Vanmiddag heb ik iets gebakken dat al een hele tijd op mijn lijstje stond; kolasnittar / kolakakor!
Zweedse koekjes met stroop, met stukjes Daim er in. In eerste instantie wilde ik het naturel houden, maar toen ik dit recept voorbij zag komen was ik om. 
Ik spreek echt maar 4 woordjes Zweeds of zo, maar met de automatische vertaling van Google en met de bijbehorende video kwam ik een heel eind.
Sommige mensen hier kennen Roy Fares misschien wel van het boek United States of Cakes.
Ik heb het recept van Roy helemaal aangehouden, wel heb ik een snufje zout aan het deeg toegevoegd. Het leuke aan dit recept vind ik dat je het deeg tot een rolletje vormt en platdrukt op de bakplaat, en direct na het bakken in reepjes snijdt. Weer een heel andere techniek voor mij, maar wel een heel gemakkelijke.

Omdat mijn oven niet zo breed is heb ik het deeg verdeeld in 5 rolletjes, die goed waren voor 10 koekjes dus maar liefst 50 koekjes in totaal (eindstukjes meegerekend). Omdat mijn oven wel vrij snel en fel bakt heb ik 13 minuten aangehouden en dit was precies goed.
De koekjes zijn heerlijk.
Boterig, stroperig, zoet, en de stukjes Daim zorgen niet voor een uitgesproken chocoladesmaak, maar wel voor heerlijke stukjes caramel. Heerlijk als dat nog een beetje vloeibaar is.
De Daim-chocolade kocht ik in een pak van 4 reepjes bij Xenos, en dat was precies de hoeveelheid voor dit recept.
De stroop die ik gebruikte was Lyle’s Golden Syrup, die ik kocht bij BritSuperStore.
Mijn man en dochter zijn ook enthousiast, dus dit recept gaat bij onze favorieten.