Baktopic #2

Hier is hij dan, de tweede poll voor onze FF-bak challenge! Dit keer is er door het publiek gekozen voor een Sinterklaasthema, zodat we ons op pakjesavond aan één van onderstaande lekkernijen kunnen wagen.

Het zijn 16 recepten geworden, dus mijn voorstel is dat iedereen max 3 stemmen uitbrengt en we dan op maandagmiddag met de top 3 of 5 nog een keer stemmen afhankelijk van hoe het uitkomt (tenzij het al heel duidelijk is dat de meerderheid iets wil). Stemmen op deze poll kan tot en met 29 november 17:00!

0 stemmers

5 likes

Geen probleem!

De Zweedse recepten die ik vind zeggen allemaal 1 of 2 zulke zakjes.

https://www.ica.se/recept/saffransbullar-med-vanilj-714255/
Beide recepten met 2 zakjes (1 g) voor ongeveer 1 kg bloem

Dat zijn zulke zakjes met gemalen saffraan:
image

image

Edit: En oja, als je dan wel de draadjes (kan volgens mij ook met het poeder) gebruikt kun je ze het beste minstens 24 uur laten marineren in rum, wodka of cognac

1 like

Misschien een stomme vraag maar is saffrraan echt veel goedkoper in Zweden ofzo? Want dan laat ik mn broertje hier een envelop vol heen sturen, hij woont in Zweden. Hier vind je zulke zakjes sowieso niet in de supermarkt volgens mij, en ik vind het echt veel te duur voor een paar broodjes :flushed:

Het is inderdaad niet zo duur, tussen de 1-3 euro ongeveer voor zo’n zakje?

Linkjes

Saffran - Coop | Coop
Saffran, 0,5 g från Kockens | Matsmart
Köp Kronans Apotek Saffran Saffran, 0.5 g på Kronans Apotek
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-saffraan-0,05g-183630STK

Edit: Woooow, haha ik had het even opgezocht en het scheelt dus echt heel erg veel.

2 likes

Dank je, ik ga hem even een bestelling sturen, haha!

Ik wil best wat saffraan bestellen, 1 euro voor 0,5 gram en dit verzenden via de post (~3 euro voor envelop met postzegel) als iemand geïnteresseerd is moet je even pm’en!

5 likes

Ja daarom schrok ik zo van jouw 0,5 gram, dat zou hier bij de AH dan al 15 euro kosten :joy:

Heb het nu met 0,1 gr gedaan maar weet nu al dat het te weinig smaak afgeeft. Hopelijk wel mooie kleur!

Ja, dat is echt heel heftig :sweat_smile:

Saffraan wittechocoladetaartje is echt goddelijk geworden :drooling_face::drooling_face::drooling_face: lekker crunchy aan de buitenkant en zacht/smutchy van binnen. Frisse frambozen erbij, nomnomnom!

Volgende keer met meer grammen saffraan en misschien iets meer kardemom want proef nu alleen witte chocola haha

28 likes

Nog een tip als je met kardemom bakt: het is nog lekkerder als je grofgemalen kardemom gebruikt :grin:

Plaatjes van kardemom

4 likes

Oeps ik had eigenlijk gemist dat het sinterklaasthema moest zijn :grimacing: maargoed het toont vanzelf al in de poll dat mensen speculaas willen haha

3 likes

10 euro voor 5× 0,1 gram volgens mij, niet voor 5×1 gram.

Ik heb net mn broertje opdracht gegeven om flink voor me in te slaan, hopelijk nog voor de kerst hier!

4 likes

Ze zien er heerlijk uit! Mooi dat je ze ook lekker vindt :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Pandan mochi wafels gemaakt :waffle: door de rijstebloem zijn ze lekker chewy. Als ik aardbeien en slagroom in huis zou hebben zou ik dat erbij serveren maar ik had geen zin om naar de supermarkt te gaan haha

19 likes

Jaaa het is gelukt!
Was echt een toevoeging aan de cake:

Haha je ziet het niet zo goed maar het was echt heel lekker

14 likes

Yay, wat goed! Je ziet die mooie glans op de foto. De cake ziet er ook lekker uit :smiley:

1 like

Die van Rutger (warm uit de oven met vanille ijs en slagroom) waren hier een succes. Dus bedankt voor de tip! :smiley:

Ik weet niet of je melk of water door het beslag moet doen, maar ik zou sowieso volle melk erdoorheen doen, en wat vanille extract en 1 a 2 eetlepels gesmolten boter door het beslag doet ook veel voor de smaak

2 likes

Wat moet je er doorheen doen nog? Water? Of ook nog melk enzo? Je zou kunnen overwegen om t water/melk te vervangen voor karnemelk of zo denk ik. Of vooraf al wat gepureerd fruit er doorheen scheppen (en dan niet volledig mixen) zodat je af en toe een hap hebt met framboos bijv?

4 likes

Ik heb gisteren de speculaastaartjes met peer van rutger gemaakt. Wel heel lekker (en ze zagen er mooi uit), maar weinig speculaas smaak. Als de keuze hierop valt zou ik aanraden om er het driedubbele aantal speculaaskruiden in te doen! Ik had 1,5 EL gedaan ipv 1 EL maar iedereen proefde weinig speculaas

3 likes