Baktopic #2

Oehh custard cakejes, ik vind die uit de supermarkt al heel lekker, ben benieuwd hoe zelfgemaakte smaken.

2 likes

Niet vergelijkbaar :wink: ik zou nog steeds die van supermarkt ook willen eten haha. Die van de supermarkt zijn enorm klef net als die cake die je in de winkel koopt dat krijg ik hierbij niet voor elkaar. De custard is natuurlijk ook heel anders.
Maar ze zijn zeker lekker. Mijn vriend is er gek op! Ik vond ze erg simpel te maken

3 likes

Heb die custardcake ook een keer gemaakt maar vond het op een of andere manier niet zo bijzonder. Had verwacht dat de custard mijn cake heel smeuïg zou maken, maar het was een beetje losgekomen van elkaar, ik denk omdat de custard natuurlijk meegebakken wordt? Idk, misschien had ik iets fout gedaan, maar vond ze niet per se bijzonder.

1 like

Ik heb de koeken ook vegan gemaakt en aquafaba gebruikt als vervanging van het ei, ik heb hierboven gezet wat ik precies heb gedaan! Ze waren heel goed gelukt, ook de dagen erna nog heel lekker. Dus ik zou de volgende keer weer aquafaba gebruiken, vind dat toch fijner dan egg replacer.

2 likes

Goede tip om aquafaba ipv een ei in de koekjes te gebruiken. Ga ik de volgende keer ook doen. Weer een goede restverwerking voor mijn aquafaba!

Jaaaaa ik heb zo ook gemaakt gisteren. Heerlijk zijn ze! Ik had nog maar 1 keer eerder bruine boter gemaakt maar dankzij de filmpjes van @FrauHelga is het goed gelukt (al zeg ik het zelf :wink:)

14 likes

Oepsie mijn eerste batch is helemaal tegen elkaar uit aan het lopen :sweat_smile:

Sorry dat ik hier alleen maar op tips kom vragen - al mijn baksels mislukken dus heb geen foto’s oid om te delen 🥲 - maar ik wil morgen ochtend bakken, daarvoor moet de boter al helemaal op kamertemperatuur zijn. Kan ik de boter vanacht al uit de koelkast leggen, of is dat te lang? Wil eigenlijk meteen / uurtje na het opstaan beginnen.

Volgens mij kun je prima de boter een nacht buiten de koelkast laten liggen. Ik geloof zelfs dat roomboter niet eens in de koelkast hoeft, tenzij het heel erg heet is in je huis

3 likes

In dit jaargetijde (er van uitgaand dat je in NL woont) kan dat inderdaad prima hoor.

1 like

Ik had er teveel op een bakplaat gelegd duss alleen de mooie kant op de foto gezet haha. Ik vond ze lekker, wel ietwat te zoet (dus volgende keer zou ik misschien minder suiker gebruiken + extra pure chocolade ipv puur) en ik zou de brokken chocolade iets kleiner maken dan dat ik nu heb gedaan. Vind het wel de perfecte combi van crunchu en chewy! En love pecannootjes in koekjes.

14 likes

Ik kreeg deze aangeraden op Ali. :sweat_smile:

17 likes

Hahaha stiekem ga ik wel goed op die “I hope you choke”, maar “please go die” vind ik wel weer een beetje bruut

Edit: woehaha het heet ook “goede wensen” in de ad

2 likes

Ja die is wel heel bruut inderdaad!
Mijn man en kind zijn extreem extravert dus die ‘stop talking’ zou wel van pas komen hier. :face_with_hand_over_mouth:

2 likes

Nou zelfs diegene die het lelijkst zijn geworden qua vorm en uitgelopen chocolade zien er nog best gezellig uit :stuck_out_tongue_winking_eye:

17 likes

Dit zijn ze geworden! Heb er 6 afgebakken van ongeveer 50 gram per stuk. En de rest ga ik invriezen naar aanleiding van jullie tips:

17 likes

Ik heb een half recept gemaakt, haalde daar 12 koeken van 46 gram uit. Heb er 2 afgebakken, ook een iets langere baktijd aangehouden, en de rest ingevroren. Heerlijk koekje!

19 likes

Mooie scherpe foto! En een heerlijk koekje natuurlijk. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Zo gezellig om al jullie koekjes voorbij te zien komen, ik heb net ook weer 5 deegbollen uit de vriezer omgetoverd tot koekjes, heerlijk. Ze bleven deze keer wel wat boller dan de koekjes die ik direct heb afgebakken. Ik vind die gebruinde boter echt wat toevoegen qua smaak, heb dat nog nooit eerder gebruikt.

Wat zijn die witte dingetjes die er bij jou doorheen zitten dan?

1 like

Wauw scherp gezien. Ik had de ingrediënten wat aangevuld met dingen die ik nog op voorraad had. Dus combi van pecannoten en hazelnoten, en pure en melkchocola.

2 likes