Baktopic #2

Wat leuk dat je deze hebt gebakken, ik was al benieuwd naar de coffee and walnut cake! Hij ziet er ook echt goed uit. Nog gefeliciteerd!

1 like

Ja tuurlijk, ik zal vanavond even foto’s maken van het recept!

2 likes

Absoluut! Vooral Nailed it. Dat kijk ik standaard na m’n avond- en nachtdiensten als ontspanning.

2 likes

Ik heb de koekjes gebakken! Ze zijn niet zo mooi plat en bruin geworden als op de foto van het recept, maar ik denk dat ik het deeg te lang uit de ijskast had voor ik ze bakte. Desalniettemin, toch lekker chewy.

Het effect van de bruine boter proef ik niet echt, denk ik. De combinatie kaneel pecannoten vind ik super lekker. Ik heb er iets minder suiker in gedaan, maar ik vind ze nog behoorlijk zoet, dus ik zou nog een beetje minder doen.

3 likes

Ik wil ze zo gaan maken, kan je het ook gewoon mbv een standmixer maken ipv handmixer of is er een reden dat je dat laatste moet gebruiken.

Zit nu ook te twijfelen of ik minder suiker moet doen, maar dan worden ze mss ook weer minder knapperig…

Ik heb het beslag gewoon in mijn KitchenAid gemaakt. Voor de rest had ik extra pure chocolade (70%) gebruikt om het zoete te compenseren, de boter best bruin laten worden en het zout als topping maakt het ook minder zoet.

Als ik het recept weer zou maken zou ik qua ingrediënten niks aanpassen. (Wel het beslag af laten koelen voordat je de chocolade toevoegt, het beslag in folie wikkelen ipv de hele kom in de koelkast en niet te vergeten: pan-bangen!)

2 likes

Ik heb de tweede lading pecankoekjes zeker 20min gebakken, ze smaken veel beter naar mijn mening: minder cookie dough maar knapperig koekje en nog steeds zacht van binnen. Ook nu een dag later zijn ze nog steeds knapperig aan de buitenkant.
Bovenste 12min, onderste 20min.

9 likes

Qua resultaat niet, maar het is wel omhandig om het afgekoelde deeg uit de kom te krijgen :sweat_smile:. Het beslag koelt ook veel sneller af als je het deeg plat maakt en dan in folie wikkelt.

2 likes

Nu al zin in de volgende challenge :grin: gaan we weer recepten inzenden?

2 likes

Bij mij staat het deeg ook in de koelkast! Eerste keer sinds mijn jeugd dat ik koekjes bak, en überhaupt de eerste keer dat die koekjes geen zandkoekjes zijn geloof ik, dus ik ben benieuwd!

4 likes

Ik ben helemaal hier geinfluenced om wat met pecannoten te doen, maar ik had geen zin in koekjes. Dus werd het boterkoek met pecanspijs. Het recept is van Rutger, heb alleen wat extra pecans erop gedaan

52 likes

Oh lijkt me heeerlijk

1 like

Ben zelf nu de sweet & salty cheesecake van Ottolenghi aan het maken, cheesecake met o.a. Feta, een crumble en een kersencompote. Geserveerd met olijfolie drizzle! Voor het eerst dat ik compote maak!

33 likes

Ik maak nu al een halfjaartje jam. Zodra je het een keertje maakt, merk je hoe makkelijk het is. Je kookt alles gewoon de moeder

En ik voel mij net een heksje die haar eigen toverdrank dan maakt

8 likes

Vandaag een vrije dag genomen en lekker koekjes gebakken. Ik maak niet zo vaak koekjes dus juist daarom vond ik dit een superleuke challenge! Ze zijn echt heerlijk, de bruine boter proef ik goed. Ik heb er 6 gebakken van zo’n 55 gram, iets langer dan 12 minuten (denk 15 of zo). Er liggen nu nog 14 balletjes in de vriezer, wat een heerlijk idee! :partying_face:

Het was heel nuttig om al jullie ervaringen en aanwijzingen door te lezen, anders had ik waarschijnlijk onnadenkend het deeg in twaalf verdeeld en veel grotere koeken gehad. Ik vind de maat nu precies goed. Ook de filmpjes over bruine boter waren handig; was bang dat ik het te kort had gebruind maar bleek precies goed te zijn met lekker veel bruine spikkels. Ik heb ook nog een paar keer gebangd.

Echt leuk, op naar de volgende!

26 likes

Mooie resultaten van de eerste challenge! Ik ga vrijdag mijn poging wagen.

Hoe vriezen jullie het overige deeg in? Ik lees hierboven in balletjes, maar gaat dat niet aan elkaar plakken? En als je het uit de vriezer haalt dan eerst ontdooien of kan het meteen de oven in?

Ik maak meestal balletjes die ik in een diepvrieszakje invries. Plakt nergens aan vast.
Bij het afbakken ontdooi ik ze niet maar verleng ik de baktijd op gevoel, meestal met 2 minuten ongeveer.

3 likes

Hier mijn resultaat! Ik vind ze lekker, maar had ze denk ik nog iets langer kunnen bakken. Heb inderdaad minder suiker gebruikt en ze zijn nog steeds zoet genoeg!

@Mellow Invriezen doe ik in een boterhamzakje en dan twee per zakje met daartussen een enkele knoop zodat ze niet vastplakken!

14 likes

Vraagje: kun je niet gewoon het deeg alvast in balletjes rollen en dan 3u in de koelkast? Ik kan niet bedenken waarom het geheel zou moeten koelen!

Ik hoop ze dit weekend nog te kunnen maken!

1 like

Echt zo leuk om te zien dat zoveel mensen de koeken gebakken hebben. Ik heb zelf te weinig energie om te bakken op het moment, dus ik geniet mee via jullie foto’s :smiling_face_with_three_hearts: Het recept heb ik wel opgeslagen, zodat ik ze in de toekomst een keer kan maken.

3 likes