Lekker dopen in koffie of thee!
Of eigenlijk in drank, geloof ik.
Nou mijn amandelspijs ligt in de koelkast! (te ‘rijpen’ haha) Ik wilde al heel lang graag gevulde speculaas bakken dus dat ga ik dit weekend doen. En dan daarna de brownies van de challenge! Leuk, krijg weer helemaal zin om te bakken hiervan.
Goede voorbereiding! Toen ik sloffen ging maken en spijs nodig had las ik 1 uur voordat ik begon dat spijs het best enkele dagen van te voren gemaakt kon worden 🥲
Ja hè dat vond ik ook Maar je hebt het echt zo gemaakt, ik gebruikte ook amandelmeel ipv hele amandelen.
De gevulde speculaas van Rutger is hier goedgekeurd. Ik had wel een halve theelepel amandelextract erin gedaan om het meer naar amandelen te laten smaken
Maar dat is een voorkeur
Ik heb de koffiebrownies gebakken voor sinterklaasavond bij mijn ouders vanavond! Had geen tijd om ze een dag van te voren te maken zoals t recept adviseert dus heb de brownie wel laten afkoelen maar niet helemaal tot kamertemperatuur, en heb hem nu met de karamel met speculaas erop en even in de vriezer gedaan. Doe vlak voordat ik vanmiddag vertrek de chocola eroverheen en dan laat ik m op kamertemp komen zodat we m als toetje kunnen eten straks.
Die karamel is wel ff pittig trouwens! Er staat voortdurend roeren en dat is ook ECHT voortdurend goed roeren met een pannelikker, zeker en juist ook in de ‘hoekjes’ van je pan. Was bij mij op 1 plekje aangebrand dus had toen allemaal zwarte fluimen erin die ik eruit moest vissen uiteindelijk goed gekomen maar ff lamme arm ervan gekregen haha. Het helpt ook om m af en toe even van t vuur te halen zodat het niet te hard gaat.
Foto’s volgen morgen! Ik vond het leuk om te maken! Wat mij betreft nu al goedgekeurd. Lekker nog de vraag…
Donkerbruin! Eigenlijk helemaal niet over nagedacht dat t ook lichtbruin zou kunnen, maar donkere suiker heeft veel meer een stroopachtige karamel smaak dus die is hier heel lekker in denk ik. Gebruik lichtbruine basterdsuiker vaker voor Blondies dan in Brownies. De karamel is er niet te donker van geworden in ieder geval!
Ben benieuwd naar de foto’s. Ik heb gisteren de ingrediënten gekocht en ga hem dit weekend of volgend weekend bakken. Ik heb nog nooit karamel gemaakt van gecondenseerde melk, dus hopelijk lukt het me ook
Oke afkoelen ging sneller en ik was te nieuwsgierig! Beetje uitgeschoten met de witte choco, maar desondanks ECHT een heel lekker recept! Pure chocolade, koffie, dikke laag karamel en dan een crunch van de speculaas Ik ben verkocht. Ben om 11:30 begonnen en om 14:00 was alles klaar inclusief afkoelen en stollen ed. Timewise valt het me alles mee!
g
Mooi gelukt! Ziet er heerlijk uit.
Ook @Schaakmat , wil zo het spijs maken. Hebben jullie het nu met amandelen gemaakt of amandelmeel? Heb nl amandelen gekocht, maar ook meel liggen als dat beter is. En moet er echt citroensap in? Ik dacht dat hij met halve citroen alleen de rasp bedoelde?
O, en nog een vraagje: jullie hebben meer ei gebruikt voor smeuïgheid, maar is dat omdat je het meteen wilde gebruiken? Want hij doet er later nog een eitje bij, en ik wil het idd ook later maken. Wordt dat dan niet teveel? En dat laten rijpen kan gewoon in de koelkast in plasticfolie?
Sorry voor het vragenvuur, maar ik heb hier echt geen kaas van gegeten haha
Ik heb het met amandelen gemaakt, maar je kunt ook amandelmeel gebruiken als je geen keukenmachine hebt om noten mee te hakken
Ik had maandag het spijs gemaakt voor woensdag. Door de hoeveelheid spijs dat ik wou maken, heb ik twee eieren gebruikt bij het maken. Op woensdag heb ik twee eetlepels water gebruikt om het smeuïger te maken. Een extra ei was in mijn geval niet nodig
Ik gebruik alleen citroenrasp, geen sap
Thaaaanks! Met amandelen gemaakt en gewoon 250/250 gram amandelen en suiker aangehouden, omdat ik nog niet durfde te experimenteren met ei haha. Zit nu eentje in. Hopelijk is het genoeg spijs.
Heb trouwens koek en speculaaskruiden van Johnnie Boer maar twijfel of ik niet die van Verstegen ga halen, deze ruiken wel anders maar weet niet of het daarmee net zo lekker wordt. Zal vast het deeg wel al zaterdagavond kunnen maken toch? En dan zondag afbakken. Kijk mij nou helemaal stressen, vind dit helemaal leuk . Als het lukt dan.
Ik heb vanochtend het deeg en spijs gemaakt, en eind van de middag afgebakken. Daarom heb ik er meteen 2 eitjes doorheen gedaan en citroenrasp plus sap. Ik wist dat ik het spijs niet lang zou kunnen laten rijpen. Ik heb 300 gr suiker & 300 amandelmeel gebruikt. Totaal 670 gram spijs. Heb uiteindelijk maar 500 gr gebruikt, dat was echt meer dan genoeg. Ik blijf de verhoudingen van Rutgers recept niet helemaal ok vinden, maar ik gebruik ook een wat groter blik (23x19 cm)
Ik zou gewone speculaaskruiden gebruiken en niet de van Johnny Boer. Ik ken dat potje niet, maar wel andere kruiden en die zijn niet helemaal tot poeder gemalen, maar er zitten nog stukjes in. En dat is niet lekker in deeg. Dus of goed fijn stampen in een vijzel, echt tot fijn poeder, of even gewone speculaaskruiden uit de supermarkt.
Je kunt altijd even kijken zondag hoe je spijs is, maar het is wel lekker als het goed smeuig is, dus even doorkneden met wat water en ik zou toch dat eitje adviseren. In de oven wordt het snel wat droog. Of een half geklutst eitje als je het spannend vindt. Komt goed, succes!
Speculaasdeeg kun je prima een dag van te voren maken
Zelf speculaaskruiden maken is ook echt heel makkelijk en dan kun je het naar eigen smaak doen. Ik heb zelf de recepten van Rutger en van Culy gecombineerd. Rutger gebruikt bijv geen witte peper maar ik hou zelf wel van een spicy mengsel. Ik heb er ook koriander in gedaan, en foelie.
Nouuu ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan, want dit gebeurt me bijna nooit. Maar het brownie recept is bij mij jammerlijk mislukt… het lijkt wel alsof het beslag in de oven is gaan schiften en ik had niet door dat het maar zo’n kleine laag vormde in mijn bakvorm. Ik ga het van de week maar eens opnieuw proberen…
Ja ik maak meestal zelf mijn kruidenmix idd, doe ik ook als ik volgende week lebkuchen ga maken! Vind het alleen lastig wat ik lekker vind bij gevuld speculaas, of speculaas in het algemeen omdat ik dat nog nooit heb gemaakt. Volgens mij heb ik wel alle kruiden los in huis (al zit er bij Verstegen ook sinaasappelschil in).
Oh nee dat is balen! Smaakt ie wel goed of niet? Ik heb hem nu in de oven staan, ben benieuwd. Nog nooit eerder brownies gemaakt dus ook geen idee hoe het deeg er uit hoort te zien. Word daar altijd een beetje zenuwachtig van
Hmmmja… maar de structuur is gewoon niet oké. De randen zijn begrijpelijk ook erg hard geworden, want hij heeft te lang gebakken voor dit kleine laagje. Tot zo ver m’n nieuwe bakblik proberen hahaha. Ik ga er denk ik cakepops van maken ofzo!