Baktopic #2

Prachtig zien ze er uit! En wat een mooi bordje is dat, ik moet meteen aan het Midden Oosten denken.

Ik ga denk ik de klap met de bakplaat techniek ook uitproberen voor het eerst. Ik denk dat je dochter en man wel parttime in een banketbakkerswinkel wonen dankzij jou, living the dream haha :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Ik vroeg mij trouwens nog af. Hebben jullie ongeroosterde pecannoten gekocht in de winkel? Die van mij waren al geroosterd dus ik heb ze een paar minuten korter in de oven laten zitten omdat ik ging twijfelen of het wel de bedoeling was geroosterde pecannoten nog een keer te roosteren.

3 likes

Is het bordje van dit setje van Pip Studio. :smiley: Ben gek op dat merk.

Ik heb ongebrande pecannoten gebruikt van AH.
Leuk dat je ook gaat slaan met de bakplaat, ik ben benieuwd hoe ze worden!

1 like

Jaaa @FrauHelga ik wilde ook gaan pan-bangen :star_struck: ben nu op weg naar huis en ga zo direct lekker bakken!

1 like

Oh hij zou moeten linken naar een filmpje op Instagram.
Vaak hebben koekjes toch een wat gekke vorm na bakken en zijn ze niet perfect rond. Dan helpt het om met een ronde uitsteker of glas (of schaaltje als de koeken heel groot zijn) een ronddraaiende beweging te maken rondom de koek.

Tip 3!

4 likes

Wat een goede tip met die plaat, dat ga ik de volgende keer ook proberen! :blush:

2 likes

Ik heb de tip ooit gezien bij Sarah Kieffer.

In haar originele pan banging recept geeft ze instructies om het om de paar minuten te doen zodat je bakery-style koekjes krijgt met prachtige rimpels. Ik heb nu niet naar de tijd gekeken maar het op gevoel gedaan zodat de koekjes weer wat inzakten.
Het is geen nieuwe techniek maar wel recent weer populair gemaakt door haar bakboeken en blog. :blush:

5 likes

Ik dacht dat je helemaal los moest gaan met pan banging, maar het is best subtiel haha

2 likes

Haha, ja, valt reuze mee! Als het goed is hebben je buren er geen last van. :sweat_smile:

2 likes

Hebben jullie tips voor een makkelijk brownie recept waardoor de brownies een beetje vochtig blijven? Ik wil namelijk warme brownies met ijs maken. Maar als brownies te fudgy zijn vind ik ze zelf niet lekker.

2 likes

Ja het is bijna een dooddoener in dit topic maar: die van Rutger. Vind ik echt heerlijk smeuïg, al ligt dat voor een groot deel aan ze goed afbakken natuurlijk

5 likes

Beetje matige foto’s omdat het al donker is, en ze zijn dus wat bruiner dan had gemogen door het smelten van de chocolade, maar jammie wat zijn ze lekker! Ik heb bolletjes van 57-62 gr gemaakt en exact 12 min gebakken. Na 7, 9 en 11 minuten een paar keer gebanged haha. Lekker crunchy aan de buitenkant maar zacht (en niet te doughy) binnenin. Winners!

Heb er nu 4 afgebakken, de rest in de vriezer voor a rainy day :umbrella:

31 likes

Thanks, even googlen om te zien of ze niet super moeilijk zijn.

Die van lauras Bakery zijn ook echt heel makkelijk en lekker! Sneller ook dan die van rutger.

1 like

Super, ik ga ook die even zoeken. Dankjewel!

1 like

Nee helemaal niet moeilijk vind ik die hoor. Het is geen pakje waar alleen water bij moet, maar je hebt ze altijd snel in de oven staan!

3 likes

Deze koekjes :heart_eyes: ze gaan ook hier op de favorieten lijst, echt heerlijk!

Het was een groot experiment, ik heb voor het eerst de combi magnetron in mijn nieuwe woning uitgeprobeerd (hij is geschikt voor bakken :partying_face:) . De deegballen zakten niet heel erg in dus van de 3 keer pan bang is niet veel te zien. Ik kwam er ook achter dat ik nog geen grote beslagkom heb vandaar de pan haha.

Hieronder kwamen ze net uit de oven.

En vervolgens heb ik de truc voor het rondmaken van @FrauHelga gebruikt, werkte best goed! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Het eindresultaat

35 likes

Oh jongens heb zo’n zin om die koekjes te gaan bakken deze week :heart_eyes: zo leuk ook al die tips, leer ik echt veel van.

4 likes

Vind het ook een heel leuk idee dat overal in het land nu dezelfde koekjes worden gebakken en geproefd :pleading_face: en dat eigenlijk alle koekjes er verschillend uit zien. Nu al zin in de volgende bakchallenge!

20 likes

Grappig he! Hoe werkt dat, want we volgen allemaal het recept haha. Ik vind dit echt leuk, wat mij betreft direct na 22 nov weer een nieuw challenge!

3 likes

Zelfs buiten NL, als ik het goed heb onthouden!

@the.rebel.club Ik denk omdat we allemaal net wat anders werken. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op een baksel; oven, temperatuur in de keuken, hoe lang het in de koelkast heeft gezeten, grootte van eieren, volgorde van toevoegen van ingrediënten, verschillende merken ingrediënten, et cetera.

@Florence Ze zijn mooi zeg! En wat een leuke ovenwanten.

4 likes