Baktopic #2

Kijken jullie weleens het programma Project Bakeover? Dat is op Net5 en ik had wat afleveringen opgenomen. Net heb ik voor het eerst een aflevering gekeken en ik vind het heel leuk!
Bakkerijen die hulp nodig hebben met verkoop etc krijgen een make over, maar niet op zo’n schreeuwerige manier zoals Gordon Ramsay doet. Het is een wat vriendelijker programma en dat spreekt me meer aan.
En heel inspirerend om verschillende baksels te zien!

Hier is het te zien: https://www.kijk.nl/programmas/project-bakeover

7 likes

Wat een leuke tip! Ik ga het kijken!

2 likes

Ik zag het vorige week toevallig op tv! Vond het ook wel leuk

Ik heb zo’n 300g kwark over, maar ik hou niet van kwark. Heeft er iemand nog een aanrader om het in een baksel te verwerken?

Kwarkcake! (Ik heb dit wel eens gemaakt met een koopmanspak *biecht * maar er zijn vast wel goede recepten te vinden online)

3 likes

Yes kwarkcake is lekker.

Ik gebruik restjes yoghurt en kwark ook regelmatig voor pannenkoeken, wafels en maiskoekjes.

1 like

@FrauHelga Dankjulliewel! Er staan nu een kwarkcake met peer in de oven

5 likes

Ik gebruik die van Rutger. Bij mij worden ze echt lekker dik en luchtig. Karnemelk + het beslag een half uur laten staan.

Ik heb vandaag een kilo blauwe bessen op de markt gehaald dus morgen iig blueberry pancakes voor ontbijt :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Wat is jullie beste recept voor gewone pannenkoeken dan? Ik vind het zo lastig om ze net zo dun en luchtig te krijgen als die je maakt met een pak van Koopmans.

Ik gebruik altijd dit als basis:

• 200 gram bloem
  • 200 ml halfvolle melk
  • 200 ml prikwater
  • 2 eieren
  • 2 eetlepel zonnebloemolie
  • heel klein beetje zout
  • zakje vanille suiker

Of een veelvoud hiervan. Zorgt voor vrij dunne pannenkoeken (even foto uit recept):

maar des te meer kan je ervan eten :heart_eyes:

2 likes

Ik heb ooit per ongeluk de website pannenkoekenbeslag.nl geopend in plaats van pannenkoekenbeslag te googlen, en sindsdien gebruik ik die :stuck_out_tongue:
Maar ik vervang wel vaak 150-200cc melk door bier voor de luchtigheid, en dan kun je de rest van het flesje mooi opdrinken tijdens het bakken.

6 likes

Oh bier heb ik nog nooit gehoord! Eens proberen
Ik doe wel eens een scheutje kokend water erin en dan flink roeren, worden ze ook luchtiger van (raar maar het werkt)

3 likes

Ik had vanochtend wafels gebakken adhv een recept van Laura, maar vond ze echt vrij smakeloos.

Heeft iemand een goed wafelrecept? @FrauHelga jij misschien als Wafelqueen?

1 like

Ja ik heb sinds Corona meer wafelrecepten getest dan ik op 2 handen kan tellen, en dit is volgens mij (en man en kind) absoluut de lekkerste.

Je haalt er wel flink veel wafels uit. Gisteren heb ik ze gemaakt en had ik er een stuk of 12.
Invriezen kan wel heel goed trouwens. Tussen elke wafel een bakpapiertje en invriezen, en dan kan je ze per stuk oppiepen in de oven.

2 likes

Ahhhhh top dankjewel!! Super Chill dat je er zoveel getest hebt.

Klinkt al veel beter met roomboter en veel meer suiker dan Laura deed, ze waren qua structuur wel prima maar gewoon echt heel erg saai qua smaak.

1 like

Ik vind vooral de textuur van Nettie’s wafels heel goed. Knapperig en van binnen zacht. En de smaak is wat mij betreft zoals wafels horen te zijn. Boterig, zoet, en met vanille. Met de vanille wil ik nog weleens uitschieten. :sweat_smile: Ik heb ze ook al eens met kaneel gemaakt.

Wij eten ze meestal met aardbeien, slagroom, jam, of zoals gisteren met Bonne Maman karamel.
Mocht je een kleiner recept willen maken om te testen, dan zou ik het delen door 3.

3 likes

@FrauHelga ik moest hierbij gelijk aan jou denken!

10 likes

Tweede recept uit het kleine taartjes kookboek: met chocolade frambozen ganache

Heb ook een siliconen bol matje gekocht voor een versie met panna cotta. Iemand nog andere leuke recepten om daarmee te maken?

23 likes

Ohhhhh enig! Wat een leuk speelgoed zeg. :heart_eyes:

1 like

Ik heb ook al een tijdje die bolvormen (echt 6+ jaar geloof ik) en er nog nooit wat mee gedaan haha.
Ik heb deze opslagen om eens te maken

Ik maakte de kinder (bueno) cookies van Janes patisserie

De koeken zelf zien er veel belovend uit, als ze echt goed zijn ga ik eens mijn standaard m&m cookies in dit beslag doen. Vanavond proeven :hugs:
(De achterste is zo verlopen omdat ik ging kijken hoe de onderkant van de koek eruit zag :laughing:)

13 likes