Babynameninspiratie (Deel 1)

Siem, Siebe, Tom, Teun, Job, Seb, Daan, Tijn, Loek, Vic

Sowieso bijna alle jongensnamen met 1 lettergreep. Ik zou misschien alleen minder snel kiezen voor een naam die een van de letters van Max op dezelfde plek bevat om het Peppi en Kokki effect te vermijden. Dus geen Mees, Bas of Lex.

3 likes

Haha ja, het scheelt dat we tegenwoordig geen acht kinderen meer krijgen dus waarom niet.

Mijn vader heeft zelfs twee naamgenoten in het dorp wonen. Voor én achternaam.

Maar ja ik snap best dat je niet een top tien naam wil hoor, maar er zijn nog zoveel namen dus top 10 en Jeroen maar je schrijft Yuh Roon.

Edit: over de top 10 gesproken, ik ken echt weinig kindjes met een top 10 naam eigenlijk.

4 likes

Ik vind het echt prima kunnen hoor! De tweede en derde namen van onze kinderen gebruiken we helemaal niet. Zou het gewoon neutraal leuk vinden als iemand die namen ook gebruikt!

11 likes

Top 10 weet ik niet maar bij mijn zoontje zitten wel 3 Ava’s in de groep bijvoorbeeld dus snap ook wel dat je dat niet perse wil.

Ja dat lijkt me ook irritant, maar de naam van mijn kind staat op 150+ en die heeft ook een kindje met dezelfde naam in de groep. Is ook niet te voorkomen.

Aan de andere kant stond mijn naam in de top 10 toen ik geboren werd en meerdere jaren eromheen en ik heb nooit bij iemand met dezelfde naam in de klas gezeten.

3 likes

Ik heb een hele simpele naam, zelfs een top 50/100 als ik me niet vergis, en moet áltijd spellen. Ik heb me daardoor niet laten tegen houden met een naam voor mijn kind.

Uiteindelijk is het een hele simpele Hollandse naam geworden die je niet hoeft te spellen, alleen de tweede naam wellicht wel.

3 likes

Leuk! Nog steeds Eva favoriet maar vind jouw dochters naam véél leuker dan Evi haha

Onze buurjongen heet trouwens Eef, vind ik ook heel leuk en had ik nog niet eerder gehoord voor een jongen.

2 likes

Ja mijn vriend heeft dat ook. Hij heeft een hele normale naam, maar het kan op meerdere manieren geschreven worden, dus moet hij het alsnog vaak spellen.

Maar wat ik in mijn stukje hierboven bedoel is dat ik niet begrijp waarom je bewust de naam van je kind anders of niet logisch zou gaan maken, alleen maar om lekker anders/uniek te zijn of omdat je het zelf ‘mooi’ vindt staan. Bij bijv in het voorbeeld van Boett met een letter die geen functie heeft. Of een streepje op een letter die daar helemaal niet hoort.

@Ludo echt een leuke naam!

6 likes

Hoe spreken jullie Elin uit?

• Élin (lange e met klemtoon)
  • Elien
  • Elinn / Elín (korte i met klemtoon)
  • Ellin (korte e)

0 stemmers

haha hopelijke niet te verwarrend dit

2 likes

Ik snap dit van beide kanten. Het werken met kinderen maakt het namelijk ergens wel lastig, zowel mijn man als ik werken in het onderwijs en dan heb je bij zoveel namen zoveel associaties. Wij zijn dus voor iets uniekere namen gegaan. Nog steeds normaal (want wij zien ook de meer bijzondere namen voorbij komen en wat dat doet met kinderen en hun omgeving), maar wel minder voorkomend. Geen bijzondere spelling verder want die logica ontgaat mij ook :sweat_smile:

3 likes

Ons kindje heeft ook een naam die helemaal niet hoog staat in de ranglijsten, maar ik heb sinds zijn geboorte al van 5 of 6 kindjes in onze omgeving gehoord met zijn naam, waarvan een op het kdv en een werd tegelijkertijd aangegeven bij de gemeente. Soms kan een naam ook regionaal (im)populair zijn.

4 likes

Er zijn tegenwoordig zoveel soorten en bijzondere (korte) namen dat het sowieso al veel minder waarschijnlijk is dat er bij wijze van nog 3 Lieke’s, Bart’s, Jeroenen en Anne’s in de klas zitten.

2 likes

Je kunt Elin (taalwise) toch maar op één manier uitspreken? Als je een andere uitspraak wil zul je 'm anders moeten schrijven.

4 likes

Eef (van Evert van oudsher) stond hier ook op de lijst voor een jongen. Is het niet geworden overigens, maar lijkt er wel op.

1 like

Ik zou het echt geen probleem vinden als iemand dichtbij de tweede naam van mijn dochter kiest als naam voor hun eigen kind! Ik heb ook een tijd getwijfeld over de tweede naam van het kind van mijn schoonzus en zwager. Uiteindelijk niet geworden vanwege andere redenen, maar zou me dus niet tegen laten houden!

4 likes

Ik zou het wel jammer vinden als een direct familielid dit doet maar dat is omdat de tweede naam mijn voorkeursnaam was. Eerder ‘jaloers’ dan jammer dus haha, al vind ik de eerste naam ook heel leuk hoor. Ik noem m’n kind regelmatig ook wel bij beide namen en hoop stiekem ook dat ze allebei gaat gebruiken later.

2 likes

Het is een Scandinavische naam volgens mij en daar spreken ze 'm nagenoeg hetzelfde uit voor zover ik kan vinden. Hun taal is wat zangeriger dus klinkt daardoor iets anders, maar verder lijkt het op hoe wij 'm uitspreken.

Welke namen vinden jullie leuk?

Twijfel nog over korte of lange versies

• Lot /Lotta/Lottie
  • Fien/Fiene
  • Saar/Sara
  • Jet/Jette

0 stemmers

En voor jongens

• Jop
  • Joppe
  • Jeppe
  • Job
  • Jobbe (?)

0 stemmers

4 likes

Haha doet me denken dat ik vroeger in een klas zat met 2 Lieke’s, 2 Lotte’s, 2 Niels’ en 2 Tims.

3 likes

Jibbe of Jip voor een jongen vind ik ook erg leuk!

8 likes