Top! Ik heb ze denk ik gevonden
Heb ze ook gebakken, lekker! Lijken op Levain koeken. De bakplaat smash techniek kende ik nog niet dus ze zijn wat mollig. Kaneel erin leek me niet zo icm chocola maar werkt heel goed, net als het zeezout erop.
Ik proef alleen niet onwijs veel van de gebruinde boter, volgende keer iets langer op het vuur.
En met de bakplaat slaan dus!
Heel leuk al die koeken! Wanneer was de deadline ook alweer? Ik wilde ze eind van de week gaan bakken
Hoe bruin heb je het laten worden? Ik zie dat verschillende chefs verschillende stadia hanteren.
Deze laat het lichtbruin worden:
(Vanaf 1 minuut). Heel fijn recept is dit overigens.
Deze mevrouw laat het een stuk verder gaan, haar boter is een heel stuk donkerder:
Ik probeer er ergens tussen in te zitten. Geen donkerbruine boter, maar wel dat de eiwitten op de bodem van het pannetje iets aanbakken (Maillard-reactie). Die bruine puntjes schraap ik uit het pannetje want die hebben gigantisch veel smaak. Voor mij zorgen ze er voor dat een prima koekje een fenomenaal koekje wordt.
Doe je dan juist dat aangekoekte er wél in? Ik schrok ervan want het was ‘ineens’ aangebrand en heb t toen van het vuur afgenomen maar er juist voor gezorgd dat die stukjes niet mee kwamen in t mengsel…
Ja die bruine spikkeltjes horen er in, ik gebruik er een pannenlikker voor om die er zoveel mogelijk uit te krijgen. In die spikkeltjes zit alle smaak.
Ooooohnou weer wat geleerd, haha
Nou toen het begon te schuimen kon ik de kleur niet goed meer zien. Maar ik moet nog even door dus en de bruine spikkeltjes van de bodem schrapen, check!
Jawel, hier in Gent staat het deeg in de frigo, ga ze morgen afbakken !
Ik ook! Ik bak nooit koekjes maar nu ben ik helemaal gemotiveerd. Superfijn ook al die tips en wat een mooi resultaat!
Uiterlijk aankomende zondag! Die hele dag kan je het resultaat nog posten😁
Ah top! Ik kan alleen het recept niet vinden , heel stom waarschijnlijk kijk ik niet goed maar ik zie het niet in de beginpost
Deze zijn het:
Ze staan nu ook in de openingspost.
Dat moet wel lukken!
Ik heb er 24 koeken van 50g uit gekregen.
Heb ze wel eerder 15min gebakken, 175gr boven en onder warmte. 2x met bakplaat geslaan
Heb ze enkel nog maar half-afgekoeld geproefd. Ik vind ze lekker maar ook niet suuuperlekker (ik houd ook niet zo van kaneel en de smaak van boter).
Beetje laat, maar onder citroenkwarktaart zijn gemberkoekjes heel lekker!
Hebben jullie een tip voor een goede keukenmachine ~100 euro? Ik zou graag een kitchenaid willen maar superduur.
Vond hem echt niet lekker! Heel erg droog en de banaan overheerste enorm