Baktopic #2

En ik toch ook nog maar gebakken! Wat een ontzettend leuk idee was dit zeg, heeft iemand geteld hoeveel mensen er wel niet meedoen? Echt tof.

Anyway, heb koekjes van 40 gram, uiteindelijk 15 minuten gedaan want de bovenkant bleef erg zacht. Denk dat ik ze wat hoger in de oven had moeten zetten. Vind ze heel lekker, maar had 20gram suiker minder gebruikt en voor mij hadden ze nog wel iets zoeter gemogen haha dus misschien toch bij het recept moeten houden.
Anyway, volgende batch gaat denk ik iets hoger in de oven en dan 14 minuten, denk dat ze dan perfect zijn!

17 likes

Ik heb laatst deze leuke koekstempel voor mijn verjaardag gekregen, dacht misschien een leuke tip.

27 likes

Hopelijk lukt het je nog :grinning_face_with_smiling_eyes:

Wat voor recepten gebruiken jullie voor dit soort koekjes die hun vorm behouden? Ik vind ze er vaak leuk uitzien, maar ook een beetje saai smaken. Hebben jullie leuke tips?

2 likes

Tot nu toe heb ik een koeksstempel gebruikt bij de bekende custard koekjes uit de openingspost en bij zandkoekjes! Hoe ze de koekjes bij Søstrene Grene zo mooi gekarteld en gelijk krijgen is vast vanwege een bakvorm, mijn zandkoekjes lopen namelijk vaak ook ongelijk uit.

2 likes

Ik heb al die koekjes nog niet gebakken, maar in de koekjesbijbel van Rutger staan er heel veel in die met een stempel gemaakt kunnen worden. En @FrauHelga maakt volgens mij ook regelmatig van die wat meer midden oosterse recepten waar het ook wel veel gebruikt wordt. Dacht ik hoor.

En @Koda ja dat is een goede, zoeter zal het wel worden idd. Hmm. Misschien een deel proberen. @Florence het gaat niet meer lukken vandaag, helaas. Was er al een klein beetje bang voor. Nou ja geeft niets, heb wel alles in huis dus ga de koekjes komende week gewoon ergens maken!

Tijdje terug had ik hier al een taart gepost die ik met de hand gemixt had, met een garde. Nu is mijn mixer nog steeds stuk, maar ik had afgelopen week een cake gemaakt en ik was echt verbaasd hoe goed het gaat met de hand! Je hebt veel meer controle ook nog over het beslag en als je een goede techniek toepast is het verbazingwekkend hoe goed het werkt. Op internet las ik ook wat vragen als wat kan je met een garde maken? Nou eigenlijk alles dus, het kost alleen meer tijd en armkracht.

Hoe je de garde juist gebruikt (en dit is echt waar de manier!)

En er schijnt dus een deeghaak garde te bestaan voor als je zwaarder beslag maakt met de hand. Klinkt ook als een handig ding.

Nou ja goed voor iedereen die zich dus afvraagt is het wat met de hand, jazeker. Je hebt geen handmixer of kitchenaid nodig als je lekkere dingen wil bakken. Alleen een echt goede garde :smiley:

12 likes

Ik ben niet zo goed in recepten opvolgen, maar dit is mijn bijdrage. Voor het basisrecept heb ik ongeveer 2/3 van de suiker aangehouden en zelfgemaakte vanillesuiker (voor de kristalsuiker) gebruikt in plaats van het extract. Bij gebrek aan patentbloem heb ik tipo-00 gebruikt. En de nootjes gewoon in een droge pan geroosterd trouwens.
Bij de linkerversie heb ik de chocolade weggelaten en wat overgebleven walnoten toegevoegd plus een scheutje whiskey. Die smaakte (warm) echt fantastisch. De andere variant moet ik nog proeven, maar daar heb ik cacaonibs door gedaan en clementine rasp. Of het een verbetering is kan ik niet zeggen, want het origineel heb ik dus niet uitgeprobeerd.
Dit is overigens de totaalopbrengst van de helft van het recept -1 :cookie:. Alleen dat afbakken vlak voor etenstijd was misschien niet zo’n goed idee.

19 likes

Ik werd helemaal enthousiast van alle foto’s en reacties dus op de valreep heb ik de koekjes ook nog gebakken! Met minder suiker, extra pure chocolade en pan banging tijdens het bakken (15 min). Ik heb ze nog niet geproefd want er zit nu ook zelfgemaakte pizza in de oven. Het ruikt in ieder geval heerlijk en het deeg was ook lekker.

Slechte foto want te weinig licht

17 likes

Ik kan helemaal niet echt bakken, maar deze no bake speculaascake leek nog best wat :tipping_hand_woman:t3:

47 likes

Iedereen kan bakken! En deze ziet er inderdaad fantastisch uit!!

1 like

Wat een plaatje! Was hij lekker?

1 like

Superleuk dat zoveel forummers de koeken hebben gebakken! Met het volgende baksel doe ik ook graag mee (was nu nog herstellende van een operatie, dus niet gelukt)

3 likes

Hé wat toevallig, ik heb vanmiddag koekstempeltjes besteld bij Søstrene Grene. Ik had al 4 soorten, en heb nu deze besteld;

Als je van die gekartelde koekjes wil maken, rol je een plak deeg dun uit, stempel je op verschillende plekken, en daarna gebruik je een uitsteker met kartels om ze uit te steken.

@Puzzelmeiske Als er bakpoeder of baking soda in een deeg zit, lopen ze uit. Zoek dus naar recepten die dat niet of nauwelijks bevatten.
Pepparkakor zijn meestal zonder rijsmiddel als ze uitgestoken worden, en bevatten speculaasachtige kruiden. Wellicht is dat een idee?

@Marquez Klopt, maar die Oosterse stempels die ik heb (met name de aluminium stempels) gaan vaak uit van een gevuld bolletje deeg dat je plat drukt met de stempel. Die van Søstrene werken het beste met deeg dat al een platte plak is zeg maar.

3 likes

Zo leuk om het overzicht ook in elkaar te zetten. Morgenavond komt die online! :partying_face:

9 likes

Ik doe op valreep ook nog mee met de bak challenge. Ze zijn wel lekker! Alleen wat te droog volgens mij. Ze zijn ook wel gerezen, ik had ze zelf wel wat dunner verwacht. Volgende keer misschien meer boter? :drooling_face:

13 likes

Over op de valreep gesproken, ik doe ook nog mee. Ik vind ze lekker, maar ook best zout? Normaal gesproken doe ik bijna geen zout in recepten, ook niet waar het eigenlijk wel hoort. Hier had ik me (bijna) helemaal aan de voorgeschreven hoeveelheid gehouden, maar het is mij wat toch wat te veel denk ik.
Het bruinen van de boter vond ik heel leuk! Nog nooit eerder gedaan.
Ik heb ze vrij klein gemaakt, heb er zo’n 35 liggen nu. Dat wordt uitdelen :grin:

17 likes

Dankjewel! Ja, hij was lekker!

1 like

Ik heb laatst de kardemonbroodjes uit de Bakbijbel gemaakt, súper lekker! Had nog nooit iets met kardemon gegeten of gemaakt maar vond ze echt voor herhaling vatbaar.

5 likes

Hier ook een geslaagde bakdag! Speculaas rondo’s en bokkenpootjes!
De Cinnamon roll cheesecake die ik had het gebakken was ook erg lekker, geen foto van :wink:

31 likes

Prachtige baksels!
En AH bordje toch? :blue_heart: Die van @pastelzwart is ook al zo mooi (kerstservies 2020).

2 likes