Baktopic #2

Ik heb een oude versie van deze en na 6 jaar doet hij het nog super, heel blij mee nog steeds.

1 like

Ik heb deze nu zo’n anderhalf jaar en die doet het ook echt prima! Ga zelf binnenkort wel naar een KitchenAid kijken omdat ik wat meer kommen en opzetstukken wil, maar deze werkt echt prima voor casual bakken.

1 like

mijn deeg staat nu in de koelkast! heb het vegan gemaakt, en had van de bloem en boter toch net niet genoeg in huis dus dit heb ik gebruikt aan ingredienten (tussen haakjes is wat ik heb gedaan)

230 gram ongezouten roomboter (200 the flower farm margarine 30 olijfolie)
310 gram patentbloem (250 speltbloem 60 semolina)
1/2 theelepel zout (snufje ivm gezouten boter en aquafaba)
1/2 theelepel kaneel
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baking soda
220 gram licht bruine basterdsuiker
100 gram fijne kristalsuiker
1 theelepel vanille extract
2 eieren (90 gr aquafaba van gezouten kikkererwten)
100 gram gehakte pecan noten + 20 gram gesmolten boter (the flower farm)
100 gram pure chocolade

en ik heb 5 pecannoten in de boter laten meekoken om de nootachtige smaak te evenaren

9 likes

Ik heb eigenlijk een niet bakvraag over iets dat je wel gebruikt met bakken. Weet iemand van jullie misschien of bakkleurstoffen makkelijk uit stof te wassen zijn?

2 likes

Ik heb de koekjes ook gebakken! Ik vond ze net iets te zoet, dus de volgende keer ga ik minder suiker gebruiken.

22 likes

Ik heb de koekjes ook gebakken! Vind ze erg lekker, nog nooit met gebruinde boter gewerkt maar vind het erg geslaagd qua smaak. En meteen wat nieuwe tips opgedaan met de spikkels in de boter en het slaan met de bakplaat, hele leuke challenge zo :grin:

20 likes

Hier zijn ze ook klaar! Ik las het recept weer niet goed en had de suiker al bij de andere droge ingrediënten gedaan maar daar kwam ik voor ik het mixte achter gelukkig.
Echt leuk om te doen want ik ben niet zo’n koekjesbakker en had dit recept anders nooit gemaakt terwijl het echt super lekker is en voor herhaling vatbaar!
Ik heb er nu 8 gebakken en nog heel veel deeg over. Zouden jullie het deeg invriezen en later gebruiken of de koekjes bakken en dan invriezen?

Het resultaat (het is al donker dus slechte foto)

20 likes

Balletjes van maken en die invriezen, dan kun je de koeken vers afbakken!

5 likes

Top ga ik dan doen!

1 like

Ja idd balletjes invriezen! Ik heb twee hele doosjes vol in de vriezer zitten :drooling_face: altijd verse koek

2 likes

Ze zien er goed uit! Mmmm

2 likes

Ik heb ze gisteravond afgebakken maar teveel op 1 bakplaat gelegd dus moest ze lossnijden haha, was 1 grote koek geworden.
Uiteindelijk 14 stuks en 20 minuten in de oven gedaan, volgende keer wil ik ze wel kleiner maken. Ik vond ze heel lekker en mn moeder (niet vegan) ook. Ben heel benieuwd hoe de binnenkant bij jullie eruit ziet, om te kijken of die aquafaba een beetje vergelijkbare textuur oplevert!

2 likes

Ja nu afgekoeld zijn ze echt niet knapperig. Ik bak de rest van het deeg extra lang denk ik. Binnenin zacht en langs buiten knapperig is het doel.

1 like

Een dag later zijn ze bij mij idd ook zacht/taai. Vers wel echt het aller lekkerst

M’n eerste 8(!) koekjes van gisteren zijn toch al op, ook dankzij m’n lief, hoor. Heb er nu nieuwe in de oven en ga ze echt goed doorbakken, hopelijk maakt dat ze wat knapperiger.

4 likes

Ik heb die van mij na het afkoelen meteen in een zakje in de vriezer gelegd. Dan kun je ze een uurtje laten ontdooien voordat je ze eet, dan blijven ze nog een beetje zacht van binnen en worden ze niet zo taai. Voor nog een beter effect zou je ze na het ontdooien nog een klein beetje kunnen opwarmen.

3 likes

Door jullie enthousiasme ook de koekjes gebakken. Heel lekker! Zoals een paar andere, iets te vroeg de chocolade erbij gegooid dus ging wat smelten. Beetje te donker geworden dus

13 likes

Ik heb afgelopen weekend voor m’n verjaardag twee taarten uit de Bakatlas gebakken. De eerste is de coffee and walnut cake, echt super lekker, rijke smaken, vooral de espresso botercrème op basis van banketbakkersroom. :drooling_face:

En de tweede is de Poolse appeltaart met meringue, ook erg lekker en leuk recept om te maken omdat het uit veel verschillende stappen bestaat. Ik vond alleen de taartbodem iets te droog en de appel moest geraspt worden, wat ik zelf niet zo’n lekkere structuur vond geven. Maar de combi appeltaart en meringue is wat mij betreft wel erg geslaagd!

44 likes

Ow die koffie walnut cake ziet er goooood uit. Zou je t recept willen delen?

3 likes

Sorry dubbelpost maar houden jullie ook zo van die slechte Amerikaanse bak programma’s op Netflix? Ik kan bijv echt intens genieten van Baking Impossible, Sugar Rush of het Australische Zumbo’s Desserts. :grimacing:

7 likes