Backpacktopic

Ik vond Taiwan geweldig! Overal lekker eten en de vriendelijkste mensen ever! De regio in/bij hualin is mooi en we gebben gehiked in shei-pa national parc, echt de hel om permits te regelen en dat moet ook twee maanden van te voren als ik het goed onthouden heb. Ik heb ook Een paar nachten in fo guang shan geslapen bij de buddhistische monniken. Daar is 1 deel een soort buddha-Disneyland, maar als je een rondleiding fixt door wen van de monniken zie en hoor je interessante dingen, en als je er een nachtje slaapt, kan je s ochtend mee chanten en mediteren en als je geluk hebt smiddags mee eten. Ik zou alleen gaan als je er blijft slapen.

1 like

Neem niet teveel mee. Ik heb altijd aan 55 liter voldoend gehad. Neem altijd een heuptasje mee of iets waarmee je je belangrijkste spullen dichtbij je kan dragen. Zorg altijd dat je voldoende cash mee hebt voor een paar dagen!! Ik heb wel eens gehad dat ik in een land niet kon pinnen en ik was blij dat ik deze tip ergens had gelezen en dus een goeie back up bij me had.

Aan dit klinkt echt heel tof! Thanks ik ga dit weekend beginnen met lezen enz. Wat bedoel je met Buddha disnenyland haha?
Hoelang was jij er? En wat was je route?

Ik was er drie weken. In Taipei begonnen, via oostkust naar shei pa/hualin/ toroko gorge/yuli. Tainan (zou ik overslaan), liqui island (wel chill en mooi snorkelen, lekker weer, maar niet mega boeiend), fo guan shan, taipei. Ik vond taipei echt een leuke stad, in de dierentuin hebben ze panda’s. Met de kabelbaan kom je vrij hoog bij een dorp terecht, er is een hipster kunstpark (staat vast in de lonely planet), al het eten op de nightmarket was liefde, en er zijn allemaal mooie korte hikes die je kunt doen, want Taipei is omgeven door groen en heuvels. (Beste dumplings bij din tai fung, oa onder de Taipei 101.

Geniet van je reis het wordt vast fantastisch!

1 like

O en buddha Disneyland snap je denk ik vooral als je er bent geweest. Een deel van hun grond is ingericht als educatiepark met 3D films en interactieve shit binnen in een mega grote glanzende gouden buddha waar ook iedereeen met selfie sticks voor staat te poseren etc. Ik vond de andere kant interessanter, het is ook best gescheiden, want het zit op een heuvel ernaast.

1 like

Ah thanks!!! En laatste vraag (voor nu haha) hoeveel heb je betaald voor je vliegticket?

Hmm dat weet ik niet meer, maar ik geloof rond de €500!

1 like

Ik ben op de Filipijnen geweest. Begonnen in Manila (verschrikkelijke stad, zo kort mogelijk blijven), daarna vliegen naar Coron. Stadje zelf is klein, wel leuk. Vanaf Coron met een 4-daagse boottrip richting El Nido gevaren. Wij hebben deze geboekt via Abandon Paradise Expedition. Best prijzig (volgens mij € 500 pp), maar het is dus incl eten, overnachting, varen. Je dagen bestaan uit snorkelen, chillen en biertjes drinken op het dek met zonsondergang. Je hebt ook de grotere El Nido Expedition, maar dan zit je met 30 man op een boot. Wij waren met zijn 5en en ook 5 man personeel. Na die 4 dagen kwamen we dus aan in El Nido. Mooi, maar enorm toeristisch. Op elke hoek van de straat wordt je gevraagd of je een snorkeltour wil of een tour naar de watervallen etc. Op zich prima, maar na 4 dagen in alle rust op een boot was dat wel een beetje veel. Na El Nido via Puerto Princesa gevlogen op Bohol en vanuit daar naar Alona Beach. Op Bohol naar de chocolate hills en de tarsier sanctuary geweest. Ook nog gezwommen met walvishaaien bij Oslob. Bijzonder, maar achteraf gezien had ik het liever overgeslagen. Die haaien zijn wel vrij om te gaan en staan waar ze willen, maar worden toch gelokt met eten. Het was mega druk met Chinezen. Wij hebben afgesloten op Boracay maar daar moet je absoluut niet heen gaan, dat was echt een soort Salou maar dan met Chinezen en Koreanen. Ik heb goede verhalen gehoord over Siquior en Siargao. De rijstvelden in het noorden, bij Banaue, schijnen ook mooi te zijn.

Wij vonden het reizen ter plekke best lastig, omdat het allemaal eilandjes zijn moet je vrij veel vliegen. Dat loopt wel lekker op qua prijs. Cebu Pacific is prima om mee te vliegen trouwens. Overnachtingen en eten waren niet zo duur. Wat duurder dus dan andere landen in de omgeving, maar wel erg bijzonder. Het is natuurlijk een land met veel Spaanse invloeden en dat merk je wel! Mensen zijn supervriendelijk, spreken goed Engels. Het eten is niet heel bijzonder, veel vis.

1 like

Costa Ricaaaa!

1 like

Wat leuk! Je hebt 1 maand in totaal? ik zou sowieso Colombia aanraden voor minstens 3 weken (dan kan je de highlights goed zien) en dan of via San Blas islands naar Panamacity en eventueel vanuit daar nog Costa Rica in. Of via Colombia naar Ecuador en eventueel Galapagos eilanden doen, ligt ook een beetje aan je budget.
Colombia is Mn fave land omdat het veilig is en makkelijk te bereizen en heel gevarieerd qua landschappen en altijd zonnig.

Bolivia is een maand wel lang, maar je zou het kunnen combineren met Chili of met Peru (Machu Picchu), maar dan heb je meer een avontuurlijke reis op grote hoogte, met ietsje minder zon en zee en iets minder ontspannen wellicht.

Brazilië is ook super mooi, maar wel te groot in zn geheel voor een maand. Als je carnaval kan meepakken is het natuurlijk super vet, al kan dat ook in andere Zuid Amerikaanse landen. Je zal wel moeten kiezen waar je wil reizen, maar Floripa, Rio, Iguazu, Ilha Bela, Paraty, Salvador en het noorden zijn heel mooi en eventueel de Patanal en Amazone. Ik vond Brazilië zelf niet onveilig, Maar het is wel belangrijk te weten dat Brazilië op het moment vrij instabiel in. De geweldcijfers zijn erg hoog (heb zelf dit jaar toen ik er was niks naars meegemaakt dus ik kan niet zeggen hoe relevant het is) en het ziet er naar uit dat deze maand de lokale Donald Trump wordt verkozen als president, wat tot veel protest leidt. Dus mocht je Brazilië willen doen, hou het dan ff in de gaten hoe dat gaat ontwikkelen. Again, ik heb niks naars meegemaakt, maar Brazilië gaat niet zn beste tijd door.

1 like

Ik ben zelf niet in Colombia geweest, maar toen ik een aantal maanden in Zuid-Amerika was, zei iedereen die in Colombia geweest was dat dat echt hun favoriete land van het continent was. Dus die staat nu ook erg hoog op mijn wishlist.

Zelf ben ik in Ecuador begonnen en ben na Galapagos via Peru naar Bolivia (en een klein stukje Chili) gegaan. Ik vond alles fantastisch, maar Bolivia is ook een echte aanrader (maar misschien wel in combinatie met bv. een stukje Peru, want een maand is dan wel lang). In zowel Peru als Ecuador kun je je gemakkelijk een maand vermaken (al hangt dat ook van je reisstijl/snelheid af).

1 like

Ik heb in januari/februari 6 weken en 5 dagen de tijd om op reis te gaan. Ik twijfel tussen 1) Colombia en Panama, of 2) Colombia, stukje Panama (san blas + bocas del torro) en Costa Rica. Wat zouden jullie aanraden in dit tijdsbestek? Hebben jullie toevallig nog tips over een deze landen wat je sowieso moet doen of mooie slaapplek?

Ik ga toevallig binnenkort ook die kant op. Ik neem mijn dunne regenjas mee en een dikkere jas voor in de bergen in noord thailand/laos. Als je trekkingen gaat maken zou ik een regenjas meenemen, een soft-shell is voor mij dan al snel te warm en niet waterdicht genoeg. Maar ik denk dat een soft-shell ook wel kan als je niet van plan bent lang bent trekkingen te gaan doen

1 like

in hanoi verkopen ze super veel nep north face jassen, prima kwaliteit en goedkoper dan hier. handig voor je sapa trekking

1 like

bedankt voor je reactie! ga ik opzoek naar een dun jasje :slight_smile:

1 like

Ik heb een backpack nodig. Ik gebruikte die van mn broer maar hij heeft hem zelf nodig dus wil mn eigen gaan kopen. Ben al gaan googlen maar kom er niet uit.

Iemand een tip? Ik zoek een 55L

Ik heb een osprey aura, en ik vind dat ie heel fijn draagt door hoe de tas bij je rug is vormgegeven. Volgens mij is het wel 50 of 65 liter.

Bij mij zat de Osprey weer heel vervelend op m’n heupen. @ontherun ik zou beter even naar een winkel gaan waar ze je goed kunnen adviseren zoals bij beversport bijvoorbeeld.

Ik vond het advies bij Bever niet zo goed! Heb uiteindelijk zelf info gezocht online, ook naar wat voor tas het beste past bij mijn lengte en figuur. Maar je zou idd altijd kunnen starten bij een outdoorwinkel voor advies.

Iemand hier ook wel een gereisd met een lichtgewicht backpack? En dan zo lichtgewicht en klein dat je ‘m als handbagage kunt meenemen? Ik ga in november pas maar lijkt me echt fantastisch om zo licht te reizen.