Baktopic #2

Ja deze!

Dit zijn de ingrediënten in het Nederlands:

• 200 g boter, kamertemperatuur
  • 130 g kristalsuiker
  • 40 g lichte siroop (ik gebruik Lyle’s maar elke stroop kan in principe)
  • 10 g bakpoeder
  • 300 g tarwebloem
  • 10 g vanillesuiker
  • 110 g melkchocolade (Daim)

(Ik voeg zelf altijd nog een snufje zout toe).

Er zit een video achter de link waarin je precies kan zien wat hij doet. :smiley:

Edit: ze staan nu ook in de openingspost.

3 likes

Ik zou heel blij worden van een mooie bakvorm van Nordic Ware, die heb je wel voor dat bedrag. Of een mooi nieuw bakboek (Rutger?). Nordic Ware heeft inderdaad ook mooie sets met cup-maatjes of maatlepels.

3 likes

Dit ja! Rutger zn nieuwe boek is overigens echt een aanwinst, het eerste boek waarvan ik denk hier ga ik alles uit maken!

3 likes

Ik zou inderdaad ook iets van nordic ware aanraden, mooie tulband bijvoorbeeld!

Het ruikt hier echt heerlijk in huis!

36 likes

Ohh wat zien ze er mooi uit! Dit ataat ook hoog op mijn baklijst voor deze winter :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ja zo’n tulbandvorm is prachtig en die heb je wel voor dat bedrag. Die vormen voelen zo luxe. :orange_heart:

Wat heb je die speculaasjes mooi strak zeg! Goed uit de vormen en mooie lijnen. Welk recept gebruik je?

1 like

Wat vinden jullie de lekkerste cupcake en botercreme / frosting recepten? Heb al even in de beginpost gekeken maar daar vond ik zo gauw geen tips.

Wil zaterdag voor een Halloween feest zoiets maken, maar wil vooral dat ze heel lekker zijn! Een basic maar lekker vanille beslag bijvoorbeeld. Of misschien heeft iemand wel een goeie herfst / Halloween smaak? Pumpkin spice oid.

2 likes

Ik vind cupcake jemma de beste cupcakerecepten hebben! En mijn favoriet is en meringue botercrème, dat is minder zwaar dan pure botercrème

1 like

Ik heb het recept van Rutger (ofcourse) gebruikt. Ik heb wel degene die er niet goed uitkwamen opnieuw gedaan.
Het viel mij ook mee hoe de lijntjes erin bleven. Ik had de plank bij de kringloop gekocht, zocht er al lang 1 daar maar vaak waren ze of heel vies of de lijntjes waren amper zichtbaar.
De smaak vind ik ook erg goed, ze zijn ook heerlijk knapperig. Degene die ik nog met amandel had gedaan zijn minder knapperig.

Foto van hoe ze er gebakken uitzagen, die andere waren ongebakken…

@360
Ik zou een Italiaanse botercrème maken, die kan je evt op smaak brengen (ik had pas aardbei gedaan) maar ik vind bij cupcakes altijd wel lekker om stuk van binnen eruit te halen(met appelboor doe ik het) en dat te vullen!

5 likes

Ik vind de recepten van CupcakeJemma goed. De laatste keer dat ik cupcakes bakte, heb ik haar basic vanille recept gebruikt en gevuld met custard. Voor de frosting gebruik ik graag een combinatie van mascarpone en slagroom. Ik lees ook vaak dat mensen zwitserse meringue botercreme gebruiken, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Alleen italiaanse.

1 like

@Chan @Bakkes Aaah leuk, en zo snel al reacties. Oké cupcake Jenna it is! De Italiaanse botercreme is zo te zien wel een uitdaging
@DrWrenKingston, maar ik heb een goeie (suiker) thermometer in huis dus kan het sowieso proberen.

Morgen inkopen doen en dan ga ik ze zaterdag maken. Zal hier een foto posten!

4 likes

Zorg dat alles op zelfde temperatuur is en dan moet het wel goedkomen!

Het is bij de botercrème vooral belangrijk dat je goed door blijft kloppen, ook als je het idee hebt dat hij in de schift gaat. Ik heb een tijdje terug ook swiss meringue botercrème gemaakt en die is echt wat lichter dan een gewone botercrème.

1 like

Ik moet zaterdag een taart of cake hebben die ik 3 u in het ov kan vervoeren (nu al spijt van)
Ik heb wel zo’n taartdoos om iets te vervoeren! Maar wat zou een beetje stevig zijn, zodat het daar niet helemaal uit elkaar valt?

Ik zoek iets dat stevig is maar ook snel te maken is, heb eigenlijk alleen zaterdagochtend heel vroeg wat tijd :sob: Verkeerd gepland. Help?

Mijn moeder stelde van die kant en klare bodems voor die ik ter plekke kan afmaken maar zijn die niet super droog? Weet iemand dit toevallig…

Pistachecake met lemon curd? Ik zou in ieder geval gaan voor een cakeachtige taart met topping. Of bijvoorbeeld carrot cake met simpele roomkaastopping of koffiecake met mokkaroom

4 likes

No bake dadeltaart (staat op culy.nl) misschien?
Niet echt een mooie, grote taart, maar wel lekker en makkelijk.

3 likes

Ja die bodems zijn wel echt nasty

2 likes

Je kan een slof maken en dan enkel de bodem afbakken, banketbakkersroom in een bakje/spuitzak meenemen en fruit meenemen en dan op locatie in elkaar zetten.
Dat werkt ook voor lemon meringue, een bodem afbakken en spuitzakken met curd en Italiaans schuim meenemen. En inderdaad carrot cake, dat kan wel tegen een stootje, de frosting zou ik ook weer los meenemen.

Hoe fancy wil je dat het wordt?

1 like

Arretjescake? Niet zo fancy, maar kan je avond van te voren al maken en gewoon in 't cakeblik laten tot je op locatie bent

Die kant en klare bodems zijn idd heeeel droog.

2 likes

Wauw bedankt voor het meedenken!! Arretjescake en dadelcake it is!

4 likes