Baktopic #2

Wauw, dat lijkt mij een lekker brood!

1 like

Afgelopen week stuitte ik op een pareltje van een kookboek! :heart:

Het Indische kookschrift van Oma Miet.

De Indische schrijver heeft de kookschriften geërfd van zijn overgrootmoeder en oma geërfd toen zij stierven. Om ook hun keukengeheimen te kunnen delen met de komende generatie(s) heeft hij de recepten gebundeld in een prachtig kookboek. Met die beweegredenen voor het schrijven van een boek ben ik al om hè, ik hou daar zo van. Recepten doorgeven en bewaren.
En dan is de omslag ook al om te smullen; hij heeft namelijk letterlijk het kookschrift van zijn oma na laten maken, met stukjes plakband en al (al is het bij het nieuwe boek natuurlijk geprint ipv echt plakband, maar het zorgt voor een authentieke touch).

:heart: :heart: :heart: Het onderste boek is het origineel van zijn overgrootmoeder.

Het is vooral een kookboek, maar er staan ook enkele bakrecepten in. Het een na laatste recept is voor Koningskroon, de taart die ik afgelopen week toevallig ook gebakken heb! Dit recept is weer anders maar ik ga het zeker testen.
Het boek gaat niet alleen maar over recepten maar is ook een mooi eerbetoon van de schrijver aan zijn voorouders. Achtergrondinformatie en persoonlijke verhalen maken het bijzonder in zijn soort. Ook de opmaak is mooi en passend bij de sfeer.

Wel een paar kritiekpuntjes; ik heb diverse spelfouten ontdekt. ‘dit betekend’, ‘de cake is besprenkelt’ etc. Wellicht wordt dat in een volgende druk nog opgelost. En er zijn recepten die geen foto bevatten, terwijl ik -zeker als ik een gerecht niet ken- graag wil zien hoe het er uit ziet.
Het valt echter in het niet bij wat het boek wel te bieden heeft; ik ben er dan ook heel blij mee.
Ik kocht het overigens bij Van Stockum.

31 likes

De appels moesten op, dus een appelkruimeltaart naar recept van Rutger gebakken. Ziet er prachtig uit en is heerlijk. (geen rozijnen, want daar houdt ik niet van)

38 likes

Heeft iemand een goed recept voor een bananenbrood zonder toegevoegde suiker dat niet droog is?

@Fredje ik heb er nu een gemaakt met drie kleine bananen, twee eieren, een cup bloem en een cup havermout. Wel wat nutella erdoor gedaan ook maar dat kan je weglaten.
Hij is niet droog maar wel compact dus daar moet je van houden.

Edit het waren denk ik geen hele cups maar halve? Moet het ff checken

3 likes

Die van Rutger!

Ook lekker met cranberry ipv rozijnen

6 likes

Ik heb de kruidkoek van Rutger gemaakt. Had even geen cakevorm bij de hand en heb hem te vroeg in plastic gewikkeld oeps :smile:

5 likes

Ik heb vandaag pasta del nata gebakken naar recept van Nadiya Hussain. Echt een aanrader!

26 likes

Nee gewoon in een cupcakevorm! Ik heb een metalen gebruikt en dat was wel wat onhandig met het er uit halen, ik weet niet of een siliconen handiger is.

2 likes

Zijn jullie nog aan het bakken vandaag?

Ik bak even iets minder omdat het voor de katholieken vastentijd is, en hoewel ik mijzelf hier niet heel strikt aan houd, wil ik wel rekening houden met de andere mensen die mee eten als ik iets bak.

We hadden nog wat appels over en die heb ik net verwerkt in dit recept voor appelkwarkcake. Het beslag was al superlekker dus ik ben zeer benieuwd naar de cake. Door de citroen is het heel fris.
De baktijd van 50-60 minuten vind ik voor mijn oven wat optimistisch, mijn kleine oventje is vaak wat sneller en feller dus ik ga vanaf 30 minuten de satéprikkertest doen.

6 likes

Ik heb een tiramisu slof gebakken. Voor het eerst een slof gemaakt. Hij is niet zo heel mooi maar ik had geen spuitmondjes dus ik heb de creme gewoon gesmeerd en ik heb geen spijs erin gedaan ivm allergie van iemand waar ik deze mee zal delen.
M’n oven ging iets harder dan gedacht dus hij had een paar minuten korter gemogen maar ik ben niet ontevreden

36 likes

Ik heb gisteren iets gebakken, namelijk lemon merengue taart. Ik kan echt niet wachten op het seizoensfruit wat er weer aan gaat komen, zoals rabarber.
Jouw cake klinkt ook heerlijk. Sowieso gebakken dingen met kwark erin vind ik heerlijk.

34 likes

43 minuten was genoeg voor mijn cake. Voor het afglanzen heb ik abrikozen-bergamotjam gebruikt uit de adventskalender van Bonne Maman. Ik laat hem volledig afkoelen voor ik ga proeven.

@Eendagsvlieg Wat een plaatje!

Edit: stukje afgesneden en geproefd. Wat lekker, en wat fris! Dit recept is een blijvertje.

31 likes

Jouwe is anders ook een plaatje. En wat een lekkere jam: abrikoos bergamot

4 likes

Dank je! Ja Bonne Maman heeft zulke lekkere en bijzondere smaken jam in de adventskalender. Ik had geen gewone abrikozenjam meer en deze leek me goed passen bij de cake. Dat bleek te kloppen, de bergamot past goed bij de citroen. Heel lekker.

Kennen jullie het magazine Meesterlijk van Robèrt van HHB? Er komt een speciale editie met 200 pagina’s. Hoewel ik het blad niet vaak los koop ben ik naar deze editie (met blijkbaar de beste recepten) wel heel benieuwd, dus ik heb hem besteld.

8 likes

Goeie tip, ik heb hem besteld! It better be good voor die prijs, maar fijn dat er basisrecepten in staan en stap voor stap foto’s. Voordat laatste hou ik van. Ben benieuwd!

Wel leuk dat t nog zo lang duurt want tegen die tijd voelt t als een cadeautje omdat ik al lang vergeten ben dat ik hem besteld heb.

1 like

Ah, ik mis echt die kleine potjes van Bonne Maman in de supermarkt. Zo handig, hoe veel abrikozenjam heb je nu nodig?

Enfin, mooie cake @FrauHelga ! Leuk recept!

Ik heb trouwens een nieuwtje. Uit betrouwbare bron hoorde ik dat Rutger bezig is met een Toetjesbijbel! Echt leuk!

6 likes

Bij de xenos hebben ze die kleine potjes

6 likes

Echt? Wat goed, dank voor de tip!

4 likes

Tenminste bij mijn Xenos, maar die is redelijk op eten gericht. Ik zag ze, dacht ik, ook bij mijn appie. Helemaal onderin verstopt.

1 like