Baktopic #2

Bij de Jumbo verkopen we wel van die kleine potjes Hero jam. Daar zit ook abrikoos bij dacht ik. En de xenos bij mij heeft die jampotjes standaard. De action heeft ze soms. Weet alleen niet wleke smaken

https://www.jumbo.com/producten/hero-vruchtenjam-mini-s-6-x-28g-68524PAK

Deze van Hero!

Je kan ook heel snel zelf een klein beetje jam maken met diepvriesfruit of vers fruit.

vanaf 3:27

2 likes

Sneeuwster taart. Is met advocaat en is wel beetje cake achtig qua structuur en smaak.

5 likes

Ik heb vandaag kaneelsterren uit de Koekjesbijbel gebakken.

En vrijdag nog wat stokbroden.

28 likes

Heeft iemand wel eens Russische botercrème gemaakt? Beviel dat goed? Je mag toch wel gecondenseerde melk als je zwanger bent? Iemand in m’n omgeving is zwanger, dus ben een beetje terughoudend met het gebruik van eiwitten. Anders zou ik waarschijnlijk voor Zwitserse botercrème gaan

1 like

Ja dat mag je eten als zwangere.

1 like

Iemand ervaring met een goede betaalbare broodbakmachine?

2 likes

Of je hem betaalbaar vind weet ik niet, maar Panasonic is wel de beste! Als je hem te duur vind, ze staan nog wel eens op Marktplaats!

2 likes

Echt zo toevallig dat het nu over de Panasonic broodbakmachine gaat. Zat gisteren nog ineens te denken van goh, is dat mss iets voor mij. Zou het vooral willen gebruiken voor kneden (Kitchenaid kan alleen bepaald deeg aan) en rijzen. Weet geeneens of dat ook kan in dat ding. Heb namelijk best een koud huis dus begin er ook vaak niet in. Ook het lange kneden is voor mijn hypermobiele handen denk ik teveel gevraagd.

Wat is nou echt een goede handmixer? Bij mijn stage bij de bakkende dokter gebruikte we kenwood, alleen het gripje liet daar steeds los :stuck_out_tongue:

2 likes

Altijd een succes!

4 likes

Ik gebruik deze. Lukt altijd :grin:

2 likes

Wilde jullie deze update nog even geven omdat er erg lief werd meegedacht toen ik het vroeg: mijn oma is morgen jarig en had me gevraagd om het gebak te maken, dus ik had hier om advies gevraagd. Uiteindelijk was mijn plan om het volgende te maken: een koffie-chocoladecake (daar vroeg ze specifiek om), een cheesecake met framboos en citroen, tartelettes met banketbakkersroom en aardbei, carrot cake muffins en appel-kaneel kruimelmuffins. Alles hiervan is al klaar, (ben sinds zondag bezig geweest), behalve de botercreme voor de chocoladecake, maar ik heb zojuist een positieve zelftest gehad. Dus alles gaat maar in de vriezer en oma mag morgen toch bij de bakker gebak gaan halen. :smiling_face_with_tear:

6 likes

Ahnoooo wat shit voor jou dat je corona hebt en wat zoooooonde van al het gebak :weary:

3 likes

Ja, heb echt al even een potje zitten janken (het is ook haar 80e verjaardag dus wel bijzonder of zo), maar ach, niks aan te doen. Dus ik ga mijn hele quarantaine maar gebak eten denk ik. :sweat_smile:

Ik gebruik een recept van een pizzacursus die ik heb gevolgd bij een Italiaanse mevrouw. Voor snel deeg:

500 gram bloem
300 ml lauwwarm water
15 gram verse gist
10 gram fijn zeezout

Gist oplossen in het water. Water bij de bloem gieten in een kom en even mixen (met je handen of een vork) tot je kan gaan kneden. Dan stort je de boel op een ingebloemd aanrechtblad, doe je het zout erbij en ga je kneden tot je een mooi soepel deeg hebt. De kom invetten met olijfolie, bol deeg erin, kruis in de bovenkant snijden, afdekken met folie en minstens een half uur laten rijzen op een warme plek in je huis, gewoon hoog wegzetten ergens. Daarna verdeel je het deeg in 4 bolletjes die je gewoon op je aanrecht kan leggen. Folie er overheen leggen en zo nog even een half uur door laten rijzen. Oven kan je ondertussen voorverwarmen op de hoogste stand, liefst met pizzasteen erin.

Bolletjes vervolgens met je handen uitduwen op het aanrecht tot de gewenste pizzavorm. Hete pizzasteen uit de oven halen, bodem erop leggen en dan beleggen… pizza is binnen een paar minuten goed, gewoon ff in de gaten houden. :ok_hand:t2:

2 likes

Ik denk niet, maar gevoelsmatig vind ik het toch niet helemaal chill om iets wat ik heb gemaakt terwijl ik besmet ben te geven aan een groep 80+ers :sweat_smile:. Oma vond het gelukkig niet erg hoor, die haalt net zo graag ergens vlaai, dus het is opgelost!

1 like

Ik heb eindelijk een update over de Nederlandse vanille! Je kunt nu een pre-order plaatsen via de site van Koppert Cress zelf. Ze leveren naar verwachting in week 13 uit (28 maart). Je betaalt 39,40 euro (36 excl. Btw) voor 6 peulen. Als je op hun Instagram kijkt zie je ook dat het hele mooie dikke peulen zijn, dus ik denk dat je qua prijs/kwaliteitverhouding wel goed zit.

Bij de groothandels komt het ook vanaf 28 maart in het assortiment, ik heb al even ingelogd bij Sligro, maar daar zijn nog geen prijzen bekend. Groothandels mogen zelf de verkoopprijs kiezen.

9 likes

Ik maak deze vandaag

Maar om ze mooi rond en hoog te maken wil ik ze in bakringen bakken ipv in een muffin tin zoals t recept zegt. Dat zal vast gewoon goed werken toch? Mijn muffin tin is namelijk een beetje spits toelopend van onder en ik vind deze juist zo mooi als t echt schijven zijn zegmaar

6 likes

Ik heb goede ervaringen met het bakken van koekjes in bakringen! Ooit las ik het als tip in een boek van Dorie Greenspan; zij had een tijdje een koekjesboetiek in New York en om alle koekjes goed te laten passen in de verpakking (kokertjes) bakte zij alle koekjes in bakringen.

Het recept klinkt lekker zeg, ik ben benieuwd hoe ze worden.
Edit: bij nader inzien denk ik dat dit zelfs een recept van Dorie is! Die espresso chocoladekoekjes heb ik al vaak gemaakt.

1 like

Gisteren chocolade koekjes gemaakt naar recept van Rutger. Smaken heerlijk en hebben een goede bite! Heb de rol in stukjes gesneden en ingevroren zodat ik losse koekjes kan afbakken. Echt een aanrader!

12 likes