Baktopic #2

Ojaa, dat klinkt goed :yum:

@DrWrenKingston Ook erg lekker!

Ik wil ook heeel graag alle resultaten zien!

2 likes

Ik ga voor kerst citroentartelletes met italiaanse meringue bakken, chocoladetartelletes met framboos, en een walnootchocoladetulband met ganache erover heen.

Zit mij alleen nu al af te vragen hoe ik dit 30 km verderop ga krijgen. Heb alleen een transportdoos voor een slof. Wordt vast een creatieve oplossing met 393207 tupperware bakjes ofzo.

3 likes

Dit bananenbrood is echt zo lekker! Super simpel ook omdat je het met de staafmixer zo maakt. Makkelijk in te vriezen. Echt snel een van mijn favoriete recepten geworden.

Iemand een idee voor een soort gelijke gezonde cake maar dan met appel? Of zou l het recept wel aan te passen zijn van Rutger?

1 like

Ik maak het vaak met wat ik in huis heb. Ik doe het meestal in een platte ovenschaal (baktijd korter) en dan appel, vriezerfruit, noten of chocokruidnoten bovenop.

Ik organiseer voor het eerst een kerstdiner (onverwacht want had eigenlijk gewoon een restaurant geboekt Maarja haha). Qua toetje wil ik iets feestelijks, maar meer dan witte chocolade panna cotta heb ik nog niet echt gemaakt in mijn leven. Dus ik ga of op safe voor dat, of ik zou best graag een pavlova willen maken maar ben zo bang dat het mislukt (ook geen tijd meer om te oefenen.

1 like

Dit is echt een hele makkelijke pavlova, mocht je het toch overwegen en nog een recept zoeken.

2 likes

Als je Pavlova mislukt kun je altijd nog Eton mess maken

2 likes

Hier nog een fan van deze weegschaal. Toppertje, weegt zelfs per gram, en kan er dus theelepels bakpoeder mee afwegen!

5 likes

Ik ga niet echt bakken voor kerst, behalve dan de pecankoekjes. Heb het deeg net in de koelkast. Morgen bolletjes maken en in groepjes inpakken en in de vriezer.

Maar heb ook zojuist geconfijte sinaasappelschilletjes gemaakt, moeten morgen nog door de chocolade. En ik maak voor 2 kerstdiners (die ik ook helemaal kook, niet veel mensen gelukkig) wel 2 desserts:

• Chocolademouse met notencrumble, frambozen en vanillesaus met een kletskop erbij.
  • Bitterkoekjespudding (heerlijk ouderwets) met mandarijnensaus

De bitterkoekjes en kletskop ga ik natuurlijk wel zelf maken.

7 likes

Ik vind pavlova ook altijd heel goed te doen! Zorg vooral dat je het op tijd maakt zodat het een aantal uur in de oven af kan koelen. Als je een mooi effect wil: met de achterkant van een lepel over de zijkanten strijken (van beneden naar boven). Ik ben zelf van plan om pavlova te maken met gember en ananas.

En voor 2e kerstdag tiramisu. Iemand nog een goed recept daarvoor? Ik kwam erachter dat ik het nooit op de originele manier maakte (met de eieren gesplitst) dus dat wil ik nu wel doen. En ik heb marsala gekocht :dancer:t3:

2 likes

Ik zou de meringue in een dichtgeknoopte spuitzak meenemen en daar afmaken. De vullingen indien mogelijk ook in een spuitzak doen. Anders helpt het ook om rolletjes te maken van keukenpapier en de tartelettes daarmee klem te zetten in de doos zodat ze niet kunnen schuiven!

1 like

Yes gewoon wie zin heeft om t op zich te nemen :grin:

Ik maak deze kerst denk ik zelf kletskoppen, met wittechocolademousse en stoofperenijs. Wil misschien voor de andere kerstdag ook nog iets van koekjes oid, want dan zijn er ook meer kinderen van rond de 6 jaar. Maar weet nog niet welke :upside_down_face:

3 likes

Oh kan dat gewoon met Italiaanse meringue? Dacht dat je dat meteen moest sluiten en afbranden. Maar anders is dat een stuk makkelijker. Lemon curd kan ik sowieso los meenemen .

En had dan nog chocolade ganache voor de andere helft van de tartelletes, zou ik dat ook gewoon ‘s ochtends voor we weg gaan kunnen maken en in een spuitzak vervoeren?

Ja, dit kun je doen met italiaanse meringue. Afgesloten bewaren in de koelkast of vriezer en later opnieuw opkloppen werkt ook goed! :grin:

1 like

Jaa met Italiaanse meringue kan dat prima inderdaad! Met ganache zou ik het niet doen, want dat wordt nog wel een stuk steviger als het afkoelt. Maar dat blijft daarentegen waarschijnlijk ook wel mooi zitten met vervoeren.

1 like

Leuk! Ik heb deze voor deze kerst/oud en nieuw nog op mijn lijstje staan. Wel een goed 'basis’recept denk ik!

Kan iedereen dan met vormpje en smaakje naar keuze invullen.

EDIT: heb een dag later een ander basisrecept gekozen voor hetzelfde koekje, de ingrediënten van deze leken me iets beter in balans dan het vorige. Dus ander recept, maar zelfde koekje!

4 likes

@George en @Nori oh echt top, dankjulliewel! denk dat ik dit dan gewoon doe. Scheelt denk ik veel stress onderweg haha

1 like

Ik ga een panna cotta maken, omdat ik de opdracht heb gekregen om een luchtig toetje te maken zodat er later op de avond nog ruimte is voor borrelhapjes. Voor eerste kerstdag heb ik nog geen inspiratie, maar dat mag wel uitgebreider.

Ben nu al benieuwd naar jullie creaties!

2 likes

Ik maak als desert een soort eton mess, maar dan met chocolademousse, chocolade meringue en frambozen. Chocolademousse schijnt niet heel moeilijk te zijn dus ik hoop dat dat ook echt zo is :sweat_smile:

3 likes

Ik maak voor ontbijt altijd plantaardig bananenbrood (gebruik daarvoor djt recept Vegan Banana Bread (Easy + Healthy) - The Simple Veganista), maar ik heb van drie eieren het eiwit over en wil dit gebruiken voor het bananenbrood. Hoe kan ik het verwerken in dit recept (of eventueel een ander)? Kan ik het gebruiken alsof het 3 hele eieren zijn?