Baktopic #2

Het is bij de botercrème vooral belangrijk dat je goed door blijft kloppen, ook als je het idee hebt dat hij in de schift gaat. Ik heb een tijdje terug ook swiss meringue botercrème gemaakt en die is echt wat lichter dan een gewone botercrème.

1 like

Ik moet zaterdag een taart of cake hebben die ik 3 u in het ov kan vervoeren (nu al spijt van)
Ik heb wel zo’n taartdoos om iets te vervoeren! Maar wat zou een beetje stevig zijn, zodat het daar niet helemaal uit elkaar valt?

Ik zoek iets dat stevig is maar ook snel te maken is, heb eigenlijk alleen zaterdagochtend heel vroeg wat tijd :sob: Verkeerd gepland. Help?

Mijn moeder stelde van die kant en klare bodems voor die ik ter plekke kan afmaken maar zijn die niet super droog? Weet iemand dit toevallig…

Pistachecake met lemon curd? Ik zou in ieder geval gaan voor een cakeachtige taart met topping. Of bijvoorbeeld carrot cake met simpele roomkaastopping of koffiecake met mokkaroom

4 likes

No bake dadeltaart (staat op culy.nl) misschien?
Niet echt een mooie, grote taart, maar wel lekker en makkelijk.

3 likes

Ja die bodems zijn wel echt nasty

2 likes

Je kan een slof maken en dan enkel de bodem afbakken, banketbakkersroom in een bakje/spuitzak meenemen en fruit meenemen en dan op locatie in elkaar zetten.
Dat werkt ook voor lemon meringue, een bodem afbakken en spuitzakken met curd en Italiaans schuim meenemen. En inderdaad carrot cake, dat kan wel tegen een stootje, de frosting zou ik ook weer los meenemen.

Hoe fancy wil je dat het wordt?

1 like

Arretjescake? Niet zo fancy, maar kan je avond van te voren al maken en gewoon in 't cakeblik laten tot je op locatie bent

Die kant en klare bodems zijn idd heeeel droog.

2 likes

Wauw bedankt voor het meedenken!! Arretjescake en dadelcake it is!

4 likes

Een beetje aanvullend op de vraag hierboven, ik wil graag een taart maken met een kleine springvorm. Ik ben niet goed in het delen van hoeveelheden van ingrediënten want dat gaat bij mij altijd mis. Zijn er recepten die al in de basis voor een kleine springvorm zijn? Los van cake etc?

Hoe groot is je springvorm precies?

Er is een boekje uit de Kleine Zoete Serie, die is zo nu en dan te koop bij Lidl voor ongeveer 3€. Dat heet ‘Kleine Taarten & Cakes’ en daar staan diverse recepten in voor taart en cake. Een vriendin heeft daar regelmatig uit gebakken toen zij nog single was en een kleine oven had. Het boekje staat nu ook op Marktplaats zie ik.

Wellicht vind je nog interessante recepten als je Googlet op bijvoorbeeld ‘springvorm 12 cm recept’.

2 likes

Thanks voor de tip, wat goed!

1 like

Deze had ik laatst gepost!

1 like

Ik moet een nieuwe oven uitzoeken en ik vind het lastig. Wat is nou echt een fijne oven? Ik hoef niet allerlei functies te hebben met standaard baktijden en temperaturen, maar als hij snel opwarmt en(/of?) energiezuinig is, zou dat fijn zijn. Het wordt inbouw met standaard formaat trouwens.

Dat vind ik een lastige, het is zo persoonlijk. Waar gebruik je je oven het meest voor? Kook je ook graag ovenschotels bijvoorbeeld, wil je een stoomfunctie? Wil je dat ie zelfreinigend is? Bak je veel brood en wil je eventueel een plek waar het kan rijzen?
Ik zou kiezen voor een bekender merk waarvan de service ook goed is, bijvoorbeeld ATAG, Siemens, Bosch, etc.

Over een tijdje verbouwen wij de keuken helemaal, en dan wil ik een losstaand fornuis (ik denk nu aan een Steel Ascot). Mijn wensen zijn 6 pitten en minimaal 2 ovens, en ik wil graag een zelfreinigende functie zodat schoonmaken eenvoudiger wordt.
Mijn belangrijkste wens is ruimte; ik wil veel tegelijk kunnen bakken. Ofwel in de breedte in 1 oven, ofwel in verschillende ovens tegelijk naast en boven elkaar. En datzelfde geldt voor koken, ik heb nu 4 pitten maar de ruimte is beperkt, zeker als je een grote wok gebruikt.
Ik heb echter een enorme hekel aan verbouwen en alle rommel die het oplevert dus ik schuif het al een tijdje voor me uit. :sweat_smile:

3 likes

Ja ik gebruik het voor van alles, zoet maar ook vaak groenten roosteren, lasagne, etc.
Stoomfunctie lijkt me overbodig want dat doe ik wel op het fornuis, maar zelfreinigend klinkt fijn. En een rijsplek is ook goed, maar kan dat niet in alle ovens?

In principe wel, je kunt dat gewoon in een basic oven doen. Er zijn echter ovens met aparte rijsfunctie zodat het makkelijker is en je zelf minder in de gaten hoeft te houden. Ik hoef die niet want ik bak niet zo vaak brood.
Die zelfreinigende functie lijkt me wel zalig, maar ik durf niet te zeggen of dat heel energiezuinig is (ik verwacht van niet).

1 like

@FrauHelga @Nefertiti , wij hebben 1 oven en een combi-magnetron van Siemens, allebei met zelfreinigende functie. Ik gebruik die laatste niet heel erg vaak, denk 2x per jaar. En tussendoor soms even een doekje erover heen of met de stofzuiger erdoor bij heel veel kruimels. Dus misschien valt het dan qua energiekosten dan nog wel mee.Ik ben er wel heel erg blij mee. De oven is ruim genoeg voor bakken maar ik bak ook niet heel erg veel of grote batches koekjes. En de combi-magnetron was iets duurder dan alleen een magnetron. (Maar tijdens de verbouwing gaven we zoveel geld uit, dat was niks in verhouding.) Ben heel blij dat ik dat gedaan heb, toch best vaak dat we ze allebei gebruiken, standaard al bij het ontbijt op zondag, broodjes in de een en de croissants in de andere oven.

4 likes

Ja wij hebben al een combi, die zetten we nu in de kast omdat we niet nog 700 euro wilden uitgeven aan een inbouwcombi.

1 like

Ik ga morgen de chocoladetaart uit het zout, zuur, vet en hitte kookboek maken. En ga met de hand en garde mixen want mijn mixer is stuk. :hot_face:

3 likes

Hoef je voorlopig niet naar de sportschool. Veel succes

1 like