Ik had het beslag in folie gedaan in een soort lange worst (goede omschrijving dit haha) en die heeft een nacht in de koelkast gelegen. Volgende dag er met een mes plakken/brokken van gesneden, afgewogen en in balletjes gerold en dat ging supermakkelijk! Ik zou het eerder te lang doen dan te kort denk ik.
Zo lekker allemaal
Zweedse baksel zijn zo lekker
@Bubbless ik heb een Maxima keukenmachine. Een stuk goedkoper dan de KA en daarnaast kneed het brood super goed. Uiteraard ook goed te gebruiken voor gewone baksel. Het is een vrij populaire machine onder bakkers.
Ik heb ook een Kenwood (MultiOne). Deeg kneden doet ie heel goed vind ik. Beslag en eiwitschuim ook prima, alleen als je kleine porties maakt werkt dat niet zo goed; dan is een handmixer beter vind ik. Ik ben geen die hard bakker, maar heb er tot nu toe wel alles mee kunnen maken wat ik wilde!
(En bonus is dat er ook een foodprocessor en een blender bij zit, perfect voor als je weinig ruimte hebt.)
Ik vind dat vlechten er zooo gezellig uit zien 
@Nori @Eendagsvlieg @anon53137221 thanks voor de tips! Mijn portemonnee is hier heel blij mee haha. Ik ga eens in de Kenwoods en Maxima’s duiken!
Ik heb sinds de zomer een Maxima en toen werkte de kortingscode BAKHUISJE25 nog. Ze doen alleen ook mee aan black friday, dus wellicht werkt de combinatie niet 
Oh thanks, altijd het proberen waard! Heb je deze op de maxima website gebruikt of ergens anders?
Ik heb de kenwood kmix en is echt een prima ding! Niks mis mee hoor.
De Maxima website!
Ah ja daar had ik het geprobeerd maar hij werkt niet meer. Maar ik vind die toch wel erg groot denk ik.
Ik neig nu naar de Kenwood Kmix, bol heeft wel een goeie black friday deal. Dus goed om te horen dat jij er blij mee bent @Croky!
Iemand wel eens nougat gemaakt?
Had recepten gezien simpel met enkel noten maar ben benieuwd of iemand wel eens met andere smaken heeft gemaakt.
Voor kerst wil ik het maken als cadeau voor een paar mensen.
Ik heb al twee jaar een Kenwood Kmix en ik ben er echt heel erg blij mee! Ik kneed er ook zwaarder deeg mee (brood en pizza) en het is nog niet gebeurd dat hij iets dat ik wilde niet aankon. Echt een goede aankoop, ik kan me niet voorstellen dat een Kitchen Aid beter zou werken voor mij!
Toevoeging @Puzzelmeiske als je saffraan van de Nederlandse supermarkt gebruikt (van die strengetjes in een buisje) kun je die het best eerst oplossen in een beetje van de natte ingrediënten, liefst lauwwarm, en dan door het deeg mengen. Vorig jaar deden we een bakealong via zoom om lussekatter te maken en als we het Zweedse recept volgden kregen de broodjes veel minder kleur en smaak dan met de Zweedse gemalen saffraan die in de recepten gebruikt wordt.
Ik trek bij deze de twee koekjesinzendingen terug, idd wat veel 4 inzendingen! En sowieso is het leuker misschien als we dit keer iets anders doen dan koekjes?
Gebruik jij dan ook daadwerkelijk 2 gram in die broodjes? Ik heb laatst de Lussekatter waar @FrauHelga het over heeft gemaakt, moest 5 gram saffraan in, dat wordt toch knetterduur?
Dat lijkt me erg veel saffraan. De zakjes hier worden per 0,5 gram verkocht, en vaak wordt dan 1 of 2 zakjes aangeraden voor een recept.
Ik zie hier een recept voor lussekatter met 1 kg bloem, waar 1 g saffraan in zit. Ik zou daar niet overheen gaan want het overheerst best wel.
Nee ik heb toen ook geen 5 gram gebruikt, een paar draadjes maar omdat ik had gelezen dat het heel sterk was. Uiteindelijk proefde ik er niks van 
Oh, wat jammer. Ik lees hier nu tips om de saffraan te marineren in wodka, conjac of rum (of inleggen met suiker erbij) en dit minstens 24 uur te laten staan voordat je het gaat gebruiken zodat je er meer smaak uit kan halen. Maar dan weet ik niet precies hoeveel gram je daar dan voor nodig hebt in de recepten.
Linkjes
Saffran i sprit- så får du godaste lussebullarna! - Jessica Frej
Inlagd saffran, rör ihop nu och förgyll ditt julbak - Blomster&Bakverk
Hier nog meer saffraan inspiratie
Bouwhuis heeft vandaag 10% korting en gratis verzenden
Mijn schoonzus en broer komen morgen. Zij eet tijdelijk geen zuivel en eieren, want mijn nichtje krijgt borstvoeding en die reageert daar niet tof op.
Dus dan maar het enige veganistische wat ik regelmatig maak; dadelrepen. In deze zitten kokos, hazelnoten, pecannoten, walnoten en een beetje koekkruiden (want speculaas zit er ook niet in voor haar). De topping bestaat uit geroosterde kokosrasp met ahornsiroop en sesamzaad