Baktopic #2

Hee wat mooi! Die rode toefjes zien er ook super smakelijk uit!

1 like

Herkansing is wel goed gelukt! De karamel is heerlijk, maar ik proef niet het veel koffie helaas. Ik heb overigens nu wel een ander brownie recept gevolgd want ik had echt nul vertrouwen in weer zo’n bal deeg.

8 likes

Ik heb vandaag ook (eindelijk) de welbekende pecan koekjes gebakken! Hoe doen jullie dat met ingevroren deegballetjes, ontdooien of gewoon wat langer bakken?

1 like

Heb geen goede foto kunnen maken, maar de brownie had wel korter in de oven gekund. Verder wel lekker

16 likes

Ik doe ze bevroren in de oven en dan 1-2 minuten langer bakken.

1 like

Heb de brownies gister gebakken, was ongeduldig dus eentje gegeten maar niet echt super. Vandaag zijn er echter perfect qua structuur en smaak. Heb een hoeveelheid karamel gemaakt obv 397 gr gecondenseerde melk en dat was helemaal niet te veel. Had alleen oplos espresso zakjes dus daar 2 van gebruikt. Noten zouden de volgende keer wel lekker zijn.

15 likes

Ik vierde vandaag sinterklaas met familie en had op mijn lijstje staan “een bakboek van de kringloop” en nu heb ik een boek gekregen uit 1996. Lijkt een beetje op de voorganger van de Bakatlas van Rutger dus ik ben heel benieuwd of ik het wat vind. Heb al wel wat recepten gespot die ik wil proberen :grinning_face_with_smiling_eyes:

28 likes

Hier precies hetzelfde en hetzelfde plan haha, de spijs heb ik net gemaakt en ligt nu in de koelkast. Morgen ga ik het deeg maken :smiley:.

3 likes

Daar moest ik ook om lachen. Was toen nog uniek. Ik vind het leuk dat iemand dit bij de kringloop heeft gebracht. Het boek is nog ouder dan mijn zusje :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik zal morgen bij daglicht een foto van de binnenkant maken

1 like

Die cover, wat een pareltje :joy: Ik las ook “vakantietips” ipv “variatietips”

1 like

Thnx! Ik heb het dit weekend opnieuw geprobeerd met marsepein van de supermarkt en het lukte veel beter. De vorige keren (via Bouwhuis) had ik echt heel harde stukken gekregen, niet te doen. (@Nori)

3 likes

Oh dat is zo leuk! Ik heb ook veel oude kookboeken en sommige recepten zijn echt om te huilen.

1 like

Gevuld speculaas was goed gelukt hier (speciale mention voor @Schaakmat , @TanteBetje @George en alle anderen hier die geduldig mijn domme vragen hebben beantwoord :joy:). Had uiteindelijk 550 gram spijs, echt meeer dan voldoende. Zou eerder minder dan meer gebruiken eigenlijk. Uitrollen en in elkaar zetten was nog even een dingetje, vierkant uitrollen als je ook echt net genoeg deeg hebt was wel even vloeken.

Resultaat was iig top!

40 likes

Ik heb liever domme vragen dan moeilijke, die zijn namelijk makkelijk te beantwoorden en hoef ik zelf niet te googelen

Maar het ziet er top uit

3 likes

Ik heb een koekjes stempelset van Nordic Ware gekocht. Heeft iemand een goed recept voor (vanille) koekjes die goed van vorm blijven na het bakken en niet teveel uitlopen?

3 likes

Er staan er een paar in de beginpost, o.a. deze: Recept Suikerkoekjes - Laura's Bakery en Zandkoekjes bakken – recept - Rutger Bakt

2 likes

Geweldig! Vind inderdaad dat het weinig deeg is, en veel spijs in dit recept. Maar het ziet er prachtig uit. Smaakt het net zo goed?

3 likes

Ja, was echt lekker. Koek had ook veel smaak, en spijs was echt lekker dus de verhouding kon geen kwaad, iedereen vond het ook echt lekker. Wel echt machtig natuurlijk.

2 likes

Ik heb walnotenspijs gemaakt voor een ander recept maar proef de suikerkorrels nog in het eindresultaat. Is dat normaal of helpt het laten rusten daarbij? Ik had basterdsuiker gebruikt (wel 1:1 noten/suiker) misschien is dat te grof en lost fijne kristalsuiker het probleem al op?

Heb je de spijs laten rusten en proef je dan de korrels?
Ik proef altijd de suikerkorrels net nadat ik de spijs heb gemaakt, maar binnen een uur al zie ik in de koelkast verschil. En dat proef je ook.

Daarom laat ik altijd deeg rusten en koelen (en spijs dus ook) omdat de droge ingrediënten echt tijd nodig hebben om het vocht op te nemen. Zo wordt het meer een geheel, en het doet de smaak ook goed.

1 like