Baktopic #2

Ja, heb echt al even een potje zitten janken (het is ook haar 80e verjaardag dus wel bijzonder of zo), maar ach, niks aan te doen. Dus ik ga mijn hele quarantaine maar gebak eten denk ik. :sweat_smile:

Ik gebruik een recept van een pizzacursus die ik heb gevolgd bij een Italiaanse mevrouw. Voor snel deeg:

500 gram bloem
300 ml lauwwarm water
15 gram verse gist
10 gram fijn zeezout

Gist oplossen in het water. Water bij de bloem gieten in een kom en even mixen (met je handen of een vork) tot je kan gaan kneden. Dan stort je de boel op een ingebloemd aanrechtblad, doe je het zout erbij en ga je kneden tot je een mooi soepel deeg hebt. De kom invetten met olijfolie, bol deeg erin, kruis in de bovenkant snijden, afdekken met folie en minstens een half uur laten rijzen op een warme plek in je huis, gewoon hoog wegzetten ergens. Daarna verdeel je het deeg in 4 bolletjes die je gewoon op je aanrecht kan leggen. Folie er overheen leggen en zo nog even een half uur door laten rijzen. Oven kan je ondertussen voorverwarmen op de hoogste stand, liefst met pizzasteen erin.

Bolletjes vervolgens met je handen uitduwen op het aanrecht tot de gewenste pizzavorm. Hete pizzasteen uit de oven halen, bodem erop leggen en dan beleggen… pizza is binnen een paar minuten goed, gewoon ff in de gaten houden. :ok_hand:t2:

2 likes

Ik denk niet, maar gevoelsmatig vind ik het toch niet helemaal chill om iets wat ik heb gemaakt terwijl ik besmet ben te geven aan een groep 80+ers :sweat_smile:. Oma vond het gelukkig niet erg hoor, die haalt net zo graag ergens vlaai, dus het is opgelost!

1 like

Ik heb eindelijk een update over de Nederlandse vanille! Je kunt nu een pre-order plaatsen via de site van Koppert Cress zelf. Ze leveren naar verwachting in week 13 uit (28 maart). Je betaalt 39,40 euro (36 excl. Btw) voor 6 peulen. Als je op hun Instagram kijkt zie je ook dat het hele mooie dikke peulen zijn, dus ik denk dat je qua prijs/kwaliteitverhouding wel goed zit.

Bij de groothandels komt het ook vanaf 28 maart in het assortiment, ik heb al even ingelogd bij Sligro, maar daar zijn nog geen prijzen bekend. Groothandels mogen zelf de verkoopprijs kiezen.

9 likes

Ik maak deze vandaag

Maar om ze mooi rond en hoog te maken wil ik ze in bakringen bakken ipv in een muffin tin zoals t recept zegt. Dat zal vast gewoon goed werken toch? Mijn muffin tin is namelijk een beetje spits toelopend van onder en ik vind deze juist zo mooi als t echt schijven zijn zegmaar

6 likes

Ik heb goede ervaringen met het bakken van koekjes in bakringen! Ooit las ik het als tip in een boek van Dorie Greenspan; zij had een tijdje een koekjesboetiek in New York en om alle koekjes goed te laten passen in de verpakking (kokertjes) bakte zij alle koekjes in bakringen.

Het recept klinkt lekker zeg, ik ben benieuwd hoe ze worden.
Edit: bij nader inzien denk ik dat dit zelfs een recept van Dorie is! Die espresso chocoladekoekjes heb ik al vaak gemaakt.

1 like

Gisteren chocolade koekjes gemaakt naar recept van Rutger. Smaken heerlijk en hebben een goede bite! Heb de rol in stukjes gesneden en ingevroren zodat ik losse koekjes kan afbakken. Echt een aanrader!

12 likes

Ik weet niet of ik écht fan ben. Uiterlijk en structuur is prima, maar is me misschien te weinig zoet. Probeer er straks nog eentje.

Niet de mooiste foto’s Maargoed

18 likes

Heeft wel wat weg van een slof qua structuur!

2 likes

Cadeautje voor iemand. In de pot zitten zelfgemaakte snickerdoodles.

33 likes

Gefeliciteerd! En wat een heerlijks krijgen je gasten! Veel plezier!

4 likes

Vind dit gewoon mooie foto’s hoor, zien er heerlijk uit.

8 likes

Ik ga voor het eerst tartelettes maken. Ben heel benieuwd of het lukt. Het deeg ligt nu in de koelkast te rusten, morgen afbakken :+1:

5 likes

M’n bakdag is begonnen :joy:

46 likes

Vanmiddag heb ik de bovenste vorm ingewijd!
Het is een mooi compact vormpje; kleiner dan de gemiddelde vorm van Nordic Ware. Hij heeft wel een antiaanbaklaag maar voor de zekerheid heb ik nog bakspray gebruikt. De cake kwam goed uit de vorm!

Recept is simpel; een viervierdencake op basis van het gewicht van de eieren. Een derde van het cakebeslag heb ik gemengd met wat cacao en 2 eetlepels melk.

50 likes

Vandaag een stapeltje opnieuw gebakken en zijn wel echt lekkere koeken voor bij een kop koffie! Zijn lekker bros en knapperig en dus niet te zoet door de koffiesmaak, maar wel genoeg lekker door de chunky chocolade.

1 like

Ik gebruik bij deze koeken altijd een iets zoetere chocolade dan puur (liefst de dark nougat van Vivani), omdat ze idd niet zo zoet zijn! dan vind ik ze zelf perfect. Of idd bij iets bitterders als koffie eten haha dan lijkt het zoeter

2 likes

Welke koekjes zijn leuk om met jonge kindjes te maken? Ikzelf heb veel taarten gemaakt maar koekjes nog nooit! Dus niet te moeilijk :grin:

3 likes

De custard koekjes uit dit topic heb ik pas gemaakt met mijn dochter, recept staat in de eerste post. Heel simpel en snel klaar, ze vond het super leuk. Is wel met balletjes rollen ipv vormpjes maken, ik weet niet of je dat zoekt.

2 likes

Nou vandaag ben ik mijn eerste echte zuurdesem aan het bakken. Het is net de koelkast in gegaan om 14 uur te rijzen, dus ik ben super benieuwd!

12 likes