Het deeg is veel te kleverig om het al te rollen voor je het de koelkast in doet. De vloeibare boter zorgt ervoor dat het niet goed te rollen / kneden is.
Hierbij een foto van het recept!
Voor de botercrème kun je dit recept gebruiken, is hetzelfde als in de Bakatlas: Botercrème op basis van banketbakkersroom – recept - Rutger Bakt
En dan is dit het recept van de banketbakkersroom voor de botercrème, ook hetzelfde als in het boek: Banketbakkersroom maken - basisrecept - Rutger Bakt
Wel een hapje met olijfolie gehad? Ik vind olijfolie en kwark ook altijd wel lekker en jouw recept klinkt helemaal wel als een lekkere combi.
Ja! Maar vond het niet heel veel toevoegen, was ook basic ‘milde olijfolie’ dus wellicht met hele goede olie wel lekker
Heb je folietip iig opgevolgd, heel fijn met snel balletjes rollen! Heb een half recept gemaakt en alsnog 12 koeken van 48 gram. Ik heb mss 5 gram minder suiker gebruikt, iets meer pecannoten en chocola, wat langer gebakken ook. Ik vind ze heerlijk! Crunchy aan de buitenkant en chewy aan de binnenkant. Ik proefde hier ook geen baking soda gelukkig, wat ik wel echt erg had bij de browniekoeken (zelfde baking soda ook gebruikt).
Pan bangen lukte niet echt bij mij, ik maakte gewoon lawaai haha. Heb gebruik gemaakt van een tip die ik ooit bij een recept van David Leibovitz heb gelezen: even de koekjes vlak nadat ze uit de oven komen platdrukken met een spatel/ bolle kant van een lepel.
Benieuwd naar de volgende challenge!
Zo tof al die koeken
Nog een challenges lijkt mij ook echt super leuk. Ik ben trouwens alle berichten al aan het verzamelen waar de koekjes in staan. Denk dat ik dan maandag wel een overzicht kan posten met nog wat leuke poll vragen, heb al wat bedacht en een handig overzicht met alle tips enzo. Als iemand nog een ander leuk idee heeft voor het eind van deze challenges, laat maar weten
Ik heb vrijdagavond onverwacht een avond het rijk alleen: dus ga ze dan bakken. Kan niet wachten na al die foto’s en lovende reacties hier
Goed bezig echt leuk om straks alles bij elkaar te zien en complimenten aan jou voor het bedenken van de bakchallenge
.
heb ze ook gebakken! Deze hadden er 20 minuten ingezeten, maar die vond ik toch minder lekker dan de versie die er 12 minuten in gezeten had. Maar lekkere koekjes zijn het!
Eerste lading is inmiddels ook al op
Ik vind het ook echt leuk @Marquez ; echt een gaaf idee dit. Het schept toch een stukje verbondenheid dat we allemaal min of meer dezelfde koeken hebben gemaakt en gegeten.
Wat betreft invriezen; ik zie in bakvideo’s weleens dat mensen een bakplaat vol bollen onafgebakken koekdeeg in de vriezer zetten. Als de bollen eenmaal bevroren zijn kunnen ze blijkbaar bij elkaar in een diepvriesdoos of -zak zonder te plakken.
Ik heb op zich wel een ruime vrieskast maar eigenlijk nooit ruimte vrij om dat te doen. Mijn vrieskast gebruik ik vooral voor vooruit koken en er staan dan ook allerlei maaltijden in voor drukke dagen. Maar eigenlijk wil ik voor dit soort situaties ook een lade / plank vrij houden, zodat een hele bakplaat er in past. Staat op de to do-lijst.
Ik heb (nog) geen pecankoekjes gebakken, maar wel drie taarten voor mijn laatste werkdag morgen. Koffiecake met meringue-botercreme, carrot cake en caramel shortcake. Er ging van alles mis (suikerkorrels in de meringue, verbrande karamel, bodem die niet uit de vorm kwam), maar ik het resultaat ziet er nog wel goed uit. Nu nog hopen dat ik ze enigszins intact op kantoor ga krijgen haha
Love hoe perfect dit koekje op het bordje past.
Ik heb nu ook het deeg in de koelkast liggen, ben heel benieuwd.
Morgen voor de lucky few die op kantoor aan het werken zijn meenemen.
Wat mij wel opviel in het recept was dat ze meteen aan de slag gaat met de gebruinde boter.
Leuk feitje; dit wordt in het frans Buerre noissette genoemd omdat het een beetje nootachtig gaat smaken.
Ik heb eerder hiermee gebakken en dan wordt eigenlijk altijd benoemd dat je de boter echt even goed moet laten afkoelen omdat je anders ook het ei meekookt.
Dus even uit de pan in een apart bakje stoppen, dus dat heb ik hierbij ook gedaan.
Ik heb net even gesnoept van het deeg en het is heeeerlijk.
Ik heb de boter gelijk bij de suiker gegoten, maar wel gewacht tot het afgekoeld genoeg was voor het ei erbij kwam. Gaat best snel!
In de pan laten zitten kan ook je boter verpesten (van perfect naar verbrand).
Ja, ik zei ook: Dus even uit de pan in een apart bakje stoppen haha!
Maar zolang het afkoelt voordat je het ei er bij gooit gaat het goed
O was meer bedoeld als extra info waarom haha. Niet alleen voor ei maar ook tegen verbranden.
Ik vind het zelf trouwens nog heel moeilijk wanneer ik moet stoppen. Hoe bruin het mag worden zeg maar. Had het idee dat ik nog verder kon, maarja. Plus ik had nu een steelpannetje en vraag me af of ik niet beter een brede pan kan gebruiken.
Ja dit is een hele goeie tip. Ik heb weleens per ongeluk een ei te vroeg in een beslag gemikt en kreeg stukjes roerei.
Ik heb ook wel eens klontjes boter gekregen toen ik ijskoude melk bij mijn gesmolten boter goot. Dat was ook geen succes
Of stukjes roerei in mijn haar toen ik als puber een keer een eiermaskertje probeerde…