Baktopic #2

Dit maak ik altijd voor de bedrijfskerstborrel. Supermakkelijk en altijd oh’s en ah’s. Te vullen met alles wat je lekker vindt!

3 likes

De brownies!

Ik heb de witte chocola weggelaten omdat het me veel te machtig leek. Om die reden heb ik ook maar een dunne laag karamel gedaan. Nog steeds is het erg zoet maar als je er een klein stukje van eet is het lekker. Het was in ieder geval een mooie manier om van de schuddebuikjes af te komen die al drie jaar in de kast stonden.

O ja en voor de brownie heb ik min of meer het recept van Rutger aangehouden maar dan met minder suiker. De vanille(essence) heb ik door de brownie gedaan ipv door de karamel.

13 likes

Dankzij de bak challenges heb ik het bakken weer helemaal ontdekt. Mijn allereerste cheesecake ooit staat nu op te stijven in de koelkast. Ik ben zo benieuwd of hij gelukt is. :open_mouth:

11 likes

Dit is hem geworden! Een cheesecake met vruchten coulis, schuddebuikjes en een bodem van speculaas en koffie. Volgens mij is de bodem niet helemaal gelukt want die was een beetje sompig geworden. De smaak is verder wel heel erg lekker.

18 likes

Hij ziet er erg lekker uit! :drooling_face:

3 likes

Ziet er ook al zo lekker uit!

Nu wil ik ook die brownies gaan bakken! Mag ik het recept?

1 like

Met kerst wilde ik zelf deze ijstaart maken

Maar wil de amaretto dus vervangen door vruchtensap zoals zij zegt. Alleen precies op de vraag met welk vruchtensap je het best kan vervangen geeft ze geen antwoord. Iemand een idee wat ik kan gebruiken?

1 like

Sinaasappelsap misschien? Volgens mij is cranberry met sinaasappelsap en kruiden een vrij gangbare manier

2 likes

Thanks! Als ik specifiek hiermee zoek kom ik het idd ook tegen als vervanger van amaretto

1 like

3,5 kilo boter, 4,5 kilo bloem, zo’n 5 kilo suiker: mijn voorraadkast en koelkast zitten al helemaal vol ter voorbereiding van de kerst-cookiebox die ik ga maken. Ik ben al een maand bezig met voorbereiden (hallo deadline-uitstelgedrag): heb de dozen al gekocht, labeltjes gemaakt, recepten getest, een vijf-tabblad groot excelbestand in elkaar geflanst en een hele planning gemaakt, dus mijn kerstbakken kan beginnen :christmas_tree::mrs_claus:t3:

Hebben jullie al bakrecepten uitgekozen om te maken met kerst? :sparkles: Vind het altijd echt de gezelligste bak-maand.

37 likes

Ik ga maken:

  • gewone allerhande koekjes met allerlei versieringen (chocola, nootjes, sprinkles, etc, met mijn dochter)
  • gebrande amandelen
  • pindarotsjes
  • Dorie’s espresso shortbread cookies
  • Dorie’s double ginger molasses cookies

Een gedeelte zal ik ook na kerst bakken want mijn tijd voor Kerst is beperkt, na Kerst zit ik wat ruimer in mijn tijd.
En met Oud & Nieuw wil ik weer Struvor bakken.

1 like

Ooh klinkt goed allemaal :heart_eyes:
Gebruik je in de molasseskoekjes ook echt molasses of vervang je het door stroop? Dat laatste doe ik nu vooral maar uit gemak namelijk, maar echte molasses gebruiken lijkt me ook wel wat diepte toevoegen qua smaak, kan alleen niet echt een goede online winkel vinden om het te bestellen.

1 like

Geen koekjes voor mij. Ik bak binnenkort een taart, want moeder is binnenkort jarig. En begin januari weer een, want dan is vader jarig

Kniepertjes worden er tussendoor gemaakt

1 like

Ik ga echte molasses gebruiken! Laatst had ik wat spullen nodig bij Toko Tjin en vond ik Grandma’s Molasses (355 ml). Ik heb de molasses speciaal gekocht om mee te bakken want ik denk dat het inderdaad een diepere smaak geeft.
Toko Tjin heeft die specifieke molasses niet meer maar ik zie wel een andere staan. Diverse andere websites met Amerikaans assortiment hebben het ook.

In Dorie’s koekjes gaat ook nog gesuikerde gember, die kan ik waarschijnlijk wel bij de notenkraam vinden (en ik heb nog noten nodig voor Kerst dus dat komt mooi uit).

Sorry ik had hier helemaal niet meer aan gedacht, ik heb het inmiddels in de beginpost gezet. :smiley:

Hier is trouwens een filmpje van de ginger molasses cookies!

5 likes

Ga je trouwens weer foto’s delen @zaatar van je kerst-cookiebox? Ik ben super benieuwd. Trouwens respect voor je toewijding, Excel-bestand etc. Echt heel leuk dat je het zo serieus aanpakt.
Helaas is december voor mij een redelijk drukke maand met verplichtingen, met name voor Kerst, maar ik zou ook graag eens zo’n uitgebreide cookiebox maken. Op Instagram zie ik het ook veel, Sarah Kieffer repost ook regelmatig foto’s van mensen die een cookiebox met haar recepten maken. Echt zo zo gaaf.
De mensen in mijn omgeving vinden koekjes ‘gewoon lekker’ en worden er helaas niet zo hysterisch enthousiast van als ik. :sweat_smile:

5 likes

Ja, zeker van plan het hier weer te delen! Er staan 12 recepten op de planning dus het wordt een volle box haha.

@Tedmosby jaa die van haar zijn zo tof :heart_eyes: Zij heeft me ook op het idee gebracht dit te doen, dus vanaf nu ga ik proberen de traditie er in te houden! (Weliswaar sommige jaren wellicht minder uitgebreid dan andere jaren, maar dan nog, wie wil nou geen koekjes krijgen met kerst :heart:)

13 likes

Iemand een tip voor een niet te duur wafelijzer (35 euro) die wel goed werkt? Liefst hartjesvormige wafel (zo een ronde) maar Belgische wafel mag ook. Vind de reviews soms zo lastig te doorgronden.

1 like

Ik zweer nog altijd bij die van Lidl (Silvercrest) maar die is helaas niet meer leverbaar. :sob: Ik check regelmatig of 'ie terug op voorraad komt; voor mij is het de aanschaf van 2020 geweest. Zeker eens per 3 weken bak ik wafels in het weekend dus hij staat hier niet te verstoffen.

Voor ik hem kocht heb ik wafelijzers van Cloer op mijn verlanglijstje gehad, echter zijn die qua prijs het dubbele van wat jij noemt (soms nog meer). Dat hield mij tegen, omdat ik ook van tevoren slecht kon inschatten hoe vaak ik hem zou gebruiken.
Ik ken iemand die regelmatig wafels verkoopt en zij gebruikt een Cloer, naar tevredenheid.

Ik hoor ook goede verhalen over Severin, met name over dit model. 2 Duitse vrouwen die ik ken gebruiken die en zijn er blij mee, en dit model bakt ook nog eens 2 wafels tegelijk. De reviews op Bol zijn ook positief zie ik.
Mijn belangrijkste criteria waren snelheid en gemak met schoonmaken; niks zo frustrerend als een wafelijzer dat eeuwen doet over een goede wafel, of een wafelijzer waarbij alles aankoekt. Die van Severin lijkt daaraan te voldoen, maar wellicht heb jij nog aanvullende wensen.

Als ik nu een wafelijzer zou willen aanschaffen, zou ik voor die van Severin gaan. Belangrijkste kritiekpunt online is het feit dat er aan de voorkant hete damp ontstaat, dat herken ik wel uit mijn wafelijzer van Silvercrest. Tja het is nu eenmaal een heet ijzer en het beslag dat je er in mikt is vrij vochtig. Voor mij is het geen dealbreaker.

1 like

Je moet maar net geluk hebben, maar misschien is Marktplaats/Facebook Marketplace een tip? Ik heb altijd het idee dat dat soort dingen ‘vroeger’ beter waren. Of wil je liever niet tweedehands?

(Groetjes van iemand die twee weken geleden via fb er een gekocht heeft voor €5. Hij komt uit 1988, garantiebewijs zit er nog bij en hij werkt fantastisch hahaha.)

4 likes

Mijn moeder haalt ze altijd bij de kringloop vandaan, inmiddels heeft de hele familie er een! M’n moeder heeft een dubbele, echt ideaal is die!

2 likes