Babynameninspiratie (Deel 1)

Stel je hebt al een kindje en die naam komt uit een specifieke taal / cultuur (zeg een Italiaanse naam) en je krijgt een tweede kindje: vind je het dan raar als de tweede naam ineens uit een andere taal / cultuur komt? (Scandinavisch bijv)

Gevoelsmatig denk ik van nee het moet beiden uit dezelfde hoek komen, maar daar is niet iedereen het mee eens.

4 likes

Ik vind het zelf gevoelsmatig mooier als namen bij elkaar passen, bijvoorbeeld omdat het uit dezelfde taal hoek komt. Maar namen kunnen natuurlijk ook om andere redenen mooi bij elkaar staan. Dus zou vooral naar de naam kijken en niet per see herkomst en dat soort zaken.

5 likes

Hmm vind het mooi als de namen beetje bij elkaar passen, maar hoeft niet per se uit zelfde taalhoek te komen. Zoontje heeft bijv een Scandinavische naam en een ierse tweede naam en mijn nog niet geboren dochter krijgt een germaans/slavische naam met een germaans/latijnse tweede naam. Maar wij vinden het wel mooi bij elkaar.

4 likes

Nee waarom zou dat moeten?

Ik zou een naam kiezen die je mooi vindt. En als je dat zelf belangrijk/fijn vindt dan kan je kijken of de namen van je kinderen bij elkaar passen.
Maar dat die namen dan ook uit dezelfde hoek zouden moeten komen, nee hoor.

3 likes

Oh ja dat ze bij elkaar moeten passen vind ik sowieso wel eigenlijk. Dat het lekker van de tong rolt als je zegt: mijn kinderen heten … en …

4 likes

Mja ik vind ook namen met een verschillende oorsprong vaak wel goed passen hoor. Zo ken ik een tweeling die Sven en Yves heten. Totaal anders maar bekt toch goed vind ik.

5 likes

Ik vind niet dat namen bij elkaar moeten passen. Je kinderen zijn individuen en jij als ouder noemt de namen wellicht vaker in een rijtje, maar in principe staan ze los van elkaar. Ik vind er ook niks van wanneer een gezin heel uiteenlopende namen heeft.

13 likes

Ik liet mijn vriend de test doen en onze gekozen naam voor de baby kwam eruit op nummer 1 haha. Heel toevallig & dus de goede keuze gemaakt. :joy:

7 likes

Nou inderdaad. Die van mijn kinderen passen best wel bij elkaar, maar ook weer niet heel erg en daar heb ik ze ook niet op uitgekozen. Ik vind er eerder wat van als alle namen met dezelfde letter beginnen of heel erg bij elkaar passen (Suske en Wiske-level zeg maar, niet gewoon toevallig namen die bij elkaar passen). Of allemaal met dezelfde letters zoals dat koppel in België met een Alex, Lexa, Axel etc. Die hebben in totaal dertien kinderen :grimacing:

6 likes

Ja of die Bellinga kinderen waarvan de namen allemaal met Lu beginnen :woozy_face:

Ik zou het ook wel belangrijk vinden dat de namen bij elkaar passen, maar dat zit voor mij meer in de ‘vibe’ en lengte van de naam dan in de taal/cultuur waar deze uit komt.

Ik zou bijvoorbeeld niet snel mijn ene kind een hele korte naam geven en dan de ander een hele lange. En verder vooral de vibe van de naam. Ole en Tyler, Giulia en Marieke, Olivier en Shay, Isabel en Aylin etc. vind ik bijvoorbeeld allemaal leuke namen, maar niet in die combinaties bij elkaar passen.

4 likes

Mijn vriend komt uit een gezin van 5 kinderen waarbij alle namen eindigen op een Y :woozy_face: Ze vinden het allemaal vreselijk :joy:

5 likes

Ik zag hier in de buurt pas dat er een ‘Boet’ geboren was. Ik vind het echt een zielige en nare naam, in mijn hoofd is het boete doen :joy:

5 likes

Oh ik ken een Boet en dat is echt een leuk en vrolijk jochie, vind het daarom wel een leuke naam!

4 likes

Hahahah ik vind dit zo grappig. Dat je als ouders denkt een super leuk idee te hebben en dat je kinderen het dan helemaal niets vinden,
Echt iets dat mij ook kan overkomen :rofl::rofl:

4 likes

Haha ja hè, helpt ook niet mee dat het van die typische jaren 80/90 namen zijn die toen (denk ik?) helemaal cool waren want Engels en nu nogal mwah, die van m’n vriend is gelukkig nog de minst erge :joy: zijn broertje vind z’n naam zo erg dat hij een nieuwe naam heeft bedacht en iedereen hem dus ook zo noemt

1 like

Mijn collega heeft 2 kinderen: Lars en Lara. Vind ik ook te veel op elkaar lijken.

Op school vroeger was er een gezin met 3 kinderen die allemaal met de -ke eindigden. Volgens mij was het Femke, Lieke en Janneke ofzo. De kutjes noemden m’n moeder ze altijd hahah.

15 likes

Heet niet ook die youtuber Teske en dan de zus saske en de andere zus Renske oid :thinking:
Vin dat echt heel nineties ook

1 like

Teske Saske en Femke toch?

3 likes

Mijn ouders hebben dat ook gedaan, veel namen die op elkaar lijken, sterker nog ik heb een broer die heeft bijna dezelfde naam als mijn zus. Ik snap dat ook niet helemaal, denk hierbij aan Teun en Teuntje.

3 likes