Backpacktopic

Ik heb met een 33-40 L backpack als handbagage gereisd. Ik kan hem zo vol stoppen dat hij niet meer als handbagage telt, dus de kunst was wel om mezelf bij het inpakken thuis in te houden (ik kan prima licht reizen, als het moet/als ik mezelf dat opleg, maar ik vul de ruimte die ik beschikbaar heb, haha).

Er zijn best veel filmpjes op YouTube te vinden van mensen die heel licht reizen, dat vind ik altijd interessant om te kijken. En verder helpt het ook heel erg als je slim je kleren uitkiest, dingen die je goed kan combineren in laagjes en op verschillende manieren/combinaties en voor verschillende gelegenheden/activiteiten kunt dragen. En dan de zwaarste/meest bulky items (jas, wandelschoenen, etc.) dragen op de vlucht (hiervoor was het wel handig dat ik wel de extra ruimte had, ook bv. voor eten dat ik onderweg kocht).

1 like

Ik heb laatst gereisd met een 30 liter backpack die 7 kilo woog en dus als handbagage mee mocht, was echt ideaal! Wij gingen 2 weken trekken door de Himalaya dus zwaarder was sowieso kut geweest

1 like

Mijn backpack is een 36 liter van Deuter, en klein genoeg voor handbagage. Ik ben er heel tevreden over en red het altijd wel. Inderdaad heel fijn om licht te reizen, ik zit altijd tussen 6,5-8 kilo, beetje afhankelijk van de bestemming (koud/warm).

1 like

Hee ervaringsdeskundigen!
Ik ga 5 weken lang backpacken in Thailand/Laos/Cambodja en ik twijfel of ik een dagrugzak mee zal nemen of niet.
Als ik dat wel doe dan loop ik dus als ik onderweg ben met mijn backpack op mijn rug + rugzak op mijn buik —> irritant
Als ik dat niet doe dan neem ik een soort van linnen schoudertasje of equivalent daarvan mee: heel licht, kan over de schouder maar niet heel praktisch als je echt lange afstanden loopt. Ik verwacht niet dat ik dagenlange hiking tours ga doen of iets van dat.

Hebben jullie hier ervaringen mee of tips voor waarom wel of niet?

Ik vond een dagrugzak wel essentieel!
Flesje water , zonnebrand , telefoon , extra shirtje etc etc… zit dan best wel wat gewicht in.

1 like

Ik ben net twee maanden daar geweest en ik heb hem echt wel veel gebruikt, vooral bij tripjes van meerdere dagen waarbij je je backpack gewoon ergens achterliet. Dus ik zou het wel doen! Had daarnaast een fannypack ook die ook TOP was. Linnen tasje zou ik meenemen voor als je naar het strand gaat of zo, die had ik dan weer niet en ik sleepte niet steeds mn daypack mee.

Zo vaak ben je niet onderweg dat je allebei je tassen draagt. Grootste gedeelte van het onderweg zijn zit je in de taxi/bus/trein etc! Dus het gaat alleen om de stukjes lopen.

Ik neem ook altijd een linnen tasje mee voor naar het strand/stad of gewoon voor overdag en dan mijn daypack voor dagen dat ik veel spullen wilde meenemen of voor meerdaagse tours. Voordeel van een daypack is dat je hem ook op slot kan doen, vooral in nachtbussen vind ik dat wel fijn!

Thanks girls! @Claro. @ontherun @Opheliac, duidelijke antwoorden dus ik neem hem mee!
En linnen tasje kan er inderdaad nog wel bij en een fannypack moet ik misschien toch óók maar aan geloven… :slight_smile:

Merci beaucoup!

1 like

Idem! Plus op vluchten of in bussen is het altijd fijn om alle essentiële/kostbare dingen dicht bij je te houden en ik merkte toch altijd dat dat meer was dan ik dacht. Ik had ook een linnen tas mee, pakt amper plaats in. En zo’n buideltasje voor onder je kleren om pasjes en extra geld in te steken, maar niet zichtbaar is.

1 like

leuk! wat zijn je plannen?

Ik vlieg a.s. zaterdag naar Bangkok en dan is het idee dat ik doorreis naar het noorden van Laos en zo naar het zuiden af reis en terugvlieg vanuit Cambodja. Ik heb een maand en verder nog niets vastgelegd dus het plan kan nog veranderen!

(tips voor toffe locaties of tripjes zijn uiteraard altijd welkom:wink:)

1 like

Je moet sowieso gaan bowlen in Luang Prabang en tuben in Vang Vieng. :sunglasses:

tof! fietsen of scooteren in omgeving vang vieng is tof. en ik vond angkor heel indrukwekkend. wel superdruk dus beetje zoeken waar je wanneer moet zijn als je niet met 1 miljoen toeristen rond wil lopen. en killing fields vond ik erg indrukwekkend…

chillen op koh rong bij long beach, zo mooi!

veel plezier en goede reis !!

1 like

Ik vond het super leuk om overal een kookcursus te doen. Krijg je direct wat mee van de cultuur van het land. Veel plezier!! Ik moet nog een half jaartje wachten :smile:

Ja, ik heb me ingeschreven bij mijn beste vriendin. En hierdoor kon ik mijn ziekteverzekering behouden. Ik ben voor ik op reis vertrokken ben, hiervoor langs geweest bij de CM. Het is namelijk niet het reisjaar waarin je problemen krijgt, maar pas 2 jaar later. Ze kijken nl. naar je situatie van 2 jaar terug. Na mijn reis ben ik dan nog eens langs geweest en hebben ze alles in orde gebracht (dat kunnen ze vooraf niet doen, maar het is wel handig dat ze al op de hoogte zijn en ze hadden een papier nodig van mijn werk).

Ik heb ook naar het stadhuis gebeld om te vragen hoe het met mijn inschrijving zat en wat de gevolgen waren, maar dat konden ze niet beantwoorden. Ze zei dat ik me bij iedere ambassade moest aanmelden, van ieder land waar ik ging, maar dat is helemaal niet doenbaar :joy:. Dus ik heb me bij m’n vriendin ingeschreven. Ik heb voor haar ook een volmacht van de bank geregeld (en een document met al mijn belangrijke lidnummers, pasjes, etc.). En ik was bij 2 banken (= 2 verschillende bankkaarten) en had 2 kredietkaarten (visa en mastercard) geregeld. Ik heb hen ook op de hoogte gebracht van m’n reis. En ik heb m’n auto uitgeschreven.

En ik had een verzekering bij de VAB. Je betaalt wel extra, omdat je langer dan 3 maanden (of 4, dat herinner ik me niet meer) in het buitenland bent.

Ik denk dat dat alles is dat ik geregeld heb (moest ook m’n appartement en werk opzeggen en 1 visum regelen). Oh, en een internationaal paspoort (heb ik uiteindelijk niet gebruikt), inentingen uiteraard (ik had een bewijs voor gele koorts nodig) en extra pasfoto’s.

Superleuk trouwens, waar ga je heen?

Yep, best eens informeren. Mij hebben ze bij de CM gezegd dat ik in m’n reisjaar (2017) gewoon verzekerd zou zijn, maar dat ik in 2019 problemen zou krijgen, omdat ze dan 2 jaar terug kijken en ik in 2017 geen sociale bijdragen heb betaald (ik kreeg geen loon of uitkering). Ze hebben me dan een ander statuut o.i.d. gegeven, waardoor dat opgelost was.

Ja, ik kreeg ook geen duidelijk beeld van de gevolgen. Volgens wat ik op internet las, was uitschrijven gemakkelijk, maar kon het nog best een rompslomp worden om je daarna opnieuw in te schrijven (want je moet een officieel adres hebben, dus ergens huren, maar daarvoor heb je inkomen nodig en om te werken, moet je ingeschreven zijn, o.i.d., een vicieuze cirkel). Ik vond het allemaal erg verwarrend en niemand kon m’n vragen echt goed beantwoorden. En aangezien m’n beste vriendin voorstelde om mijn adres bij haar te zetten, was dat de gemakkelijkste oplossing.

Super!! Ik ben jaloers, haha. Ik ben begonnen in Iran, Azerbeidzjan, Georgië en Armenië (en nog een hoop landen)! Echt fantastische landen!

Het is ook een gedoe om alles te regelen. Het zou echt zoveel helpen als er gewoon duidelijkheid was, want het is frustrerend en je weet helemaal niet of je wel aan alles hebt gedacht. Tenminste, dat had ik continu. Maar eens je vertrokken bent, is het het helemaal waard! Echt het beste jaar van m’n leven!

Ik ben na een lange reis weer terug thuis en ik heb zoveel moeite om weer te aarden hier. Ben hier nu een paar weken, maar zou het liefst in het eerstvolgende vliegtuig stappen en weer vertrekken :grimacing: Weet niet of dit het juiste topic hiervoor is, maar vroeg me af of er meer mensen hier last van hadden na een lange tijd reizen?

Oh vreselijk ik had het al na mn 5weekse rondreis :pensive:

1 like

Ik had het ook! Had eigenlijk een heel sollicitatieplan maar uiteindelijk toch de keuze gemaakt om weer te reizen. Dus baan gezocht, thuis wonen en weer sparen! Daarna weer vertrokken voor 6 maanden.

Toen ik teugkwam ook weer een dip hoor maar had na de 2e keer wel meer het idee dat ik ook klaar was voor het werkende leven.

En nu 1.5 jaar aan het werk en wil ik gewoon weer! Dus ja we gaan het zien. Denk dat ik dit altijd wel ga willen haha.

Wat zijn nu je plannen? Werken/reizen/studeren etc?

Ik vond het weer lekker om thuis te zijn! Scheelde ook dat ik na 2,5 week aan m’n master begon en weer iets nieuws had om aan te beginnen.