Ik hoop ze ook komende week te bakken, zien er iig megalekker uit. Ben altijd beetje huiverig als er baking soda in zit (vind de populaire brownie koeken van hier dus ook niet zo daarom).
Waarschijnlijk kan ik ze morgen bakken! Vanochtend bakte ik wafels en trok ik de laatste boter uit de koelkast, dus vanmiddag heb ik gauw bij gekocht.
Ik stond net om 5 over 8 bij de supermarkt om onder andere ook boter te gaan kopen voor het recept. Is de supermarkt dicht, had helemaal niet aan de coronaregels gedacht dus nu wordt het ook morgenmiddag .
Ik ben trouwens wel nieuwsgierig of iemand een kniepertjesijzer heeft. Kniepertjes
Ja ik heb er een! Wel een ouderwetse die al wel een jaar stof staat te vangen want ik moet dat ding nog roestvrij maken. Paar jaar geleden bij vrienden met een elektrische kniepertjes gebakken en wow zooo goed!
Wat leuk! Roestvrij maken klinkt als een typische klus die ik ook een jaar voor mij uit zou schuiven haha. Ik had een aantal jaar terug een buurvrouw die kniepertjes maakte met vanille uit Syrië. Nu weet ik niet wat er zo bijzonder is aan vanille uit Syrië maar die waren zo lekker!
Volgens mij hadden vorig jaar een aantal mensen het kerstpakket besteld en ik zag net dat hij er weer is met de Bakatlas!
Wat leuk dit!
Ik heb er eentje van cloer. Ieder jaar worden daarmee kniepertjes gebakken en een enkele keer stroopwafels
Ik heb de tip als het gaat om verse croissantjes op zondag ochtend. In de diepvries bij de jumbo ligt voor 2 euro onderstaande verpakking. Je moet ze de avond ervoor al ontdooien en dan 8 uur laten rijzen. Perfecte flaky croissants.
Holy moly wat is dit een lekker recept. Het ligt nu in de koelkast maar het snoepen van het deeg was echt al hemels!
Wel dezelfde fout als @sofetch gemaakt ondanks dat ik het had gelezen hier haha dus chocola is er nu doorheen gemêleerd. Maargoed, ik ben sowieso enthousiast!
Ga vanavond of morgen afbakken, even kijken hoe t uitkomt. Foto’s volgen!
Hahaha ik wilde precies hetzelfde typen. Ik heb het deeg gemaakt, en proef daar ook altijd van voor ik het afbak. Mijn hemel wat is dit lekker, ik moest mezelf beheersen anders had ik de beslagkom leeg gelepeld. Hopelijk voorspelt de smaak van het deeg veel goeds over het eindproduct.
Nog 3 uurtjes geduld!
Mijn deeg staat ook in de koelkast, ben heel erg benieuwd!
Haha net stiekem een klein klompje uit het folie gehaald heerlijk
Nadat het deeg 3 uur in de koelkast geweest was, was het echt moeilijk om het uit de kom te krijgen, zo stevig was het. Het afbakken ging prima, al had ik wel m’n twijfels of 12 minuten echt genoeg was. Het duurde wel lang bij het afkoelen totdat de onderkant echt wat steviger was geworden, maar dat moment kwam gelukkig wel.
Uiteindelijk had ik er 15 koekjes van gemaakt, maar ze zijn zo groot joh! Wel erg lekker.
Ik heb er uiteindelijk 28 uit het deeg gehaald Dus nu aan het bedenken aan wie ik die allemaal ga slijten
Ik ben ze op dit moment aan het afbakken.
Mijn deeg woog 1080 gram en dat heb ik door 14 gedeeld, ik heb zo’n 75-77 gram per koek aangehouden. Ik ben ze per 2 gaan afbakken vanwege het formaat en om te testen welke baktijd / temperatuur het beste is voor mijn oven.
Ze ruiken zó lekker.
Ze zijn heel erg lekker.
Dankzij de tips van de warme boter heb ik deze na het mixen met de suiker even af laten koelen, voordat ik verder ging met de rest van de ingrediënten. Uiteindelijk heb ik er 20 koeken van 56 g uit gehaald en precies 12 minuten gebakken volgens het recept.
Heb nu al zin in de volgende challenge.
Deze kunnen zo in een bakboek!
Mijn deeg staat nu ook in de koelkast en ik ga ook experimenteren jullie hoeveelheden (56 vs 75 gram per koekje). Ik zat alleen wel enorm te klungelen met het recept ben er de laatste tijd niet helemaal bij met mijn hoofd. Dat bleek maar weer toen ik de 230 gram boter heb laten smelten in de pan en daar de pecannoten bij heb gedaan
. Toen ik dacht dit is wel erg vloeibaar voor op de bakplaat ben ik het recept eens goed gaan lezen. Uiteindelijk dus 20 gram boter minder gebruikt, hopelijk doet dat niet al teveel met het eindresultaat. Het deeg alleen al zag er heel lekker uit!
Deze koekjes gaan linea recta op de lijst van favorieten. Zo lekker.
Van tevoren had ik niet verwacht dat de kaneel veel zou toevoegen maar dat doet het wel. Het verdiept de smaak enorm. Het roosteren van de pecannoten en het bruinen van de boter zorgt ook voor een intense smaak. Ik ben er heel blij mee!
Mijn dochter zei net “mama, ons huis ruikt naar een koekjeswinkel”. Zij en mijn man vinden ze ook heel geslaagd.
In totaal heb ik 14 koeken uit het deeg gehaald. Tijdens het bakken heb ik af en toe een klap op de bakplaat gegeven zodat er hier en daar rimpels ontstonden.
Omdat het flinke bollen deeg waren heb ik ze direct na het bakken wat ronder gemaakt door deze truc, maar dat moest met een schaaltje omdat ze zo groot waren.
De textuur vind ik perfect; knapperige randjes, en het midden nog zacht.