Baktopic #2

Krijg een beetje error van ‘recepten van over de hele wereld’ in combinatie met een kaart van Europa, het is zeker 90% europees en 10% andere continenten?

Wel tekenend voor het wereldbeeld van de gemiddelde Nederlander

3 likes

Het grootste gedeelte is inderdaad Europa (West, Midden, Noord, Oost- en Zuidoost, en Zuid), ik denk dat de verdeling ongeveer 60% Europa is en 40% niet-Europa (heb niet geteld haha).

Ik vind het echt een prachtig boek, maar wat ik vooral wel jammer vind is dat de Afrikaanse recepten bijna allemaal Zuid-Afrikaans of Marokkaans zijn. Het is wat mij betreft een gemiste kans dat er niet wat meer recepten uit andere (vaak onbekendere en ondervertegenwoordigde) regio’s aan het boek zijn toegevoegd. Idd met de focus op wereldwijd had ik dat liever gezien dan een recept voor appeltaart of 2 recepten voor tartelettes. De Poolse szarlotka z bezą i kruszonką (appeltaart met meringue en kruimels, pag. 186) klinkt dan weer wel geweldig haha, die ga ik denk ik als eerste maken!

6 likes

Wat een schatjes :smiley: ze zien er ook uit om op te eten!

@Camomille ik schreef mijn post vooral op basis wat ik aan het begin van het boek tegenkwam, dus het was zeker geen steekproef. Ik was vooral toen al enthousiast omdat het er allemaal lekker uitzag en het mij leuk leek om de recepten uit te proberen. :grinning_face_with_smiling_eyes: Edit: snap nu dat je vooral de kaart voorop het boek bedoelde. Dat is eigenlijk niet heel passend als het gaat om recepten van over de hele wereld.

Heb het verder nog niet goed kunnen bekijken maar sluit mij aan bij jou @sofetch zo te lezen jammer dat er niet meer recepten uit ondervertegenwoordigde onbekende regio’s in het boek zijn komen te staan. Maar van wat ik tot nu toe heb gezien zou ik het boek zeker aanraden. Kan niet wachten om wat uit te proberen!

1 like

Ik ben geen bakker, maar ik volg deze man op
Insta (hij is ook echt heel leuk) en hij maakt vaak Antilliaanse baksels (wat een stom woord, maar weet ff niet hoe je het noemt)

Anyway, weet niet of Rutgers boek ook recepten uit die hoek van de wereld heeft, maar hier wat voorbeelden die me persoonlijk super lekker lijken

https://www.instagram.com/reel/CVfu3-4lDHu/?utm_medium=copy_link

https://www.instagram.com/reel/CTPwo-elNf4/?utm_medium=copy_link

Hoop dat dit niet irritant is!

7 likes

Ja! Jurino is leuk, ik heb diverse kookboeken van hem. Rutger behandelt wel wat baksels uit de Antilliaanse hoek, maar lang niet zoveel als Jurino natuurlijk. Die heeft zoveel moois in zijn boeken staan.
Bij mij staat Hé Dushi nog op de verlanglijst, dat is geloof ik enkel Antilliaanse baksels.

Overigens nog een tip voor wie graag ‘over de grens’ bakt; Het Indisch Bakboek van Toko Lo (Lola van Ruler). Zij heeft zo’n mooi boek gemaakt, en het is iets geheel nieuws. Ik ken geen enkel boek dat met het Indisch Bakboek te vergelijken is. Aan alles merk je dat ze het met liefde heeft geschreven voor het bakken, maar ook voor haar cultuur. Ik vind het een enorme verrijking dat haar recepten en die van haar voorouders zijn gebundeld in zo’n mooi boekwerk, en dat ze niet verloren gaan als er generaties wegvallen.
Haar boek is ook genomineerd voor Kookboek van het jaar, ze staat in de top 5 en ik hoop van harte dat zij wint.
Een tijdje geleden heb ik contact gehad met haar voor een bestelling, want ze maakt ook allerlei lekkers op bestelling. En ze is zó leuk! Gepassioneerd over haar vak, heel enthousiast en vriendelijk. Ik zou haar die nummer 1 enorm gunnen.

12 likes

Ik ga als cadeau koekjes bakken en wil 3 verschillende koekjes in een trommel. Nu ga ik al speculaasjes maken en kinderkoekjes (dus iets met choco) nu dacht ik mogelijk voor een shortbread er nog bij te gaan.
Die mokka/koffie shortbread van Dorie staat nog op mijn lijstje, maar ik weet niet of die mensen van koffie houden, mijn vraag dan dus lusten mensen die niet van koffie houden ze ook?
En anders iemand een ander idee qua shortbread, wil anders de fruitige kant denk ik op, maar wil niet in mijn standaard weer vallen :sweat_smile: (of totaal iets anders wat je erbij vind passen)

Ik ben geen koffiedrinker maar vind de koekjes heerlijk, en datzelfde geldt voor mijn dochter die vanzelfsprekend nog geen koffie drinkt. Toen ze anderhalf was vond ze die koekjes al lekker dus ik denk dat dat wel iets zegt over de toegankelijkheid. :blush:

Mocht je toch heel iets anders zoeken dan vind ik de Daim Kolasnittar nog een aanrader!

4 likes

Ah top! Dan ga ik ze als nog gewoon maken. Ik heb het recept van die kolasnittar al wel eens voorbij zien komen maar staat niet in de openingspost. Heb je een goed recept ervan?

3 likes

Ja deze!

Dit zijn de ingrediënten in het Nederlands:

• 200 g boter, kamertemperatuur
  • 130 g kristalsuiker
  • 40 g lichte siroop (ik gebruik Lyle’s maar elke stroop kan in principe)
  • 10 g bakpoeder
  • 300 g tarwebloem
  • 10 g vanillesuiker
  • 110 g melkchocolade (Daim)

(Ik voeg zelf altijd nog een snufje zout toe).

Er zit een video achter de link waarin je precies kan zien wat hij doet. :smiley:

Edit: ze staan nu ook in de openingspost.

3 likes

Ik zou heel blij worden van een mooie bakvorm van Nordic Ware, die heb je wel voor dat bedrag. Of een mooi nieuw bakboek (Rutger?). Nordic Ware heeft inderdaad ook mooie sets met cup-maatjes of maatlepels.

3 likes

Dit ja! Rutger zn nieuwe boek is overigens echt een aanwinst, het eerste boek waarvan ik denk hier ga ik alles uit maken!

3 likes

Ik zou inderdaad ook iets van nordic ware aanraden, mooie tulband bijvoorbeeld!

Het ruikt hier echt heerlijk in huis!

36 likes

Ohh wat zien ze er mooi uit! Dit ataat ook hoog op mijn baklijst voor deze winter :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Ja zo’n tulbandvorm is prachtig en die heb je wel voor dat bedrag. Die vormen voelen zo luxe. :orange_heart:

Wat heb je die speculaasjes mooi strak zeg! Goed uit de vormen en mooie lijnen. Welk recept gebruik je?

1 like

Wat vinden jullie de lekkerste cupcake en botercreme / frosting recepten? Heb al even in de beginpost gekeken maar daar vond ik zo gauw geen tips.

Wil zaterdag voor een Halloween feest zoiets maken, maar wil vooral dat ze heel lekker zijn! Een basic maar lekker vanille beslag bijvoorbeeld. Of misschien heeft iemand wel een goeie herfst / Halloween smaak? Pumpkin spice oid.

2 likes

Ik vind cupcake jemma de beste cupcakerecepten hebben! En mijn favoriet is en meringue botercrème, dat is minder zwaar dan pure botercrème

1 like

Ik heb het recept van Rutger (ofcourse) gebruikt. Ik heb wel degene die er niet goed uitkwamen opnieuw gedaan.
Het viel mij ook mee hoe de lijntjes erin bleven. Ik had de plank bij de kringloop gekocht, zocht er al lang 1 daar maar vaak waren ze of heel vies of de lijntjes waren amper zichtbaar.
De smaak vind ik ook erg goed, ze zijn ook heerlijk knapperig. Degene die ik nog met amandel had gedaan zijn minder knapperig.

Foto van hoe ze er gebakken uitzagen, die andere waren ongebakken…

@360
Ik zou een Italiaanse botercrème maken, die kan je evt op smaak brengen (ik had pas aardbei gedaan) maar ik vind bij cupcakes altijd wel lekker om stuk van binnen eruit te halen(met appelboor doe ik het) en dat te vullen!

5 likes

Ik vind de recepten van CupcakeJemma goed. De laatste keer dat ik cupcakes bakte, heb ik haar basic vanille recept gebruikt en gevuld met custard. Voor de frosting gebruik ik graag een combinatie van mascarpone en slagroom. Ik lees ook vaak dat mensen zwitserse meringue botercreme gebruiken, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Alleen italiaanse.

1 like

@Chan @Bakkes Aaah leuk, en zo snel al reacties. Oké cupcake Jenna it is! De Italiaanse botercreme is zo te zien wel een uitdaging
@DrWrenKingston, maar ik heb een goeie (suiker) thermometer in huis dus kan het sowieso proberen.

Morgen inkopen doen en dan ga ik ze zaterdag maken. Zal hier een foto posten!

4 likes

Zorg dat alles op zelfde temperatuur is en dan moet het wel goedkomen!