Baktopic #2

Ik wou dat ik zo verstandig was, ik had 28 koeken uit het deeg gehaald en heb er minimaal de helft zelf opgegeten afgelopen week. Volgende keer maar een deel vh deeg invriezen.

3 likes

Ik heb ze in 3 keer afgebakken, de eerste 2 keer werden ze maar niet plat en mochten ze een tikkeltje krokanter. Gisteren de laatste set afgebakken en beetje platgeduwd ipv bolletjes. Nu zijn ze mooi plat. Had ze ook 13 minuten ipv 12 gedaan, maar nu zijn ze niet meer chewy.

Maar ik blijf echt super grote fan van de pecan-kaneel combinatie. Ondertussen ook al in mijn havermout toegevoegd, en ik denk dat ik in mijn pecantaart ook eens met kaneel ga experimenten.

Super leuk om allemaal samen 1 recept te bakken🙂. Zou dit recept nooit zelf gekozen hebben, maar ik kijk al uit naar de volgende challenge

2 likes

Hé dat vind ik een leuke tip; havermout toevoegen. Dat heb ik meestal wel in huis.

Mijn man had nog als feedback dat er van hem nog meer noten en chocolade in mochten. :sweat_smile: Gisteren heb ik bij Lidl nog een zakje pecannoten gekocht want ik denk dat ik ze binnenkort weer ga maken.

2 likes

Ik heb ze ook gemaakt :grin: Gebruinde boter goed laten afkoelen voor dat ik de rest van de ingredienten erbij heb gedaan. Daarna het deeg in plasticfolie laten koelen. 16 balletjes van ongeveer 70 gram gemaakt. De helft in de vriezer en de helft afgebakken in 15 minuten. Ik vind ze heerlijk! Chewy van binnen en krokant randje. Zou misschien volgende keer melkchocolade chunks nemen. Kan me niet zoet genoeg zijn :see_no_evil: Zeezout erop was ook erg aan te raden!

32 likes

Volgens mij ben ik één van de laatsten, maar vanavond ga ik eindelijk de koeken maken. Heel veel zin in, na alle foto’s hier :yum:

7 likes

Ik ben nu ook wel heel benieuwd! Zou je de pecannoten ook weg kunnen laten? Mijn man is echt behoorlijk allergisch dus ik haal liever geen noten in huis.

2 likes

Ik wou het eigenlijk overslaan want had vorige week nog pecan chocolate chip cookies gemaakt maar krijg eigenlijk ook wel zin om het te maken :weary:

Doen jullie gewoon gehakte pure chocoladereep? Of chocolate chips? En zoja waar halen jullie dit laatste, in de supermarkt heb je alleen die melkchocolade van dr oetker bij mij… dats meer suiker dan chocola

En hebben jullie echt zowel bakpoeder als baking soda gebruikt?

Ik denk dat ze ook lekker zijn zonder pecannoten, maar misschien een klein beetje saai. Wel goed om het effect van de bruine boter te ervaren denk ik!

@Nysmn Ik had nu voor het eerst chocolate chips van de bakwinkel, maar de volgende keer zou ik het gewoon met gehakte chocolade doen, dan heb je meer chocolade-ervaring in je koekje

2 likes

Ik doe gehakte! Veel lekkerder met dit soort koekjes, liefst ook niet te klein. Heb gewoon zo een delicata reep van de Appie gebruikt. En idd zowel bakpoeder als baking soda gebruikt.

3 likes

Ik denk wel dat pecan veel toevoegt, maar kan alsnog leuk zijn om met de bruine boter te experimenteren! Misschien zou je wat extra grove chocoladestukken kunnen toevoegen of iets anders a la cornflakes/granola etc voor de crunch van de pecannoten?

4 likes

Ik hoop ook vanavond of morgenochtend nog aan de slag te kunnen, dus je bent niet de enige!

1 like

Ik ga eens kijken of het lekker is met gehakte geroosterde amandelen, die kan hij wel eten. Want noten zijn voor de ‘crunch’ wel lekker inderdaad.

1 like

Oh dat lijkt me een prima oplossing! Ik dacht aan zaden, zoals pompoenzaden? Iets dat een bite geeft. Maar amandelen lijkt me heerlijk!

Mijn koekje! Heb iets minder gram per koekje gedaan dan het recept (80 gram). En verder nog extra chocola en noten er bovenop gedaan

24 likes

Ik beschouw Dorie Greenspan als koningin van de koekjes en zij adviseert om het met gehakte chocolade te doen. Zie deze video (die eigenlijk alleen voor mensen is die haar boek in de voorverkoop hadden gekocht :shushing_face:) vanaf ongeveer 2 minuten. Ik vind haar zó leuk en sympathiek, ook de manier waarop zij chocolade beoordeelt. :smiley:

Maar het idee is dus dat als je zelf chocolade hakt, geen één stukje even groot is. Je hebt kleine kruimeltjes, grotere stukken, gemiddelde stukken. Dat doet wat met het deeg en de textuur. Ik vind het met het eten van een koekje heel fijn als er een groot stuk chocola in verborgen zit, in plaats van alleen maar bakvaste chocolade chunks / druppels / chips. Die kan je tegenwoordig steeds makkelijker vinden bij supermarkten maar ik koop ze amper meer.

Ik heb inderdaad bakpoeder èn baking soda gebruikt. Beiden zijn te koop bij AH in handige zakjes van Dr. Oetker als je niet vaak bakt.

6 likes

Doen jullie eventuele extra nootjes en chocolade eeop steken voordat het de oven in gaat of als je het er net hebt uitgehaald nog even erin drukken?

@FrauHelga thanks voor de adviezen! Ik ga even kijken of ik nog in huis heb (kasten zijn a mess hier) en anders die zakjes even halen

2 likes

Ik doe het vlak voor afbakken. Zie tip 2:

Meestal hou ik ongeveer 10% van chocolade en nootjes apart en duw ik die in de deegbal voor ik ze de oven in doe, zodat die mooi op de bovenkant zitten. Dat vind ik mooier en lekkerder dan het vlak na het bakken.

4 likes

Haha mijn vriend zei precies hetzelfde: “Meer pecannoten en meer chocola.” Wij geven elkaar altijd heel eerlijke feedback op onze kookkunsten :grin: Ik had nu geen extra noten en chocola bovenop gedaan maar denk dat dat al een hele verbetering is, dus dat doe ik bij de volgende batch.

1 like

Ik heb het erin gedrukt nadat ze uit de oven kwamen. Anders smelt die chocola bij mij door het koekje heen en ik hou wel van grote stukken chocola/noten

Dubbelpost, maar ik heb helemaal zin in het volgende recept/volgende 2 weken :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 likes