Baktopic #2

Ik heb ze toevallig ook gemaakt afgelopen week en bewaarde ze onder een taartstolp buiten de koelkast. Ik vond die van mij wel een beetje smaakloos :sweat_smile:

2 likes

Hahaha love je tip.
Ja voor het maken van deeg, rijzen van deeg en tegelijk kan je het ook gebruiken voor het bakken.

1 like

Ik wil zometeen een laagje over de cake maken van poedersuiker en water. Rutger bakt doet alsof dat heel makkelijk is maar ik vind dat dus echt moeilijk. De poedersuiker stuift, het water neemt alles op en je hebt 3 liter van dat poedersuiker nodig lijkt wel. Hebben jullie tips?

1 like

De dop van de poedersuikerbus afhalen. Kan je eventueel met een lepel het er uit scheppen zodat het minder stuift. Of gewoon even neus dicht en dan omkiepen, als de dop er af is is het zo klaar.

Je hebt vaak maar heel weinig water nodig. Eerst poedersuiker doen en dan water erbij. Eetlepel bij de hand om goed te doseren. Stevig roeren en over de cake strijken

3 likes

Het is makkelijker dan je denkt als je het een keertje hebt gedaan. Wat mij helpt is om in een kommetje een grote hoop poedersuiker te mikken. Dan doe ik er slechts een eetlepel water bij en ga vervolgens mixen. Dan krijg je zo’n hele dikke substantie omdat de poedersuiker het water opneemt. Vervolgens kun je steeds een beetje water toevoegen (ik zou het bij eetlepels houden), om de geschikte vloeibaarheid te mixen. Uiteraard kun je ook meer poedersuiker toevoegen als je meer glazuur nodig hebt of het wat dikker wil maken. Met een halve bus kon ik vorige week een cake bestrijken, want dikker glazuur.

Ik hou het glazuur zelf liever wat dikker want als het te vloeibaar is blijft het niet goed op de cake zitten. Dan druipt het eraf en ik heb graag dat het glazuur opdroogt tot een wat dikkere laag. Een beetje a la suikermuizen vulling maar dan in een dun laagje op de cake. haha!

3 likes

Toptoptop! Dank voor de tips. Niet aan gedacht dat je ook eerst de suiker in een kommetje kon doen ipv het water eerst😅

2 likes

Hihi! Ik vond deze video trouwens handig om de structuur in te schatten: Suikerglazuur maken – #recept – #Allerhande - YouTube Ik gebruik zelf wel minder water als ik start met mixen want ik hou dus van dikker glazuur. Maar die video was wel handig om het te leren :smiley:

1 like

Mocht het per ongeluk toch te dun worden, mijn ervaring is dat het weer wat indikt als je het even laat staan

3 likes

Voor het eerst in mn leven soezenbeslag gemaakt. De bossche bollen links zijn best goed gelukt vind ik. De rechter zijn vreselijk geworden :joy:

13 likes

Vreselijk maar vast wel heel lekker :smiley:

2 likes

Heb je echt 0,5gram saffraan nodig? De potjes in de winkel gaan per 0,05gr? En veel recepten online zeggen dat je maar 0,1 nodig hebt voor goeie kleur en smaak?

En wat doe je dan met die draadjes? Er gewoon doorheen of moet je t weken of stampen of vijzelen?

Haha zoveel vragen sorry

Edit: laat maar, zie dat het hierboven al beantwoord is. Ik ga een poging wagen!

1 like

Oja sinterklaasthema poll komt er zo aan! :clap:t3:

7 likes

Hier is hij dan, de tweede poll voor onze FF-bak challenge! Dit keer is er door het publiek gekozen voor een Sinterklaasthema, zodat we ons op pakjesavond aan één van onderstaande lekkernijen kunnen wagen.

Het zijn 16 recepten geworden, dus mijn voorstel is dat iedereen max 3 stemmen uitbrengt en we dan op maandagmiddag met de top 3 of 5 nog een keer stemmen afhankelijk van hoe het uitkomt (tenzij het al heel duidelijk is dat de meerderheid iets wil). Stemmen op deze poll kan tot en met 29 november 17:00!

0 stemmers

5 likes

Geen probleem!

De Zweedse recepten die ik vind zeggen allemaal 1 of 2 zulke zakjes.

https://www.ica.se/recept/saffransbullar-med-vanilj-714255/
Beide recepten met 2 zakjes (1 g) voor ongeveer 1 kg bloem

Dat zijn zulke zakjes met gemalen saffraan:
image

image

Edit: En oja, als je dan wel de draadjes (kan volgens mij ook met het poeder) gebruikt kun je ze het beste minstens 24 uur laten marineren in rum, wodka of cognac

1 like

Misschien een stomme vraag maar is saffrraan echt veel goedkoper in Zweden ofzo? Want dan laat ik mn broertje hier een envelop vol heen sturen, hij woont in Zweden. Hier vind je zulke zakjes sowieso niet in de supermarkt volgens mij, en ik vind het echt veel te duur voor een paar broodjes :flushed:

Het is inderdaad niet zo duur, tussen de 1-3 euro ongeveer voor zo’n zakje?

Linkjes

Saffran - Coop | Coop
Saffran, 0,5 g från Kockens | Matsmart
Köp Kronans Apotek Saffran Saffran, 0.5 g på Kronans Apotek
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-saffraan-0,05g-183630STK

Edit: Woooow, haha ik had het even opgezocht en het scheelt dus echt heel erg veel.

2 likes

Dank je, ik ga hem even een bestelling sturen, haha!

Ik wil best wat saffraan bestellen, 1 euro voor 0,5 gram en dit verzenden via de post (~3 euro voor envelop met postzegel) als iemand geïnteresseerd is moet je even pm’en!

5 likes

Ja daarom schrok ik zo van jouw 0,5 gram, dat zou hier bij de AH dan al 15 euro kosten :joy:

Heb het nu met 0,1 gr gedaan maar weet nu al dat het te weinig smaak afgeeft. Hopelijk wel mooie kleur!

Ja, dat is echt heel heftig :sweat_smile: