Baktopic #2

@Sundance Dit is hoe ik het ook deed en dat ging prima!

5 likes

Gewoon het proberen. Dit mislukt niet zo snel en als het mislukt, dan leer je daar ook weer van

Plus op dit topic zitten meerdere forummers die goed uit kunnen leggen en graag willen helpen

1 like

Weet iemand hier toevallig of speculaaskruiden ook in Duitsland worden verkocht (en zoja van wel merk)? Het lijkt me handig om een kant-en-klare mix te hebben om mee te werk te gaan en mijn zusje komt volgende week op bezoek, dus zij zou iets voor me kunnen meenemen!

1 like

Een van de bekendste Duitse specerijenmerken is Ostmann. Ostmann heeft ook Spekulatiusgewürz. Ik zou echter afraden om speculaaskruiden in Duitsland te kopen, tenzij je heel erg van kruidnagel houdt.
Ik ben groot fan van de meeste voedingsmiddelen die je in Duitsland kan vinden maar speculaas(kruiden) is een uitzondering, de verhoudingen zijn totaal anders dan de Nederlandse en de nadruk ligt heel erg op kruidnagel. Ik ben er geen fan van en letterlijk alle Duitse speculaas die ik gegeten heb, was teleurstellend.

Als je een kant en klare mix wil hebben is naar mijn mening Verstegen het lekkerst (die heet ‘koek en speculaaskruiden’) maar die zal buiten Nederland waarschijnlijk niet te koop zijn.

Rutger (hoe kan het ook anders :joy:) heeft nog wel een fijn recept:

5 likes

Ooh jongens ik heb afgelopen weken geen tijd gehad om bij te lezen, maar wat een gezelligheid hier :heart: Dit weekend heb ik ook eindelijk weer tijd om te bakken, dus ik ga met het gevuld speculaas aan de slag, ben benieuwd!

@Nysmn Over het invriezen, ik heb op dit moment het volgende in de vriezer liggen

• Een hele chocoladetaart
  • Hard wener deeg
  • Tartelettedeeg
  • Passievruchtencoulis
  • Swiss meringue botercrème
  • Lemon curd
  • Mascarponeroom
  • Chocolate chip cookie deeg
  • Parfait
  • Witte chocolade-yoghurtcrème
  • Chocoladecrème

Altijd iets in huis om mee te bakken dus :sweat_smile:

20 likes

In het boodschappenpakket van de AH zit ook een doos chocolate chip cookie mix. Je hoeft alleen boter toe te voegen. Ik zou het zelf niet kopen, maarja nu ik het heb ga ik het wel gebruiken. Vind ze niet voor herhaling vatbaar :sweat_smile: De smaak is een weeig zoetstof achtig zoet. Verder vond ik het ook best saai om te maken omdat je alleen boter hoeft te voegen en verder deegballetjes moet maken.

Ik heb een tijdje geleden Madeleines gemaakt naar het recept van Rutger maar ik vond ze heel droog, na een dag waren ze al niet meer lekker. Heeft iemand een tip voor een beter recept?

Ik maak ze ook altijd met Rutgers recept (uit het bakboek), maar die worden echt heerlijk. Ik bak ze wel altijd op de kortste baktijd.

Op dag 1 waren ze prima, maar ik vind cake op dag 2 vaak lekkerder, smeuiiger. Ik heb ze ook echt zo kort mogelijk gebakken :frowning:

Weten jullie ook iets van brood bakken? Ik keek altijd heel Holland bakt en dan moet je brood zo lang kneden dat je er een dun vliesje van kan trekken. Dan zijn de gluten goed ontwikkeld. Maar in sommige broodbakrecepten wordt er nauwelijks gekneed, maar staat er bvb alleen ‘stir until well combined’. Zoals dit recept: 7-Ingredient Muesli Bread | Minimalist Baker Recipes

Kan dat dan wel kloppen?

Bij een mueslibrood misschien wat minder belangrijk omdat er veel vulling in zit en de aandacht daarnaartoe gaat. Maar goed kneden is meestal wel key voor een lekker brood. Er is ook een brood bak topic trouwens!

Wat @macchiato zegt inderdaad. Brood qordt alleen maar beter als je het kneed. Je kunt op de foto’s ook wel zien dat dit brood heel compact is.

Ja idd, ik zie wel no kneed bread maar dat moet vaak dan wel de hele nacht rijzen. Het brood is ook extreem compact uit de oven gekomen kan ik je vertellen. Het is niet eetbaar helaas. Enorm frustrerend.

Sorry had het broodbaktopic over het hoofd gezien! Is niet zo heel actief meer.

1 like

Ik bak regelmatig zuurdesembrood. Ik doe dat ook zonder heel lang kneden, maar wel na het mengen en kort kneden minimaal 1 uur wachten, dan stretch and fold, weer minimaal 1 uur wachten, weer stretch and fold, weer een uur wachten. Dan brood vormen en de hele nacht laten rijzen in de koelkast. Kan ook sneller buiten de koelkast.

Over normaal brood bakken weet ik niet zoveel, dus of dat ook met wachten zo werkt durf ik niet te zeggen. Zuurdesem is in mijn ervaring niet veel werk maar wel veel wachten.

2 likes

Super leuk om alle creaties van afgelopen tijd te zien. Ik bak echt veel te weinig momenteel. Zo zonde eigenlijk.

Was net even voor wat anders in de app van Zara aan het kijken en ze hebben daar best wat bakvormen momenteel! Zitten echt hele leuke dingen bij. Van losse vormen tot wat kits met vormen en zelfs inclusief verpakking om het weg te kunnen geven.
Misschien leuk als cadeau (aan jezelf :upside_down_face:). Dacht deel er een paar hier even voor de mensen die dit misschien ook leuk vinden!

8 likes

Met jouw vragen zou ik ook een keer de brood aflevering van Wat schaft de podcast beluisteren, want daar leggen ze uit wat kneden doet en hoeveel er nodig is.

Zie: Podcast 51: Zuurdesem en de Franse Bakker - Wat Schaft de Podcast
(dit de laatste versie over brood, maar veel zuurdesembakkers zijn met deze tips aan de slag gegaan.

6 likes

Wat een goede tip, thanks! Precies wat ik nodig heb.

3 likes

Gisteravond biscotti met sinaasappel en een vleugje speculaas gebakken. Ik heb het recept van Lisa goes vegan gebruikt. Had de biscotti 18 min gebakken in de oven maar mag de volgende keer iets korter zodat het iets zachter in.

Ik moest iets lekkers mee nemen, wat relatief gezond en glutenvrij moest zijn. Viel gelukkig erg goed in de smaak.

9 likes

Leuk biscotti! Hoort wel echt keihard toch? Hou er zelf niet zo van want heb het idee dat ik altijd een tand breek als ik dat eet haha

Voor vandaag had ik nog nooit een biscotti op :see_no_evil: