Baktopic #2

Ah ja daar had ik het geprobeerd maar hij werkt niet meer. Maar ik vind die toch wel erg groot denk ik.

Ik neig nu naar de Kenwood Kmix, bol heeft wel een goeie black friday deal. Dus goed om te horen dat jij er blij mee bent @Croky!

1 like

Iemand wel eens nougat gemaakt?

Had recepten gezien simpel met enkel noten maar ben benieuwd of iemand wel eens met andere smaken heeft gemaakt.
Voor kerst wil ik het maken als cadeau voor een paar mensen.

Ik heb al twee jaar een Kenwood Kmix en ik ben er echt heel erg blij mee! Ik kneed er ook zwaarder deeg mee (brood en pizza) en het is nog niet gebeurd dat hij iets dat ik wilde niet aankon. Echt een goede aankoop, ik kan me niet voorstellen dat een Kitchen Aid beter zou werken voor mij!

1 like

Toevoeging @Puzzelmeiske als je saffraan van de Nederlandse supermarkt gebruikt (van die strengetjes in een buisje) kun je die het best eerst oplossen in een beetje van de natte ingrediënten, liefst lauwwarm, en dan door het deeg mengen. Vorig jaar deden we een bakealong via zoom om lussekatter te maken en als we het Zweedse recept volgden kregen de broodjes veel minder kleur en smaak dan met de Zweedse gemalen saffraan die in de recepten gebruikt wordt.

7 likes

Ik zo’n vier keer waarvan hij maar 1 keer echt goed is gelukt :sweat_smile:, de rest werd of veel te hard, of juist te plakkerig. Ik heb ze wel alleen met noten gemaakt. Chocolade of zoiets zou ook kunnen, maar de nougat was bij mij nog vrij warm als je de “vulling” er doorheen moet kneden, dus kan me voorstellen dat het dan wat zal smelten. Binnenkort wil ik wel een poging wagen met wat gezouten karamel-stukjes!

1 like

Ik trek bij deze de twee koekjesinzendingen terug, idd wat veel 4 inzendingen! En sowieso is het leuker misschien als we dit keer iets anders doen dan koekjes?

2 likes

Gebruik jij dan ook daadwerkelijk 2 gram in die broodjes? Ik heb laatst de Lussekatter waar @FrauHelga het over heeft gemaakt, moest 5 gram saffraan in, dat wordt toch knetterduur?

Dat lijkt me erg veel saffraan. De zakjes hier worden per 0,5 gram verkocht, en vaak wordt dan 1 of 2 zakjes aangeraden voor een recept.

Ik zie hier een recept voor lussekatter met 1 kg bloem, waar 1 g saffraan in zit. Ik zou daar niet overheen gaan want het overheerst best wel.

1 like

Nee ik heb toen ook geen 5 gram gebruikt, een paar draadjes maar omdat ik had gelezen dat het heel sterk was. Uiteindelijk proefde ik er niks van :roll_eyes:

1 like

Oh, wat jammer. Ik lees hier nu tips om de saffraan te marineren in wodka, conjac of rum (of inleggen met suiker erbij) en dit minstens 24 uur te laten staan voordat je het gaat gebruiken zodat je er meer smaak uit kan halen. Maar dan weet ik niet precies hoeveel gram je daar dan voor nodig hebt in de recepten.

Linkjes

Saffran i sprit- så får du godaste lussebullarna! - Jessica Frej

Inlagd saffran, rör ihop nu och förgyll ditt julbak - Blomster&Bakverk

Tre julförberedelser • Heavenly Cupcake

Hier nog meer saffraan inspiratie

3 likes

Bouwhuis heeft vandaag 10% korting en gratis verzenden

3 likes

Mijn schoonzus en broer komen morgen. Zij eet tijdelijk geen zuivel en eieren, want mijn nichtje krijgt borstvoeding en die reageert daar niet tof op.

Dus dan maar het enige veganistische wat ik regelmatig maak; dadelrepen. In deze zitten kokos, hazelnoten, pecannoten, walnoten en een beetje koekkruiden (want speculaas zit er ook niet in voor haar). De topping bestaat uit geroosterde kokosrasp met ahornsiroop en sesamzaad

8 likes

Ik heb bedacht dat ik dit wil hebben. Afgelopen week naan gemaakt maar dat is nog best lastig.

1 like

Waar gebruik je dit precies voor? Om brooddeeg te laten staan als het moet rijzen?
Zo ja heb ik namelijk nog een tip voor je, ik doe daarvoor een badmuts om de kom heen :grin: 2,50 bij Kruidvat, is iets goedkoper dan deze kom haha.

Ik snap verder heel goed dat je mooie gadgets wilt want dat wil ik ook altijd haha, maar ik dacht misschien heb je iets aan de tip en kun je met dit 150 euro weer een andere aanvulling voor je keuken kopen :blush:

5 likes

Mijn koekjes leken weer niet goed uit te lopen, maar ineens bedacht ik me - geleerd door dit topic - dat ik wel even een potje kon pan bangen :boom:

Ze zien er top uit nu! Misschien ben ik het toch niet verleerd 🥲

8 likes

Ik heb speculaasjes gemaakt. Ging makkelijker dan ik dacht! Rijstbloem tegen het plakken en een stukje draad om het van het plankje te snijden zijn echt toptips. Ben alleen niet zo tevreden over het reliëf dat over is gebleven haha. Maar misschien komt het doordat ik grasboter heb gebruikt. Die blijft zachter. Of misschien is mijn plankje niet diep genoeg uitgesneden. Geen idee. Maar ik vond het iig wel heel leuk om te maken!

39 likes

Die uit de winkel bewaar ik altijd buiten de koelkast anders worden ze droog. Denk dat dit voor zelfgemaakte ook wel geld. Goed afgesloten en donker bewaren.

Hoelang het lekker blijft weet ik niet van zelf gemaakte. Uit de winkel sowieso een week wel.

1 like

Ik heb deze vandaag gemaakt! Super simpel om te maken en heel lekker :drooling_face:. Bij mij kwam de “cake” wel snel omhoog maar zakte hij weer in nadat hij uit de oven kwam. Klopt het dat je met 1.75 dl bloem 175 gr bedoelt? Want ik wist even niet zo goed of ik het moest afwegen in een maatbeker gezien de dl of grammen moest gebruiken. Bovenkant was ook ietsie meer verkleurd als ik het zo vergelijk met jou. Heb jij op hetelucht gebakken of boven- en onderwarmte? Zoveel vragen haha. Ik heb hetelucht gedaan maar wel temperatuur aangehouden, misschien zit het hem daarin.

Ik heb ook nog brioche gemaakt vandaag.

31 likes

Ziet er lekker uit!

Nee, met 1,75 dl wordt echt het volume bedoeld, heel onhandig en zal het toevoegen aan het recept. 1 dl = 60 g bloem en 1 dl = 90 g suiker (moest dit googelen). Met bakken gebruik ik ook altijd boven en onder warmte.

Ik heb nog nooit gezien dat iets in dl wordt afgemeten dus daarom heb ik grammen gedaan. Het recept lukt in ieder geval ook met 175 gr bloem en 200 gram suiker :laughing:. Dat verklaart denk ik waarom het is gerezen in de oven, want ik heb 70 gram meer bloem gebruikt dan in jouw recept staat.
Ga het nog een keer maken en dan met de juiste maten en boven- en onderwarmte!

1 like