Babyshowers, vrijgezellenfeesten etc

Ik zou het niet per se bij de bruid aankaarten, maar proberen inderdaad vooraf al wat te regelen qua activiteiten. En op de dag zelf mensen ontwijken. Wel vermoeiend, maar de bruid ermee ‘opzadelen’ is misschien voor haar ook niet zo leuk? Ik zou me in ieder geval de hele dag afvragen of iedereen het wel naar zn zin heeft, en na zo’n gesprekje al helemaal.

En is het een optie om maar 1 dag te gaan? Of uberhaupt het hele event naar 1 dag te reduceren? Waarom moeten al die feestjes zo over de top haha, helemaal met samengestelde groepen. Dat gaat toch nooit écht leuk worden. Zie het nu bij mijn vriendinnengroepen ook gebeuren, zo vreselijk als je er dan niet onderuit kan. Terwijl je ook niet kan verwachten dat verschillende groepjes in een halve dag ineens een hechte club worden?

3 likes

Niet gaan, een dag minder gaan, het aankaarten bij de organisatie… zijn allemaal dingen om het echte probleem te ontwijken. Zeg gewoon dat je haar fucking irritant vindt (op een beschaafde manier uiteraard) en het is klaar. Als ze zuur gaat lopen doen, valt ze je tenminste niet lastig :woman_shrugging:t4: Soms mogen mensen echt wel eens op hun kutgedrag gewezen worden.

13 likes

Bedankt voor jullie vele reacties. De bruid zelf organiseert het dus er is niet echt een andere organisator als aanspreekpunt (ze wou eerst geen vrijgezellen en had hier een harde mening over, nu plots stuurt ze iedereen een berichtje met alles wat ze zelf georganiseerd heeft). Ik kijk het nog even aan of iemand de organisatie overneemt want dat werd al gesuggereerd.

IRL ben ik normaal heel rechtuit, maar hier vind ik het moeilijk omdat de bruid zelf heel gevoelig is dus ik ben bang als ik de dag zelf zeg dat ik haar irritant vind, dat voor veel drama zal zorgen (mijn bec is nogal een dramaqueen).

Weet je zeker dat je niet maar 1 dag wilt gaan. Ik ben zelf een paar keer wel geweest (maar nooit met het slapen erbij) en ook wel eens niet geweest (zelfs bij mijn schoonzus omdat ik niemand van haar vriendinnen kende en geen zin had in een trip naar het buitenland). Heb altijd het idee dat de vrijgezellendagen van de mannen veel leuker en relaxter zijn.
Maar hoe dan ook ben je sowieso socialer dan ik!

1 like

Ik zou graag een keer mee willen met ‘de mannen’, daar is altijd echt minder gezeik en minder party poopers in plaats van zo een vrouwen uitje. Sowieso altijd al stom gevonden om m/v gescheiden te doen.

2 likes

Over 2 weken ga ik met een groepje van 15 voor een vrijgezellenparty naar een day-festival en vooraf doen we een preparty bij iemand thuis. Ik ben op zoek naar leuke ideeen (een mini spel of simpele activiteit) voor op die preparty naast de standaard dingetjes die we daar gaan doen (muziek, borrelhapjes, cava etc!)

2 likes

Disclaimer: Ik ga er in m’n antwoord even vanuit dat het vrijgezellenfeest wat je hebt voor de bruid is, anders werd het heel moeilijk uitleggen :laughing:Misschien een quiz met vragen over de bruidegom? Dan kun je de bruidegom vooraf die vragen mailen, en zijn zijn antwoorden de goede antwoorden, kijken of de bruid dit allemaal weet over hem. Dit werd op mijn vrijgezellenfeest gedaan en vond ik superleuk. Als je nog tips voor vragen wilt, ik heb ze nog ergens dus kan eventueel wel checken voor je.

3 likes

Ik heb het bij meerdere vrijgezellenfeesten gedaan en vind het altijd goed uitpakken: ranking the stars met vragen over de vrijgezel en antwoorden met de aanwezigen.
Dus vragen als: wie zou de vrijgezel meenemen naar een onbewoond eiland? Met wie heeft de vrijgezel de meest dronken avonden beleefd? Wie kent de vrijgezel het langst?
Iedereen vult zijn lijstje dan in en het lijstje van de vrijgezel telt dan als uitkomst. Dus iedereen die iemand op dezelfde plek heeft staan als de vrijgezel krijgt zo een punt per ronde.
Vind het leuk in een gemengde groep, je leert elkaar een beetje kennen, kost weinig tijd en heeft weinig voorbereiding nodig.

11 likes

Ik heb er nu een paar meegemaakt gemixt en dat is zo veel leuker. Bij van die vrouwenvrijgezellenfeestjes is vaak 3/4de zwanger waardoor er vaak geen ‘wilde’ activiteit mogelijk is, en saai.
Mocht ik ooit gaan trouwen dan weten mijn vrienden dat ik het gelukkigst word van gewoon vreten, zuipen en snuiven tot het licht uit gaat, mannen en vrouwen door elkaar.

9 likes

Daarom hebben mijn vriend en ik beide aangegeven dat we een vrijgezellenfeest prima vinden, maar wel samen afsluiten. Dus dan de hele groep bij elkaar. Omdat het ook gezamenlijke vrienden zijn en wel net zo gezellig vinden wij. Als het goed is wordt daar gehoor aan gegeven dus ben benieuwd!

1 like

Om dit soort redenen heb ik besloten niet meer aan babyshowers mee te doen (en bij mijzelf ook geweigerd).

Echt een zwangerschap en de geboorte van een kindje is hardstikke leuk. Maar 30 euro pp? En op kraamvisite wil je dan ook niet met lege handen aankomen. Ik heb het geluk dat ik geen financiële struggles heb maar ik vind dit echt allemaal wel optellen hoor.

Ik zou in zo’n geval niet gaan (evt met smoes als je geen zin hebt in gedoe of statements maken).

5 likes

Nee, het is 5 euro meer dan wat je als max bedrag meegaf. Behalve als je echt geldproblemen hebt zou ik daar persoonlijk niet moeilijk over gaan doen.

6 likes

Maar ook het dubbele van het minimale bedrag wat @Patagonia aangaf. Ik zou aangeven dat je €20 (gemiddelde) of €25 (je max) bijdraagt en meer niet. En anders babyshower overslaan en apart met de zwangere een taartje gaan eten ofzo

1 like

Vrijgezellenfeest voor een geregistreerd partnerschap?

• Ja
  • Nee
  • Alleen als er later niet ook nog getrouwd wordt

0 stemmers

2 likes

Ooh ja snap ik wel. Vooral als iemand eigenlijk wel wil trouwen maar dat niet gaat doen.

Persoon in kwestie bij mij gaat wss ooit nog wel trouwen. Maar bedacht me dat ze vorig jaar wel een vrijgezellenfeest heeft georganiseerd voor iemand anders die een geregistreerd partnerschap aanging. Vandaar dat ik dacht shit…Want ik vind eigenlijk dat zo’n feest bij trouwen hoort.

Ik zou er vanuit gaan dat iemand die een gp aangaat ook niet op de andere ‘trouwtradities’ zit te wachten. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Ik zou het vragen. Dan maar geen verrassing.

3 likes

Ik ben laatst een geregistreerd partnerschap aangegaan. Dit was puur om administratief het een en ander geregeld te hebben, dus we hadden er daarom voor gekozen om verder niks qua (vrijgezellen)feest oid te doen.

Wat ik vooral raar vond was hoe de registratie in het gemeentehuis zelf verliep: we werden steeds aangesproken met ‘bruidspaar’, moesten naar de mega grote trouwzaal waar we in de trouwfauteuils gezet werden en een ambtenaar in een soort togakostuum een speech ging houden, vervolgens vroeg hij of we elkaar het ja-woord wilden geven (waar ik best opgelaten toch vriendelijk voor bedankte) en uiteindelijk moesten we elkaar staand de rechterhand geven, aankijken en de registratie aangaan. Stonden daar ook echt dom in ons normale kloffie in een soort mini-trouwerij die opeens was ontstaan.

Zal misschien de normale gang van zaken zijn, maar ik had verwacht alleen even een formuliertje aan een balie te tekenen :upside_down_face:

4 likes

Ha heel herkenbaar. Nu was er bij ons een verbouwing van het stadhuis dus we zaten in een ietwat treurig zaaltje van de bibliotheek. Maar ondanks dat we zelfs voor de gratis-maandagochtend-versie waren gefaan, wilde die ambtenaar echt het maximale uit die 10 minuten halen.

Ik wilde eigenlijk ook geen ja woord (en geen ringen) maar werd eigenlijk zo voor het blok gezet dat het wel super ongemakkelijk was om te weigeren.

Ik heb dus ook geen idee wat nou de datum was, zou ik in mijn agenda’s moeten terugzoeken :sweat_smile:.

Ligt er helemaal aan hoe uitgebreid iemand dat viert, maar eigenlijk zou ik altijd zeggen nee. Ik heb het 1 keer meegemaakt met een vriendin, maar toen werd het vrijgezellefeest dus georganiseerd door collega’s ipv vriendinnen. Anders was het ook niet gebeurd hoor :sweat_smile:

1 like

Er wordt een vrijgezellen feest georganiseerd voor een vriendin. Er zijn 9 deelnemers uit omgeving Amsterdam en 3 uit Duitsland. Voorstel was om dan bijvoorbeeld in Keulen te organiseren, zodat iedereen er met de trein heen kan.
Ik heb de prijs voor trein opgezocht en voor reis met weinig overstap ben ik minimaal 100 euro kwijt voor een niet-flexibel ticket. En dan nog overnachten + iets leuks doen etc… vind ik het eigenlijk wel heel veel geld worden voor een weekend waarvan ik ook 2 halve dagen in de trein zit. Ik denk dat je dan richting 250 euro gaat ofzo totaal?
Dus ik heb wel aangegeven dat ik niet weet of het voor mij dan gaat lukken, echt afhankelijk van de plek en het budget. Ik hoop eigenlijk dat er meer mensen zo over denken en dat we dan mogelijk iets in Amsterdam ofzo kunnen doen (of misschien de groep splitsen, en dat de bruid dan 2 feesten heeft? :joy: )
Ik voel me ook wel een beetje een zeiksnor en gierige gerda om het te zeggen… en ik weet ook niet wat voor bedragen tegenwoordig normaal zijn voor een vrijgezellen feest. Volgens mij lopen de meningen nogal uit een :sweat_smile:

1 like