Baktopic #2

Ik denk dit thee ei in de vorm van een bloem.

6 likes

Oh ja dat zal het zijn. Ik zat al te denken aan een thee ei, maar zag er niks in zitten dus snapte het niet.
Thanks :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Ik heb de stroofwafel cheesecake gemaakt, super bedankt voor het recept @Raspberry ! Echt een toprecept.

afbeelding
afbeelding

Mijn vorm was 26cm i.p.v. 20cm en ik heb de hoeveelheden maar een heel klein beetje aangepast, dus hij is wat platter dan hij zou moeten misschien. Maar het is mijn eerste cheesecake ooit en ik vind hem verder super goed gelukt! Hij smaakt heerlijk en hij was binnen een kwartier op :sweat_smile:

44 likes

Hij ziet er héél goed uit!! Gefeliciteerd ook :relaxed:

1 like

Hahaha een theeblaadje denk ik

Edit: ooohhh je bedoelt het thee ei idd hahah, klopt idd

IMG_20210326_165415194_HDR-01

Vanmiddag heb ik iets gebakken dat al een hele tijd op mijn lijstje stond; kolasnittar / kolakakor!
Zweedse koekjes met stroop, met stukjes Daim er in. In eerste instantie wilde ik het naturel houden, maar toen ik dit recept voorbij zag komen was ik om. :smiley:
Ik spreek echt maar 4 woordjes Zweeds of zo, maar met de automatische vertaling van Google en met de bijbehorende video kwam ik een heel eind.

Sommige mensen hier kennen Roy Fares misschien wel van het boek United States of Cakes.

Ik heb het recept van Roy helemaal aangehouden, wel heb ik een snufje zout aan het deeg toegevoegd. Het leuke aan dit recept vind ik dat je het deeg tot een rolletje vormt en platdrukt op de bakplaat, en direct na het bakken in reepjes snijdt. Weer een heel andere techniek voor mij, maar wel een heel gemakkelijke.

IMG_20210326_165440046_HDR-01

Omdat mijn oven niet zo breed is heb ik het deeg verdeeld in 5 rolletjes, die goed waren voor 10 koekjes dus maar liefst 50 koekjes in totaal (eindstukjes meegerekend). Omdat mijn oven wel vrij snel en fel bakt heb ik 13 minuten aangehouden en dit was precies goed.

De koekjes zijn heerlijk. :drooling_face: Boterig, stroperig, zoet, en de stukjes Daim zorgen niet voor een uitgesproken chocoladesmaak, maar wel voor heerlijke stukjes caramel. Heerlijk als dat nog een beetje vloeibaar is.

De Daim-chocolade kocht ik in een pak van 4 reepjes bij Xenos, en dat was precies de hoeveelheid voor dit recept.
De stroop die ik gebruikte was Lyle’s Golden Syrup, die ik kocht bij BritSuperStore.

Mijn man en dochter zijn ook enthousiast, dus dit recept gaat bij onze favorieten.

48 likes

Heeft iemand wel eens mirror glaze gemaakt zonder gelatine? Welke vegetarische optie komt het meest in de buurt qua smaak/glans/stijfheid. Ik wilde eigenlijk het recept van tasty volgen, maar ze gebruiken gelatine (Mirror Glaze Recipe by Tasty)

Wat leuk gedecoreerd met die mini stroopwafels erop :grinning_face_with_smiling_eyes:, mooi dat hij zo goed gelukt is! Nog gefeliciteerd met je verjaardag :smiley::birthday::tada:

Vandaag weer lekker gebak :grinning: Boterkoek met pecanspijs. Het recept is van Rutger.

afbeelding

21 likes

Ah wat leuk, graag gedaan! Hij ziet er goed uit!
Gefeliciteerd met je verjaardag :birthday:

1 like

Ik heb zelf nog geen mirror glaze zonder gelatine gemaakt, maar ik gebruik agar agar altijd als vegetarisch bindmiddel. Agar moet je al kokende oplossen in een vloeistof en kun je dan toevoegen aan de rest van je gerecht. Als je zoekt op “mirror glaze agar” kun je best veel recepten vinden!

1 like

Vind het altijd zo leuk om jou berichten te lezen :blush: Als ik dit recept ergens was tegengekomen had ik er waarschijnlijk verder niks mee gedaan, maar door jou uitgebreide review en hoe je alles omschrijft ben ik helemaal enthousiast haha!

zet op to bake list :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Haha, ahhh wat een lief bericht! :heart:

Inmiddels heb ik een gedeelte van de koekjes naar mijn jarige broer gebracht en die was ook enthousiast, die vond ze heerlijk.

Het fijne aan het recept is dat je met een makkelijk te bereiden deeg een hele stapel koekjes maakt.
Ideaal om uit te delen.
En als je geen hele stapel wil, deel je het recept eenvoudig door bijvoorbeeld 4. Doordat er geen ei in gaat, gaat het delen heel makkelijk.

Daim is natuurlijk niet verplicht voor de koekjes, met andere chocola is het vast ook heerlijk. Dan mis je alleen wel die kleine stukjes caramel.
Ik ga zeker vaker experimenteren met dit recept. Stukjes fudge, Rolo of noten etc lijken me ook lekker.

4 likes

Leuk om te zien dat je recepten van Roy gebruikt, ik werk in zijn bakkerij. Als je nog een lekker recept zoekt kan ik deze ook aanraden: Budapestrulle med apelsin och hallon | Recept från Köket.se

Zo ontzettend lekker, een van mijn favoriete recepten! :drooling_face:

6 likes

Ik heb deze gisteren gemaakt. Ik had nog zelfgemaakte lemon curd dat op moest. Hij is inderdaad heel lekker!

1 like

Serieus :scream: Wat ontzettend gaaf dat je voor Roy Fares werkt! Dat lijkt me echt een droombaan (ik ben verder helemaal niet jaloers of zo, ahem…).
Het recept dat jij post lijkt me ook heerlijk zeg! Het ziet er wel een stuk moeilijker uit dan de kolasnittar maar hij gaat op het lijstje voor als ik in een dappere bui ben. :smiley:


Ik heb vanochtend wafels gebakken in heel andere verhoudingen dan normaal, met een recept waar een halve liter karnemelk in gaat.
Het resultaat was weer heel anders dan mijn eerdere wafels; het beslag was heel erg vloeibaar en het duurde ook langer per wafel voor ze goed bruin waren. Er gingen maar liefst 5 eieren in.
Ze waren lekker, maar de textuur vond ik iets te rubberig (ik denk door de eieren), en ik heb liever knapperige wafels. Mijn favoriete recept is tot nu toe deze. Wel heel leuk om met verschillende recepten te experimenteren en een beetje inzicht te krijgen in wat verschillende ingrediënten doen.

4 likes

Welke appels heb je gebruikt?

Ik kwam deze tegen en moest meteen aan jou denken: SPEELGOEDWAFELIJZER | ZARA Nederland / Netherlands

Geen idee hoe oud je kind is, maar dan kunnen jullie lekker samen bakken :heart_eyes:

16 likes

OMG die ga ik bestellen! Mijn dochter is 2,5 en doet alles na wat ik doe, en in haar speelgoedkeukentje is ze vaak aan het ‘koken’ en bakken. As we speak heeft ze koekjes van klei in haar oventje gedaan.
Wat een geweldige tip zeg, dank je wel! :heart:

Edit: besteld! :smiling_face_with_three_hearts:

27 likes

Zo leuk! Die gaat een gouden baktoekomst tegemoet :smiling_face_with_three_hearts:

1 like