Baktopic #2

Ik heb dit nodig in mijn leven😱 dit gaat op het selfcarelijstje voor volgende week zaterdag

2 likes

M’n tartelette met chocoladeganache, caramel au lait en spiraal van pure chocolade met gezouten karamel. De spiraal heb ik twee jaar geleden eens voor m’n verjaardag gekregen, maar ik wist niet goed wat ik er mee moest doen. Er kwamen geen voorbeeldrecepten bij en in kookboeken staan natuurlijk niet specifiek recepten hiervoor. Op YouTube zag ik iemand die de spiraalvorm gebruikte, dus daar is m’n inspiratie vandaan. Dit is trouwens de siliconenvorm die ik gebruikt heb

91 likes

Wow wat mooi! Hoe werkt die spiraal?

1 like

Ik heb chocolade gesmolten en gezouten karamel toegevoegd. Vervolgens 25 gr neutrale olijfolie, zodat de chocolade niet helemaal weer opstijft. Toen ongeveer 45 min in de diepvries totdat het bevroren was. Het uitploppen ging super makkelijk. Ik heb ze op de tartelettes gedaan en toen in de koelkast gezet zodat het langzaam weer ontdooide. Nu is het inderdaad gewoon goed eetbaar en makkelijk met je vork door te komen door de toevoeging van de olijfolie.

4 likes

Wat een plaatjes zeg!

2 likes

Perfectie :star_struck:

1 like

Nou uit de oven. Ze zijn alleen te snel gaat geworden dus gescheurd. En net wel/net niet verbrand aan de randjes zo te zien. Nou ja maakt niet uit, anders snij ik het er af. Er komt straks nog een laag vanilleroom tussen en op. Kloppen was pittig, hopelijk was het lang genoeg

11 likes

Jazeker, je kunt ze zelfs invriezen.

Ik maak tegenwoordig een heel recept (eerder deelde ik het nog weleens in 2 of 3), en dan eten we er een paar keer van.
Als we de volgende dag weer wafels eten, dan doe ik ze in de koelkast en piep ik ze de volgende dag op in de oven. En anders vries ik ze in.
Wel altijd een bakpapiertje tussen alle wafels doen zodat ze niet aan elkaar gaan zitten.

1 like

Mijn eerste “baksel” van het nieuwe boek van Rutger is de meringues. Het moet 6 tot 9 uur in de oven: nog 5 uur te gaan!

3 likes

Wow 6 tot 9 uur is nogal een ruime indicatie. Moet je dan gewoon na 6 uur regelmatig checken?

1 like

Na 6 uur is de binnenkant nog chewy en na 9 uur zouden ze helemaal gedroogd moeten zijn. Dus ik doe 7,5 uur.:grin:

Oké dit is echt een waanzinnig lekkere chocoladetaart! Geen woord gelogen door de schrijfster. Niet de mooiste looks en ik denk dat ik iets verkeerd.heb gedaan met de slagroom. 240 ml zou 480 gram slagroom zijn. Ik had de helft, had denk ik nog langer moeten kloppen dan? Ik had alles al op een taart gekwakt voor ik dat had bedacht

18 likes

Mijn eerste appeltaart zonder Koopmans pakje :speak_no_evil: was niet slecht voor een beginnende bakker.

46 likes

Ik heb dit weekend de tres leches bake van cupcakejemma gemaakt. Heel apart, een soort zompige cake omdat je de cake helemaal doordrenkt met de melk. Maar toch lekker! En leuk om weer eens iets heel nieuws te proberen

1 like

Amandelmeel kan je straffeloos inzetten in plaats van bloem. Dus inderdaad nog 150 gram bloem er bij als je anders 250 gram bloem zou gebruiken.

3 likes

Ik begreep dat als je bloem vervangt door amandelmeel je x 1,5 doet.

1 like

100 gram suiker erbij en wat geklutst ei. Dan heb je amandelspijs. Lekker voor onderin een appeltaart ofzo

6 likes

Ik vervang het altijd gewoon 1op1. Het lijkt me lekker om cantuccini te maken met amandelmeel, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan

3 likes

Oh wat apart, ik vervang het 1 op 1 en heb nooit problemen gehad. Juist om restjes op te maken vind ik het heel fijn om het in een cake- of pannenkoekenbeslag te doen; lekker makkelijk.

1 like