Babynameninspiratie (Deel 1)

Ik zou het tzt bespreken met de ouders van het nichtje en kijken wat zij ervan vinden.
Persoonlijk zou ik het niet doen en ook niet zo leuk vinden als een familielid het zou doen met de 2e namen van mijn kinderen, maar wie weet vinden zij het juist leuk.

11 likes

Ik snap echt niet waarom je je kind een naam zou geven die hij/zij ALTIJD moet spellen. Dit kun je natuurlijk altijd hebben dat mensen dat wel eens vragen, ook bij een wat meer ‘standaard’ naam en er zijn ook namen die je op meerdere gangbare manieren kunt schrijven.

Maar ik ken bijvoorbeeld iemand en haar kindje heet Boett. Die moet dus zijn hele leven zeggen: met 2 t’s. Of Jazz-línn. Met een streepje ertussen en een streepje op de i en dubbel n!

Ik heb een achternaam die bijna nooit voorkomt en moet die altijd spellen, en dat vind ik soms al echt irritant. Vraag me af of veel ouders daar dan niet bij nadenken bij zo’n onlogische voornaam. Of het boeit ze niet dat hun kind het altijd moet spellen natuurlijk, dat kan ook :smile:

14 likes

Ja eens, dat dachten wij ook. Wat ik wel jammer vind eraan is dat de naam geïnspireerd is op mijn schoonmoeder (wel vergezocht hoor, haar naam lijkt er niet perse op) en ik wil niet dat zij denkt dat wij die naam ook op haar hebben gebaseerd want ik zou dat nooit willen. Dus ik vrees dat we toch op zoek moeten naar een andere naam tzt!

1 like

Haha ik dacht dat ie nu wel duidelijk was. ~weg~ Is ook wel echt een naam die niet voor iedereen is zullen we maar zeggen. Maar ik hou dus wel van een beetje ouderwets Nederlandse namen ook.

12 likes

Zodat ze zeker weten dat hun wellicht mediocre kind dan in ieder geval opvalt door de uniequh naam :upside_down_face:

Of omdat ze zelf Jeroen en Marieke heten en nu hun kans schoon zien om toch nog wat exclusiviteit toe te voegen aan het gezin.

Ik snap het zelf ook niet, en vind het eerlijk gezegd altijd een beetje dommig, van die uitgevonden schrijfwijzen.

10 likes

haha ik ken letterlijk een Jeroen en Marieke die een kind hebben met een unique gespelde naam

@Ludo Oh wat een leuke naam!

4 likes

Nou inderdaad, ik verbaas me ook over sommige gesprekken in dit topic. Je kind is toch al uniek genoeg, waarom moet het per se een unieke naam hebben.

5 likes

Jaa!! Ik snap wel weer dat in elke klas in de jaren ‘90 vijf Laura’s zaten en dat dat te veel van het goede kan zijn, maar voor de rest helemaal dit, de naam van je eigen kind is toch al speciaal voor je zonder dat ie de enige op de wereld hoeft te zijn, en het is als kind trouwens best leuk om ook eens een naamgenoot tegen te komen hoor.

3 likes

Gewoon allemaal weer terug naar Jan en Piet. Lekker overzichtelijk wel.

3 likes

Siem, Siebe, Tom, Teun, Job, Seb, Daan, Tijn, Loek, Vic

Sowieso bijna alle jongensnamen met 1 lettergreep. Ik zou misschien alleen minder snel kiezen voor een naam die een van de letters van Max op dezelfde plek bevat om het Peppi en Kokki effect te vermijden. Dus geen Mees, Bas of Lex.

3 likes

Haha ja, het scheelt dat we tegenwoordig geen acht kinderen meer krijgen dus waarom niet.

Mijn vader heeft zelfs twee naamgenoten in het dorp wonen. Voor én achternaam.

Maar ja ik snap best dat je niet een top tien naam wil hoor, maar er zijn nog zoveel namen dus top 10 en Jeroen maar je schrijft Yuh Roon.

Edit: over de top 10 gesproken, ik ken echt weinig kindjes met een top 10 naam eigenlijk.

4 likes

Ik vind het echt prima kunnen hoor! De tweede en derde namen van onze kinderen gebruiken we helemaal niet. Zou het gewoon neutraal leuk vinden als iemand die namen ook gebruikt!

11 likes

Top 10 weet ik niet maar bij mijn zoontje zitten wel 3 Ava’s in de groep bijvoorbeeld dus snap ook wel dat je dat niet perse wil.

Ja dat lijkt me ook irritant, maar de naam van mijn kind staat op 150+ en die heeft ook een kindje met dezelfde naam in de groep. Is ook niet te voorkomen.

Aan de andere kant stond mijn naam in de top 10 toen ik geboren werd en meerdere jaren eromheen en ik heb nooit bij iemand met dezelfde naam in de klas gezeten.

3 likes

Ik heb een hele simpele naam, zelfs een top 50/100 als ik me niet vergis, en moet áltijd spellen. Ik heb me daardoor niet laten tegen houden met een naam voor mijn kind.

Uiteindelijk is het een hele simpele Hollandse naam geworden die je niet hoeft te spellen, alleen de tweede naam wellicht wel.

3 likes

Leuk! Nog steeds Eva favoriet maar vind jouw dochters naam véél leuker dan Evi haha

Onze buurjongen heet trouwens Eef, vind ik ook heel leuk en had ik nog niet eerder gehoord voor een jongen.

2 likes

Ja mijn vriend heeft dat ook. Hij heeft een hele normale naam, maar het kan op meerdere manieren geschreven worden, dus moet hij het alsnog vaak spellen.

Maar wat ik in mijn stukje hierboven bedoel is dat ik niet begrijp waarom je bewust de naam van je kind anders of niet logisch zou gaan maken, alleen maar om lekker anders/uniek te zijn of omdat je het zelf ‘mooi’ vindt staan. Bij bijv in het voorbeeld van Boett met een letter die geen functie heeft. Of een streepje op een letter die daar helemaal niet hoort.

@Ludo echt een leuke naam!

6 likes

Hoe spreken jullie Elin uit?

• Élin (lange e met klemtoon)
  • Elien
  • Elinn / Elín (korte i met klemtoon)
  • Ellin (korte e)

0 stemmers

haha hopelijke niet te verwarrend dit

2 likes

Ik snap dit van beide kanten. Het werken met kinderen maakt het namelijk ergens wel lastig, zowel mijn man als ik werken in het onderwijs en dan heb je bij zoveel namen zoveel associaties. Wij zijn dus voor iets uniekere namen gegaan. Nog steeds normaal (want wij zien ook de meer bijzondere namen voorbij komen en wat dat doet met kinderen en hun omgeving), maar wel minder voorkomend. Geen bijzondere spelling verder want die logica ontgaat mij ook :sweat_smile:

3 likes

Ons kindje heeft ook een naam die helemaal niet hoog staat in de ranglijsten, maar ik heb sinds zijn geboorte al van 5 of 6 kindjes in onze omgeving gehoord met zijn naam, waarvan een op het kdv en een werd tegelijkertijd aangegeven bij de gemeente. Soms kan een naam ook regionaal (im)populair zijn.

4 likes