Hier ook uiteindelijk waren we het gelukkig eens!
Ik heb een week zijn naam geprobeerd, kijken of ik er aan kon wennen. Na die week zei man: we doen jouw naam wel, maar toen was ze al zijn naam voor mij.
Dus advies: probeer het een een week uit. (Tijdens de zwangerschap uiteraard he)
Wij hadden dit met onze jongste. Mijn favoriet was Elin en die van mijn vriend was Jacky. We hadden beide dezelfde naam op ā2e plaatsā en voor die hebben we gekozen.
Even een poll. Welke naam vinden jullie van deze 4 het mooist?
- Liva
- Fien
- Noa
- Fae
0 stemmers
Bij ons precies zo. We hadden twee namen die we beide heel mooi vonden, ik vond de ene net leuker en hij de ander. Maar omdat de tweede naam al een vernoeming naar zijn vader was Ʃn hij zijn achternaam kreeg, vonden we het beide wel zo fair dat ik de doorslag mocht geven. Achteraf is hij oprecht heel blij dat we voor mijn keuze zijn gegaan ipv de ander.
Wat vinden jullie? Ik wil vanaf het begin al deze naam voor onze baby, alleen de naam eindigt op een S en de achternaam begint met een S. Denk aan Kees Smit. Ik kan alleen echt geen andere naam bedenken die ik ook echt leuk vind
Andere achternaam?
Persoonlijk vind ik zulk soort combinaties erg zonde en ik zou het zelf vermijden.
Ik zou het daarvoor niet laten, vind het niet storend
Ik heb in mān hoofd een paar combinaties geprobeerd en vind het eigenlijk echt niet storend.
Nee vaak moet je dan heel overdreven de klanken uitspreken idd. En soms kan er ook een andere naam verstaan worden, Kees Smit kan dan ook Kee Smit zijn
Maar je zegt het toch als 2 aparte worden? Dus Jan Smit kan dan net zo goed Jans Mit worden.
Ja maar Jan Smit kun je uitspreken zonder dat je een pauze hoeft te laten vallen. Als ik Kees Smit op dezelfde manier uitspreek als Jan Smit (zelfde tempo zeg maar), is niet duidelijk of die āsā nou hoort bij Kee of bij Mit. Ik moet dan heel expliciet de āsā van Kees uitspreken, een pauze laten vallen en dan Smit.
Althans, zo voelt het voor mij. Misschien heb ik een spraakgebrek
Jaa dit is precies mijn punt! Maar mijn schoonmoeder heeft hetzelfde, naam eindigt op S, en zij vindt het niet irritant. Even over nadenken nog, de meningen zijn zo verdeeld.
Ik zie hier echt geen probleem in. Hoe vaak wordt je nou ook bij je volledige naam genoemd.
Als je je voorstelt verstaat niemand het goed. Dat is echt irritant.
Als ik het Kees Smit voorbeeld neem kan ik me niet voorstellen dat dat niet te begrijpen is? Maar misschien dat iemand anders een andere uitspraak heeft. Ik stel me ook niet dagelijks voor aan mensen.
Een kennis van mij heeft iets vergelijkbaars, als zij zich snel voorstelt dan verstaan mensen het ook niet. Als je bijv Danique Loos snel zegt, verstaan mensen soms Dani Kloos (niet zijn echte naam, maar als voorbeeld).
Maar @Izzie ik zou me er niet door laten tegenhouden, in het ergste geval moet je je naam nog een keer herhalen 1x in de maand, dat lijkt me geen ramp!
Ik heb dit ook bij mijn dochter. Ik vind het geen probleem, was voor mij geen reden om een andere naam te kiezen, en heb naam ook nooit hoeven herhalen omdat mensen het niet verstaan of begrijpen. Nu is het wel zo dat haar naam zonder de eindletter ook geen naam is, dus niet zoals die Kee Smit zeg maar .
Zou mij niet stoppen. Bij de meeste voornamen weet iedereen toch wat de naam is. Bijv Dennis Storm. Als hij zegt ik ben dennistorm weet je toch gelijk dat het Dennis is en niet denni storm of dennis torm.
Of je voornaam moet echt een heel unieke naam zijn. Maar als je achternaam gewoon āherkenbaarā is, dus bijv Donker dan weet iedereen toch ook dat hij Fred Donker heet, en niet Fre Donker of Fred Onker.
Naja ligt dus aan de voor en achternaam denk ik maar komt zo vaak voor joh, en je gebruikt niet zo vaak je hele naam. Ik heb bijv een moeilijke achternaam en moet ik ook altijd uitleggen. Het is toch altijd wat.
Denk ook dat het inderdaad echt aan de naam ligt en letter, en of je achternaam enigszins herkenbaar is wat jij zegt.
Wij hebben bewust niet een naam die we leuk vonden eindigend op een R gedaan, vond het dan echt dat je een soort āpauzeā nodig hebt omdat je er anders een beetje over struikelt lees āPeter Reeveā wat zonder pauze als Peter Eeve klinkt, maar misschien geen goed voorbeeld want bij ons was het āergerā haha.