Baktopic #2

Ik denk dat het wel bijna een uur gerust heeft omdat ik wat tijd nodig had voor deeg maar ik ga het volgende keer langer laten rusten, dank voor je ervaring!

1 like

Specifiek voor stempelkoekjes zou ik deze aanraden:

Nordic Ware heeft nog veel meer goede recepten passend bij deze stempels. Als je Googlet op ‘Nordic Ware cookie stamp recipes’ vind je nog meer variaties.
Welke set heb je gekocht?

3 likes

Ik heb 4 foto’s van de binnenkant gemaakt. Er staan wel veel leuke recepten in als je goed zoekt. Het boek is verdeeld in taarten, koekjes, cake, brood, pannenkoeken, oliebollen, pizza, gebakjes, snacks en vlaaien. Bij sommige recepten staan bakmixen vermeld, dus die sla ik al snel over (zoals de croquembouche). Toevallig stond de sachertorte van Rutger nog op mijn “to bake” lijstje, dus ga hem vergelijken met die uit dit boek

foto's

12 likes

Heerlijk die gelige foto’s

Super dankjewel!
Heb de pretty pleated set besteld. Was vandaag in de aanbieding bij Bouwhuis :grin:

1 like

Ohhh die zijn mooi, die heb ik ook!

Dit is ook een fijn recept. Almond Pressed Cookies - Nordic Ware

Het is ook handig om ze na stempelen een tijdje koel te zetten in de koelkast, dan houden ze ook beter hun vorm.

1 like

Oh das een goede tip, ga ik zeker doen!

Dankzij jouw post heb ik ook niet al de spijs gebruikt, veel beter in verhouding zo! Ik denk dat ik zo’n 540 gram gebruikt heb.

Hier ook een gevecht met het deeg, eigenlijk was het net te weinig. Heb jij de citroenrasp wel door de spijs heen gedaan? Ik dacht dat ik het vorig jaar te overheersend vond maar ga nu twijfelen of ik het volgende keer wel moet toevoegen.

13 likes

Ik heb idd wel de citroenrasp toegevoegd! Vond dat zeker niet heel aanwezig, dus daar zou ik niet bang voor zijn. Had een halve/ 3kwart citroen geraspt. Wel met zo een microplane rasp, dan komt er nagenoeg niks van het wat bittere witte van de schil mee. Mss was dat het vorige keer? Was voor mij ook eerste keer spijs maken, dus heb natuurlijk ook geen vergelijkingsmateriaal.

In ieder geval heel mooi geworden!

3 likes

Oh dat is een goede tip, zo’n microplane rasp. Zou best kunnen dat het vorige keer kwam door mijn gewone rasp. Dit is ook de eerste keer dat ik de spijs heb gemaakt van amandelen :grinning_face_with_smiling_eyes:. Dankjewel! Die van jou is ook heel mooi in het vierkant!

1 like

Ik weet niet welk recept je gebruikt, maar heb je de hoeveelheden al gecheckt? Ben je misschien iets vergeten? Als je echt al een uur aan het kneden bent lijkt dit me veel te droog inderdaad.

3 likes

Hier alvast een inzending voor de kerstchallenge. Deze kerststol lijkt me megalekker!

https://deliciousmagazine.nl/recepten/kerstbrood-met-pistachespijs-geklopte-anijsboter
/

Edit: @Panda wat frustrerend! Beetje boter erbij doen, evt wat extra (karne)melk?

10 likes

Ik heb het met mijn Kitchenaid gedaan, en bleef ook best even zo korrelig en ineens werd het deeg. Alleen ja, als je al een uur kneed weet ik niet of dat nog gaat gebeuren. Mss wat karnemelk bijvoegen?

1 like

Volgens mij zitten er nog steeds grotere stukjes boter in het deeg. Deze kun je met je vingertoppen versnipperen zodat het kleinere korreltjes worden (bijna zandkorrels), als dat niet helpt zou ik iets meer boter of ei toevoegen.

1 like

Geen idee of hier echt veel verschil in zit, ik koop altijd maar wat. Saffraanpasta had ik ook nog nooit gezien :grin:

1 like

Die pasta is volgens mij nieuw dit jaar, stond onder Nieuwtjes in het supermarkttijdschrift voor de feestdagen. Je lussebroodjes zouden er minder droog van worden maar volgens mij is het gewoon marketing haha (Saffran Paste - Santa Maria). Ik gebruik altijd gewoon de zakjes, volgens mij is het een pot nat alle merken dus ik sla altijd flink in bij de winkel die de beste aanbieding heeft (meestal een aanbieding van x stuks voor x prijs)

2 likes

Is die pasta niet gewoon voor gemak? Dan hoef je niet eerst de saffraan te weken voor je het kunt gebruiken.

Ik heb gisteren de brownies gemaakt. Het koffiepoeder heb ik vervangen met 2 ristretto’s en bij de gesmolten chocolade en boter toegevoegd. De brownie heb ik iets korter gebakken op 180 °C voor 22-23 min. In de caramel heb ik een vanillestokje gedaan en donkere basterdsuiker gebruikt. De chocolade heb ik getempereerd, maar dat was extra :grin:. Edit: Bij gebrek aan schuddebuikjes heb ik de pecannoten van de vorige challenge gebruikt.

58 likes

Wat een prachtige foto’s! :heart_eyes:

5 likes

Heerlijk, ziet er goed uit!

Ik weet niet of je het in kan vriezen maar ik weet wel dat je het in +/- 5 dagen met z’n tweeën op kunt eten. :sunglasses:

7 likes