lezen haha

1 like

Niet perse uit dezelfde hoek maar ik denk dat als je eerste kind een Scandinavische naam als Mads heeft, je je tweede kind niet zo snel Djevaino noemt.

12 likes

Ja ik vind passende namen wel het mooiste persoonlijk. Dus geen jan & valentino. Haha

8 likes

@Hetty @JustinBieber Ik snap het, maar het maakt het wel nóg moeilijker :smiling_face_with_tear: Mijn vriend en ik hebben een paar namen op het lijstje staan, maar alles zit in een andere hoek hahaha

2 likes

Wij hebben twee namen die toevallig bij elkaar passen, ik hou het een beetje vaag maar ze hebben allebei iets te maken met het werk van mijn man. In Nederland heeft niemand door dat ze bij elkaar horen maar de naam van de jongste wordt in Australië niet echt gebruikt, waardoor iedereen vraagt of het expres is.

Maar is puur toeval, pas toen we de tweede naam hadden gekozen beseften we de relatie tussen de twee.

Oh en we hebben gekeken of de voorletters niet gek bij elkaar waren (geen NSB of THC ofzo).

En ik vond het belangrijk dat de namen in Engels en Nederlands hetzelfde waren maar uiteindelijk heb ik dat toch laten varen, want zelfs namen als Otis worden in Nederland anders uitgesproken. Dus de een heeft een ‘e’ en de ander een ‘a’ die anders worden uitgesproken.

4 likes

Wij hebben onze dochter een engelse naam gegeven en onze zoon niet (nederlandse) haha. Maar het past ook weer wel bijelkaar. Of het went :smiling_face_with_tear:

1 like

Nou niet alleen de top 10, maar liefst ook geen top 50/100/500 :joy: Alleen staat mijn ultieme favoriet er wel in… dus denk dat ik toch moet gaan bijstellen.

Oh, en ik ben vormgever dus ik vind dat de naam er ook qua letters mooi in balans uit moet zien :nerd_face:

2 likes

Ik vind het wel leuk als de naam niet té veel voorkomt maar dat heb je ook niet in de hand. De naam van mijn zoontje hoorde ik in mijn omgeving amper. Maar toen ik zijn naam en geboortedatum doorgaf bij de opvang waren er die maand echt 4 geboren met dezelfde naam. Terwijl mijn dochter ook op die opvang zat en er geen enkel ander kind die naam had. Volgens mij zitten er op het forum ook redelijk veel moeders met een zoon met deze naam. Maar op mijn dochter school tot nu toen niet gehoord.

3 likes

Wij hebben er totaal geen rekening mee gehouden. We konden moeilijk een keuze maken, dus we wilden het ook niet nóg moeilijker maken.
Ik weet eigenlijk niet de officiële herkomst, maar het zou zo aan je Frans/Scandinavisch voorbeeld kunnen voldoen. Ik vind de namen prima samen, maar dat maakt me verder weinig uit. Denk dat je daar ook zo aan went.

2 likes