Backpacktopic

(Ervaren) backpackers, verzamelen!

Ik ga in september voor het eerst ooit backpacken (Indonesië) en ben dus héél onervaren op dit vlak :nerd_face:. Weet ook niet meteen waar te beginnen :face_with_monocle:.

Op internet vind je wel standaardartikeltjes over wat je zeker niet mag vergeten (van muggenspray over lakenzak tot goede wandelschoenen), maar wat zijn nu jullie meest voorname/lifesaving tips? Hoe in te pakken, wat is niet zo voor de hand liggend maar toch onmisbaar, beste merken voor rugzakken, …

1 like

Ik ben best vaak gaan backpacken, maar durf me absoluut geen expert te noemen.
Wat ik wel heel handig vond om te doen is om IN je backpack alle dingen in verschillende stoffen/plastic tasjes te doen. E.g. een tasje voor je ondergoed, een tas voor je kleding, een tas voor je toiletspullen. Op die manier hoef je niet elke keer je hele freakin backpack overhoop te halen!

Als ik meer bedenk laat ik t je weten. Wel ONTZETTEND tof dat je naar Indonesie gaat zeg. Ga je alleen? Met vrienden? Partner? Heb je je reis uitgestippeld of laat je het gewoon op je af komenn?

Eigenlijk alle tips die op Google vermeld worden zijn prima en volledig. Pas op het moment zelf vind je zelf uit wat handiger is en wat niet. Kan ook niet specifiek een lifesaver benoemen? Ja tissues en handgel voor als je naar de wc moet in de middle of nowhere.

1 like

Ik vertrek in augustus voor een lange tijd backpacken :sunglasses: Ik heb zelf dit aangeschaft (niet perse in deze kleur):

Dat is handig indien je in een hostel slaapt en in een douchekabine gebruikt. Verder heb ik inderdaad een aantal losse zakken waarin een onderscheid kan maken tussen spullen. Verder zou ik je een goede backpack aanraden (natuurlijk :grin:)?

Ik heb dit keer een nieuwe aangeschaft gezien mijn vorige kapot is gegaan op de bagageband. Mijn nieuwe backpack bestaat uit 2 rugzakken (een kleine ‘daypack’ die aan de backpack zelf geritst kan worden). Ik ben benieuwd hoe dat me gaat bevallen, misschien kiep ik zo achterover. Indien je graag leest zou ik een e-reader aanraden. Tijdens mijn eerste backpacktrip (in 2013) sleepte ik minimaal 2 boeken mee. Boeken kun je trouwens wel makkelijk ruilen bij veel hostels.

Oh, en oordopjes! Veel oordopjes.

1 like

Ik ga dinsdag voor het eerst backpacken en ik ben zo zenuwachtig. Ik heb geloof ik wel overal aan gedacht om mee te nemen, maar ik kan me moeilijk inbeelden hoe alles daar gaat verlopen, dus vind dat wel spannend. Ik heb er wel heel veel zin in! Neem trouwens sowieso te veel kleding mee, maar ik wil er graag leuk uitzien :flushed:

2 likes

De enige tip die ik had willen krijgen voordat ik voor het eerst ging backpacken: neem zo min mogelijk mee, daar ga je jezelf echt dankbaar voor zijn! Kleding boeit je daar echt geen ruk en al die voorgeschreven 1000 handige foefjes heb je echt niet per se nodig.

6 likes

Ga aanstaande donderdag ook backpackenn voor vier weken. voor het eerst en zit te twijfelen of ik toch nog een nieuwe backpack ga kopen vandaag. Heb er een van 70 liter van wildbeast 1x gebruikt voor festival. Maar 70 iter is wel erg groot en krijg hem niet goed afgesteld zit enorm veel ruimte tussen de rugtas en mijn rug. Denk omdat die gewoon te groot is. Hebben al riempjes al zitten te verstellen maar krijg het niet goed. Zit nu te denken om een van 55 liter te kopen.

1 like

Ligt er een beetje aan wat voor reis je gaat maken denk ik. Als je echt veel moet lopen met je rugzak is het wel fijn als je een comfortabele rugzak in een goed formaat hebt. Ik heb zelf een hele oude backpack van een huisgenoot die totaal niet op mijn rug past maar ik heb er tot nu toe weinig last van gehad. Het zijn steeds maar heel korte stukjes dat ik die rugzak droeg. Je gooit hem alleen maar in en uit een bus, in en uit de auto etc. Maar ik heb geen typische backpackersreizen gemaakt en backpackerslanden bezocht dus misschien ervaren andere mensen het anders.

Ik denk dat ik dit eerst moet meemaken voor het tot me doordringt haha

Goh, zoals al gezegd is, is het belangrijkste voor mij ook echt om zo weinig mogelijk mee te nemen. Sowieso heb je dan alsnog teveel mee :P. Op mijn eerste backpackreis had ik een 55L-rugzak mee en een kleine dagrugzak (met alle belangrijke spullen die ik niet wil/mag verliezen). Nu probeer ik me te beperken tot een 33-40L-rugzak (en een dagrugzakje). Je bent gewoon zoveel flexibeler. Je vindt je spullen sneller terug en je hebt een beter overzicht; je kan korte afstanden lopen, i.p.v. altijd de taxi te moeten nemen; als je moet rennen om je trein/bus/… te halen, gaat dat ook gemakkelijker. Sowieso heb ik wel altijd een aparte tas met m’n camera, e-reader, ev. laptop/tablet en andere waardevolle spullen, die ik altijd bij me heb als m’n grote rugzak in het bagageruim gaat of als ik van de bus stap om naar het toilet te gaan.

En verder ook niet teveel investeren in reisgadgets. De meeste dingen lijken echt cool, maar zijn helemaal overbodig en het is geen slecht idee om eerst eens te backpacken en te ervaren wat je misschien mist, vooraleer allerlei snufjes te kopen. In tegenstelling tot @anon67544534 vind ik alles in aparte tasjes doen juist helemaal niet handig, ik heb een soort ‘systeem’ waarbij alles zijn vaste plaats heeft in m’n rugzak (om ondergoed te vinden moet ik bv. rechts graaien :P) en dat gaat voor mij sneller dan alle aparte tasjes te moeten uithalen als ik bv. wil douchen. Zo’n dingen ondervind je pas als je op reis bent, dus dan wacht je beter met veel te dure packing cubes te kopen (bijvoorbeeld).

Wat wel handig kan zijn, zijn dingen als: haakjes aan je toilettas om over de deur van je douche te hangen (vaak kan je die niet droog neerzetten en dan kan je daar bv. je vers ondergoed ook aan hangen), reserve plastiek zakken (tegen lekkende producten in je toilettas, natte spullen, regen, vuilnis), oordoppen, slaapmasker, wc-papier of papieren zakdoeken (veel toiletten hebben dit niet, zeker onderweg), handgel,

Sommige dingen zijn enorm afhankelijk van het land of de regio waar je heen gaat of het type reis dat je wil maken, zoals wandelschoenen, lakenzak, muskietennet, wereldstekker, etc. Echte wandelschoenen zijn bv. echt een pain in the ass om mee te backpacken en als je niet van plan bent om zware hikes te doen, kunnen goeie sneakers ook al voldoende zijn (ik heb een 3-daagse hike in Myanmar gedaan op gewone sportschoenen).

Ik heb ook altijd Amerikaanse dollars mee als ik op reis ga, omdat je die in de meeste plekken relatief vlot kunt wisselen of mee kunt betalen als je bv. nog geen plaatselijke valuta hebt. En ik probeer tijdens m’n reis al m’n foto’s te back-uppen. Want hoewel het natuurlijk enorm vervelend is, mag alles van me gestolen worden (daar zijn oplossingen voor), maar als ik m’n foto’s zou verliezen, daar zou ik wel echt hartzeer van hebben. Ik heb dus een tussenstuk waarmee ik sd-kaartjes aan m’n telefoon kan hangen. Zo kan ik back-ups zetten op m’n gsm en zo naar de cloud, of naar andere sd-kaartjes die ik dan ergens anders bewaar (dus niet naast m’n camera).

Als je in mijn ervaring nagedacht hebt over

  • je belangrijke documenten (visa, paspoort, reisverzekering, vliegtickets, etc. en (online) kopies). Ik vind zo’n onsexy heuptasje voor onder je kleren altijd wel erg handig, dat geeft me wel extra vertrouwen, mocht ik m’n portefeuille verliezen of tas gestolen zijn. Ik heb daar dan m’n paspoort, het grootste deel van m’n cash, dollars, etc. in zitten.
  • bepaalde info ter plekke (zoals een offline kaart op je gsm, exchange-rate app op je gsm, adres/contactinfo van de plek waar je verblijft of van een aantal plekken als je nog niet geboekt hebt, of je een wereldstekker nodig hebt)
  • hoe je aan geld raakt (bankkaart, ev. visakaart, ev. valuta op voorhand bestellen, dollars, uitzoeken wat de goedkoopste manier is, etc.)
  • EHBO/geneesmiddelen (in sommige landen niet altijd evident om aan te geraken, dus wees op de hoogte van/up to date met dingen als vaccinaties, anti-malariapillen, muggenspray, zonnecrème (vaak duur in het buitenland))

heb je zo ongeveer alles dat je echt nodig hebt. Voeg kleding toe (liefst veelzijdig, laagjes etc.) en toiletgerief en ev. wat extra’s als een e-reader en you’re good to go.

Maar nog eens: probeer echt zo weinig mogelijk mee te nemen.

(Ik hoop nu dat ik niets vergeten ben, haha, ik ben dit nu zodanig gewend, al m’n belangrijke documenten staan in de cloud, m’n vaccinaties zijn helemaal up-to-date, etc. Ik heb een vaste ‘reisgarderobe’, een doos met reisspullen en een bakje met reisdocumenten, dus ik kan echt heel snel m’n rugzak inpakken.)

3 likes

Ik ga in september met de rugzak op reis. 10 jaar geleden dat ik nog eens op een rondreis ben geweest, dus ik vind het wel spannend.

Nog mensen bezig met de voorbereiding?

Ik heb heel veel gebackpackt en mijn belangrijkste tip is : neem anti-diarree pillen mee!!! Ik heb te vaak meegemaakt dat ik ze niet bij me had en man man man wat een blamage.

Bij de Kruidvat hebben ze reistasjes trouwens, in drie maten. Daar kun je makkelijk vieze was in bewaren. Verder een hoofdlamp vind ik altijd super handig. En deo en tandenborstel ergens waar je er snel bij kan. Hoeveel maanden ik ook weg ga, ik pak altijd voor twee weken. Daarna regel ik wel een wasje. En tampons meenemen. Shampoo en douchegel in een plastic zakje. Slippers, sandalen en schoenen. Muggenspul. En zo’n reishanddoek maar wel een met een fatsoenlijke formaat.

2 likes

Dank je wel voor je tips.

Ik dacht om de paar dagen wat te wassen of te spoelen.
3 broeken
3 t-shirts
4 onderbroeken en kousen
2 BH’s
1 t-shirt met lange mouwen
1 fleece
1 regenjas
En daar moet ik het 19 dagen mee doen.

Ik heb 2 grotere reishanddoeken 70*110 en twijfel om nog een kleintje mee te nemen.

Reisapotheek draait bijna rond reizigersdiarree want het is een bestemming waar de meesten ziek worden. Dus preventief neem ik al probiotica, iets anders om darmflora te beschermen gaat mee en verder Immodium voor als het moet kunnen inhouden.

Hoofdlamp heb ik ook al.

Waar ga je heen? Ik zou een handdoek doen. Als je toch gaat wassen kan die ook mee toch

Ik blijf max 2 dagen op dezelfde locatie, dus alles moet snel kunnen drogen.
Een echte handdoek weegt meer en droogt trager. Vandaar alleen maar dunne, sneldrogende, lichte reizigershanddoeken.
Alleen, droog ik mij daar niet graag mee af, maar dat moet dan maar.

Ik ben heel benieuwd naar wat je allemaal koopt!
Ik ben ook bezig met mijn reisbenodigdheden aan te vullen en het viel me tegen hoeveel ik nodig heb. Ik heb nu wel al 2 rondreizen geboekt. Dus hopelijk haal ik het er ook uit.

Lief dat je het vraagt! Goed! Ik was (ben, laatste dag vandaag) met mijn vriend en we hebben echt een leuke tijd gehad! Veel gezien en meegemaakt. We hebben in luxe hotels geslapen en in hostels waar we veel contact hadden met andere reizigers. Een paar dagen waren erg zwaar (twee vulkanen in twee nachten in vreselijke hotels), maar over all heben we vrij rustig aan kunnen doen en goed geslapen. Zeker voor herhaling vatbaar! Misschien de volgende keer iets langer, maar ik weet niet of we het nog leuk vinden als we maanden op reis gaan.
Als je tips wilt voor Indonesië hoor ik het graag! Dan zal ik wat opschrijven!
Wat inpakken betreft: canvas tasjes zijn echt een uitkomt. Niet te veel dan is het niet meer overzichtelijk. Ik had onderkleding, bovenkleding, ondergoed en vieze was in aparte tasjes. Lakenzakken hebben we gebruikt in vieze hotels. Klamboe hebben we weinig gebruikt. Neem anti bacteriële handgel mee! Die hebben we veel gebruikt voordat we gingen eten, na toiletgebruik en gewoon gedurende de dag een paar keer. Fijn om je handen schoon te kunnen maken. Wij hadden een travelbag mee. Wellicht onnodig om mee te slepen, maar ik vond het wel een prettig gevoel met vliegen en boottochtjes. En wat betreft kleding; ik merkte dat ik mij persoonlijk niet prettig voelde in hemdjes, dus ik droeg altijd t-shirts. Vooral op Java vond ik te blote tops niet fijn. Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar als je vooral topjes hebt ingepakt is het misschien een idee om 1 extra t-shirt mee te nemen voor het geval dat je hetzelfde ervaart. Zelfde gold voor mij voor korte broeken. Ik droeg liever rokjes die wat langer zijn dan een korte broek.
Mega reactie geworden haha. Hoop dat je er iets aan hebt!

2 likes

Ik ben nu voor een half jaar aan het inpakken :sweat_smile: ik heb ook nog eens een nieuwe backpack die 55L is maar 12L is de dagpack die er voor op geritst zit en mee in het vliegtuig kan etc. Dus er blijft nog maar 43L als inpakruimte over… Hiervoor had ik een backpack van 60L dus ik moet wat concessies doen!

Ik ben aan het overwegen om ergens begin 2019 naar Taiwan en de Filipijnen te gaan voor in totaal 6/7 weken. Ben nu vooral aan het oriënteren wat mogelijk is qua budget.
Zijn er mensen in Taiwan en/of de Filipijnen geweest? Zo ja hoelang? Wat was je route, dagbudget en wat heb je voor je reis betaald? Andere tips zijn ook welkom maar ben nu vooral nog heel praktisch aan het kijken haha.

Ik ben net terug van 18 dagen China. In Beijing, Pingyao, Xi’an, Chengdu, Guilin en Shanghai geweest en gereisd met de trein en één binnenlandse vlucht. Ik vond China erg verrassend op verschillende vlakken. Wel een erg mooi land! Als iemand vragen heeft, help ik graag!

5 likes